Det postivia och framtiden om amatörradio

SM4FPD

Well-Known Member
Visst måste det finnas något bra med hobbyn som den ser ut idag.
Visst måste det finnas en framtid för radio som hobby.
Visst måste man kunna entuasmera även nybröjare med lite skriverier om det roliga och positiva.

Hur låter det på banden nästa solfläcksmaxima? När många av oss som skriver här gått i pension.

Hur lät det förr.....nej nu var det framåt vi skulle spana stryk detta....

Själv tycker jag det är väldigt roligt att uppleva hur många av de nya radioamatörerna faktistk gör saker.
Experiment byggen och radiotekniksa saker.
Och hur entusiastiska man kan vara i yngre år, man känner igen sig.

Ett enkelt experiment med en antenn kan liva upp och ge fantastiska känslor, liksom de experiment vi gamla gjorde i unga år.

Hur kommer det att låta på våra band om 6 år? I nästa maxima.

Låt oss bortse från störnigarna och lyssna på landet.
Störningar är ju något negativt och måste tas upp i annan diskussion.

Är det bara en massa okunniga nybröjare som pratar som kråkor och inte ens är värda att prova mottgarbygget på ens?

Eller hör vi dagens 58 åringar som berättar om sina sjukdomar och piller.
Kanske bra för nybröjarna att lära sig mycket om sjukdomar och piller gneom att lyssna på banden.

Kom igen nu med poitiva saker !!!!!!!
 
SM4FPD said:
Visst måste det finnas något bra med hobbyn som den ser ut idag.
Visst måste det finnas en framtid för radio som hobby.
Visst måste man kunna entuasmera även nybröjare med lite skriverier om det roliga och positiva.
För egen del så har detta med SDR, mjukvarudefinierad radio, gjort hobbyn intressrantare och roligare, en för mig perfekt koppling mellan mina största hobbies, radioelektronik och datorer.

Med dagens fina kretsar och datorer kan man göra mycket, t.o.m. en radio helt i mjukvara, med bara en A/D-omvandlare kopplad till antennen, se t.ex. http://hpsdr.org/wiki/index.php?title=MERCURY

Så för den som är intresserad av teknik, datorer, och programmering, finns mycket nytt och intressant.

73 de Lars, sm6rpz
 
Roy skrev: Visst måste det finnas något bra med hobbyn som den ser ut idag.
---

Absolut!

Amatörradion medger fullständigt unika möjligheter att bygga och experimentera med radiosändare utan några inskränkningar så länge vi håller sändningarna inom amatörbanden. Alla modulationstyper är tillåtna.

Amatörradion är dessutom tilldelad enorma frekvensområden från långvåg till mikrovåg som alla erbjuder studier av samtliga kända vågutbredningsfenomen som upptäckts och kanske även några nya okända?

Aldrig förr har vi radiointresserade haft tillgång till så mycket kommersiell skrotad elektronik och radioutrustning som kan fås mer eller mindre gratis, det finns pallvis med utrangerade högklassiga mätinstrument, spektrumanalysatorer, signalgeneratorer, oscilloscop att inhandla för en spottstyver. Internet flödar av färsk information, datablad på alla komponenter, byggbeskrivningar och gratis programvara som kan laddas ner för allt som tänkas kan. Från simpla CAD- och beräkningsprogram till hyperavancerade simuleringsprogram av exakt samma kaliber som används professionellt på utvecklingsavdelningarna inom radioindustrin.

Aldrig förr har det funnits så mycket gammal surplus (radiorör och sådant som användes förr). Loppisarna är överfulla med "bra att ha" saker som den gamla stammen radioamatörer lämnat efter sig men som knappt någon av de nya efterfrågar. För mig och några till som är hängivna byggare och gärna rotar med gamla prylar är detta rena rama guldgruvan!

Om man är tävlingsintresserad så kan man delta i radiotävlingar som går varje helg och ibland även mitt i veckan. Man kan jaga Diplom och andra utmärkelser. Själv kör jag contest då och då. Ibland bara några timmar för att ge andra deltagare några bonuspoäng men ibland också på fullt allvar för att placera mig i resultatlistan.

Allt detta är bara ett lite axplock av många möjligheter och speglar väl närmast mina egna intresseområden och vad jag kan och vill få ut av hobbyn. Många av dessa saker kan man naturligtvis göra även om man inte genomgått några amatörprov och blivit radioamatör. Närmare bestämt precis allt, utom att sända - om man nu skall följa lagen vill säga.

I Sverige finns säkert hundratusentals elektronikintresserade som bygger allt från elektroniska blomstervattnare till högpresterande audioförstärkare. Radioamatörerna är bara 12000 till antalet och uppskattningsvis pillar några tusental av dessa med elektronik i någon form. De flesta finner nöje i andra saker. En vild gissning.

För att få perspektiv på elektronikintresset i Sverige kan man kika runt lite på ett forum som detta: http://www.elektronikforumet.com/forum/

Många kul projekt :rolleyes:
 
Last edited:
SM4FPD said:
Visst måste det finnas något bra med hobbyn som den ser ut idag.
Visst måste det finnas en framtid för radio som hobby.
Visst måste man kunna entuasmera även nybröjare med lite skriverier om det roliga och positiva.

Nu blir det lite rookie-vinkling på följande inlägg - men ändå......


Solcykeln är en bra grej,
då hinner man byta band ;-) och lära sig lite andra sidor av vågutbredningsteori och praktik; Man kör sol-oberoende band på solcykelns passiva hälft (<3Mhz) och kör sol-beroende band (>= 28MHz) på solcykelns positiva hälft. Och man hinner ställa om sin rig & antennfarm mellan varven ;-)

Sporadiskt E är en bra säsongsgrej som man inte får missa
Kör radio på sommaren, 28Mhz och 50Mhz (70Mhz split) med kortvågskänsla, men man bör ha en yagi och max.tillåten effekt om man ska ge sig på F2/TEP kontakter. Som motpol är Auroratrafik är en typiskt vintergrej i brist på Sporadiskt E och tropo vintertid.

De senaste trafiksätten......
Alla datorstödda/digitala modulering/demoduleringssätt är ju roliga och är tillgängliga för en genomsnitttlig amatör, och dessutom klarar man sig med låga uteffekter alternativt enkla antenner, ett perfekt inslag på banden. Dessutom är det hög DIY faktor på digitalaprylar - man har stora möjligheter att påverka radio, radiointerface och mjukvara.

Lite internet, LAN/WAN teknik som ingrediens i amatörradioreceptet
Remote-styrda radiostationer är nåt kul som kommer att bli vanligare på sikt, här finns verkligen potential att fly undan storstädernas förhöjda brus och störningar. Och det blir bara enklare med tiden allt eftersom radion stödjer internetprodukter. Även här finns en hög DIYfaktor eftersom en radiostation har mer prylar som skall kontrolleras än vad köpe-produkter klarar av.

Intressegrupper och sociala grejor...
I grupp kan man också ha kul, i contest; Fördelarna är många, man kan planera sin aktivitet i tid, göra förberedelser, man hinner med lite vänliga psykningar (för att höja tävlingsmomentet) samt att det finns en stort utbud av contest så det finnas alltid(=) tillfälle att aktivera sig...

Off-the shelf....
Det kommer ju nya radioapparater med jämna mellanrum, så är man köpe-amatör lär det finnas att göra/finansiera om man ska hänga med i "new-rig-contests". Och utbudet av färdiga antenner ökar varje år, kanske mest i form av kompromissantenner som ger en möjligheten att bli QRV oavsett hur man bor - dock med sämre egenskaper.
Köpe-radios och tillbehör blir ju mindre med 3-4års intervall och det innebär att fler orkar ta med radion på alternativa ställen, vilket ökar risken att få ett QSO ;-)

Retro för Retrointresserade
För nytillkomna amatörer (men gamla i ålder) finns det stora möjligheter till att återuppleva tekniken från barnsben, dvs. rör och simpla IC/transistor konstruktioner - med hög DIY faktor, lär det byggas en och annan retroradio, retrobyggsats och retroslutsteg - eftersom man får bygga och använda teknisk apparatur med ett amatörradiocertifikat.
För alla radioamatörer lär det fortsättningsvis vara intressant att skippa alla hjälpmedel mellan antenn och amatör och verkligen känna på fysikens lagar i fingerspetsarna hållandes i en handpump, vridkondensator - vilken kan ske på alla tänkbara sätt, t.ex portabelt på kortvågsbanden, old-school-EME på VHF++ banden eller hemmifrån med ett QRP DIY alt. Köpe-rig.

Rymden....the final frontier :cool:
Ehum - lite satellittrafik, det finns både FM-repeatrar och SSB/CW-låga-delen-look-alike satelliter, ger ungefär samma glädje som en Es/tropo öppning på 6m & 2m.
Sen finns APRS stöd i vissa satelliter, så man kan få en global uppdaterad kartbild av aktiva radioamatörer. Och - nya satelliter kommer med ett par års mellanrum.

Elektronik....no limits
man får bygga vadsom helst(?) och sen använda det(?) i sin radiostation,
och det kommer massvis med roliga modern elektronik som både förbättrar prestanda samt möjliggör högre radiofrekvenser för en liten penning

Webben....always connected
vad man än frågar efter inom amatörradio-mainstream lär man hitta information genom webben. Specialintressegrupper florerar - och det finns inte en chans att hänga med överallt. Sen kan man ju prata-radio via internet+radiogateways - utan att sända....

FM repeatertrafik...retro-trafik
Kul i början - men inte så kul i längden, fyller ut en del tid om man åker en del bil, ger inget större mervärde, ofta kommersiellt radioskrot som återuppstår som FM-repeaters, varierande kvalitet. Att bygga repeaters är betydligt mer populärt än att använda dom. Ofta samlingsplats för udda typer ;-)


----
 
Last edited:
1970 skrev Lennart Brune i "Vägen till C-certifikatet" (Sveriges radios förlag) under rubriken "Vad gör en radioamatör".

Citat:
Radioamatörer är personer, som använder radio för att komma i kontakt med varandra. De använder radio för personlig kontakt, för att öva sig och för att göra tekniska undersökningar.

Vidare:
Amatörradio är en hobby, vars utövare är vänner och kamrater, var de än befinner sig. Man tilltalar en annan amatör med hans eller hennes förnamn, och man blir alltid väl mottagen, om man träffar en annan radioamatör, antingen det nu sker per radio eller vid ett personligt sammanträffande. Den dag du börjar sända kommer du att få nya vänner i etern och i en amatörradioklubb.

Avslutningsvis skriver Lennart:
Vi vill visa dig, att amatörradio inte är något svårt eller något alltför dyrbart. Men det är heller inte något man kan starta med utan förberedelser.
Amatörradio kräver mycket arbete i början, men den ger dig glädje i proportion till din egen ansträngning.

Slut citat.

Peronligen tycker jag att detta är bra formulerat av Lennart. Själv fastnar jag för den sista meningen som sammanfattar en stor del av vad amatörradion är för mig.

Leif SM7MCD
(Jag placerar detta inlägg i två trådar då jag tycker det passar på bägge, moderator kan ändra om annan åsikt är för handen)
 
Last edited:
Back
Top