Det uppskattar jag isåfall i jobbet! Att ESV inriktar sig på att hantera det frekvensbandet kring 130 MHz alltså "flygets" frekvenser.
Kanske ska följande nämnas i sammanhanget.
Flygledningens nyttjande av radio är särskilt skyddad i svensk och internationell lagstiftning såsom varande en speciell radiotjänst som i ITU RR kallas "safety service".
I svensk lagstiftning definieras detta som "säkerhetstjänst".
Begreppet säkerhetstjänst används för radioanvändning som utförs för skydd av liv och egendom. All störning av sådan radioanvändning betecknas såsom skadlig störning.
Skadlig störning är i lagstiftningen definierad (i LEK, EMC-lagen samt lagen om radio och tele-terminalutrustning) som:
störning som äventyrar funktionen hos en radionavigationstjänst eller någon annan säkerhetstjänst, eller som på annat sätt allvarligt försämrar, hindrar eller upprepat avbryter en radiokommunikationstjänst som fungerar i enlighet med gällande bestämmelser.... .
Det räcker här alltså att "bara" äventyra funktionen (inte störa lite ens!)
Det är alltså skillnad på radiotjänster och radiotjänster.