Det är inte bara vi

...som blir störda.

Man får väl nästan se det som allvarligt när skyltar runt en flygplats slår ut flygradion? (och räddningstjänst?)

Reklamskyltar sprider radiostörning - NyTeknik
Intressant!
Men knappast oväntat. Den allmänna attityden är ju att radiostörningar bara är petitesser som endast nördar bryr sig om. Och EMC-föreskrifter för installation av utrustning behöver man inte bry sig om. Man kan ta oskärmade kablar i stället för skärmade, så blir det billigare.
Naturligtvis är det allvarligt när flygradion störs ut.
Det är nog uppenbart att de som har konstruerat dessa skyltar inte har ägnat en tanke åt EMC. Vaddå? kan elektromagnetiska fält uppstå?
Jag åkte förbi en sådan här skylt för ett tag sedan, och jag tycker att de är störande även ur en annan synpunkt, nämligen rent optiskt. Skylten var bländande.
 
Vad var de för fel på skyltar av papper eller plast?
Med ljus bakom.
Vid Karlstad flygplats. KSDairprt, som det står på vägskylten.
Där finns en jättestor reklamskylt som byter bild. Den är uppbyggd av lameller, som en vertikal persienn. Med olika bild på fram och baksidan. en motor driver det hela och den byter bild med jämna mellanrum. Tresidig och störningsfri.
Detta är utveckling det.
Skylten stod även på gamla flygplatsen så den är säkert 35 år.
Men störningsfri. De var duktiga på EMC förr. Inte ens en damsugare störde i radio förr.

Dagens digitala dammsugare däremot, trots common mode-filter på sladden.....

De nya körkorten lär störa på 1,9 MHz.

de
FPD
 
Last edited:
Vad var de för fel på skyltar av papper eller plast?
Med ljus bakom.
Vid Karlstad flygplats. KSDairprt, som det står på vägskylten.
Där finns en jättestor reklamskylt som byter bild. Den är uppbyggd av lameller, som en vertikal persienn. Med olika bild på fram och baksidan. en motor driver det hela och den byter bild med jämna mellanrum. Tresidig och störningsfri.
Detta är utveckling det.
Skylten stod även på gamla flygplatsen så den är säkert 35 år.
Men störningsfri. De var duktiga på EMC förr. Inte ens en damsugare störde i radio förr.

Dagens digitala damsugare däremot, trots common mode-filter på sladden.....

De nya körkorten lär störa på 1,9 MHz.

de
FPD
Att de var "duktiga" på EMC förr berodde nog på att man då inte hade (eller använde) teknik för att switcha strömmar i hög hastighet.
Jag pratade för något decennium sedan med en ung konstruktör på ett företag som jag besökte. När jag påpekade att hans switchande konstruktioner kunde avge energi i form av ekektromagnetiska fält så verkade det vara något han inte tänkt på. I skolorna lär man ut digitalteknik, men enkel fysik verkar man inte beakta.
 
Jaha!
Tack för länken! Det var mycket intressant. Tydligen så finns det datakommunikationsutrustning i dessa skyltar som arbetar i närheten av flygets frekvenser. Men jag föreställer mig att även de höga pulsbreddsmodulerade strömmarna måste störa. Förmodligen mycket bredbandigt. Det kan vara risk för att elsäkerhetsverket inriktar sig på störningarna runt 130 MHz, och bortser från övriga störningar. Den skylt jag har sett står vid trafikplats Ångersjön mellan Hudiksvall och Söderhamn, nära ett SMFF-område.
 
Last edited:
Jo det stämmer att moderna skyltar är försedda med mycket elektronik GUJ. Jag har EMC-provat en hel del likande LED-baserade produkter där konstruktörerna valt pulsbreddsmodulering. Inte sällan verkar man ha glömt bort alla former av filter. Ibland medvetet för att hålla nere produktionskostnaden men också av andra anledningar.

Ledningsbunden emission har i flera fall mätts upp till 40-60 dB över gränsvärdena i de lägre frekvensbanden 0,15 MHz upp till kanske 15-20 MHz för att sedan klinga av till mer normala nivåer.

Det är inte svårt att räkna ut vad som händer om en sådan produkt monteras högt upp på t ex en fasad och matas med en lång kraftkabel som givetvis då fungerar som en "sändarantenn" för störningarna.

/Bengt
 
Vad var de för fel på skyltar av papper eller plast?
Med ljus bakom.
Vid Karlstad flygplats. KSDairprt, som det står på vägskylten.
Där finns en jättestor reklamskylt som byter bild. Den är uppbyggd av lameller, som en vertikal persienn. Med olika bild på fram och baksidan. en motor driver det hela och den byter bild med jämna mellanrum. Tresidig och störningsfri.
Detta är utveckling det.
Skylten stod även på gamla flygplatsen så den är säkert 35 år.
Men störningsfri. De var duktiga på EMC förr. Inte ens en damsugare störde i radio förr.
de
FPD
Ha!
En sådan "skylt" fick fnatt och behövde avstöras för kring 20 år sedan. Den hade ju elmotor... slitage. Viss gnistbildning hade uppstått i motorn och såklart fräste det runt 121,5 MHz vilket inte uppskattades.
 
Jaha!
Tack för länken! Det var mycket intressant. Tydligen så finns det datakommunikationsutrustning i dessa skyltar som arbetar i närheten av flygets frekvenser. Men jag föreställer mig att även de höga pulsbreddsmodulerade strömmarna måste störa. Förmodligen mycket bredbandigt. Det kan vara risk för att elsäkerhetsverket inriktar sig på störningarna runt 130 MHz, och bortser från övriga störningar. Den skylt jag har sett står vid trafikplats Ångersjön mellan Hudiksvall och Söderhamn, nära ett SMFF-område.
Det uppskattar jag isåfall i jobbet! Att ESV inriktar sig på att hantera det frekvensbandet kring 130 MHz alltså "flygets" frekvenser.:)

Kanske ska följande nämnas i sammanhanget.
Flygledningens nyttjande av radio är särskilt skyddad i svensk och internationell lagstiftning såsom varande en speciell radiotjänst som i ITU RR kallas "safety service".

I svensk lagstiftning definieras detta som "säkerhetstjänst".

Begreppet säkerhetstjänst används för radioanvändning som utförs för skydd av liv och egendom. All störning av sådan radioanvändning betecknas såsom skadlig störning.
Skadlig störning är i lagstiftningen definierad (i LEK, EMC-lagen samt lagen om radio och tele-terminalutrustning) som: störning som äventyrar funktionen hos en radionavigationstjänst eller någon annan säkerhetstjänst, eller som på annat sätt allvarligt försämrar, hindrar eller upprepat avbryter en radiokommunikationstjänst som fungerar i enlighet med gällande bestämmelser.... .

Det räcker här alltså att "bara" äventyra funktionen (inte störa lite ens!)

Det är alltså skillnad på radiotjänster och radiotjänster.
 
Det uppskattar jag isåfall i jobbet! Att ESV inriktar sig på att hantera det frekvensbandet kring 130 MHz alltså "flygets" frekvenser.:)

För att inte tala om vad jag som "frequent flyer" uppskattar detta...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det uppskattar jag isåfall i jobbet! Att ESV inriktar sig på att hantera det frekvensbandet kring 130 MHz alltså "flygets" frekvenser.:)

Kanske ska följande nämnas i sammanhanget.
Flygledningens nyttjande av radio är särskilt skyddad i svensk och internationell lagstiftning såsom varande en speciell radiotjänst som i ITU RR kallas "safety service".

I svensk lagstiftning definieras detta som "säkerhetstjänst".

Begreppet säkerhetstjänst används för radioanvändning som utförs för skydd av liv och egendom. All störning av sådan radioanvändning betecknas såsom skadlig störning.
Skadlig störning är i lagstiftningen definierad (i LEK, EMC-lagen samt lagen om radio och tele-terminalutrustning) som: störning som äventyrar funktionen hos en radionavigationstjänst eller någon annan säkerhetstjänst, eller som på annat sätt allvarligt försämrar, hindrar eller upprepat avbryter en radiokommunikationstjänst som fungerar i enlighet med gällande bestämmelser.... .

Det räcker här alltså att "bara" äventyra funktionen (inte störa lite ens!)

Det är alltså skillnad på radiotjänster och radiotjänster.
Naturligtvis bör sådant som har med liv och lem att göra prioriteras.
Men om du hade tittat lite mera på den senare delen av meningen "...bortser från övriga störningar". Det verkar faktiskt som att man gör så.
 
"Det är alltså skillnad på radiotjänster och radiotjänster."

Självklart så skall den som betalar för att få använda frekvensen också ha rätt att ställa krav på att den inte utsätts för störningar !

Vi betalar ju ingenting och då är det inte så viktigt om vi blir störda och dessutom så är vi ju 'utbildade' i radioteknik och skall fixa problemen själva, det är inte flygarna.
 
GUJ de KYH
Det var inte meningen att kritisera ditt inlägg eller ESV:s prioteringar(som jag inte har en aning om) utan jag ville bara ge ytterligare en vinkel på VARFÖR de särskilt kollar på just störningar i flygbandet.

XYY de KYH
Precis. Inte bara betalar för utan dessutom har ett utökat skyddskrav som skall värnas.
 
GUJ de KYH
Det var inte meningen att kritisera ditt inlägg eller ESV:s prioteringar(som jag inte har en aning om) utan jag ville bara ge ytterligare en vinkel på VARFÖR de särskilt kollar på just störningar i flygbandet.
......

Jag har inte tagit det som kritik. Det är klart att flygsäkerheten är prioriterad, till skillnad mot radiotrafik på kortvåg.
 
Flygradiotrafik förekommer annars i stor utsträckning på kortvåg, men det visste du säkert.
 
Flygradiotrafik förekommer annars i stor utsträckning på kortvåg, men det visste du säkert.
Jo, det vet jag, men jag antar att det bara är när de är uppe luften som de har samband på kortvåg. Jag har aldrig hört att flyget har klagat på att KV-sambandet störs. -Tyvärr!
 
Back
Top