Detaljlösningar i slutsteg

Hej!

Lasse, jag har läst din artikel flera gånger, en mycket trevlig inspirationskälla!
Mitt Heffaklumpsprojekt är fortfarande på samlar och funderings stadiet. Den mesta av tiden går åt till familj, jobb och att iordningställa andra mojänger.
 
Så är det Morgan,
i olika faser i livet har man olika mycket tid över för hobbyprojekt. Jag samlade själv prylar under många år när barnen var små och det inte fanns så mycket tid - eller intresse, för den delen, för hobbyprojekt. Men helt klart räknar vi med en redovisning av ditt projekt förr eller senare! :)

Hör gärna av dig om det är någon speciell komponent du behöver, då det inte är otroligt att jag har, fast jag inte behöver! ;)

73/Lasse
 
Hej!

Lasse du har så rätt, det är lite begränsat med tid för hobbyprojekten.
Kolla på qrz.com på ser du några av mina projekt. ;)
Man får klämma in dem mellan vård av barn och annat viktigt.
I dag är det VAB, pust. Men, det har faktiskt blivit några QSO och lite schemaläsning inför en liten reparation av min HF-80.
 
Man får klämma in dem mellan vård av barn och annat viktigt.
I dag är det VAB, pust. Men, det har faktiskt blivit några QSO

Min lilla tös lyssnade på 40m tidigt,
nu som 3-åring frågar hon ibland om vi kan lyssna på "dom som pratar i pappas rum" :)
 
Last edited:
RF-drossel i slutsteg

Utdrag från ESR skriven av SM3BDZ

Hela pifilterspolen i figur 2 är här utformad som en koaxial-
ledning, där innerledaren bär högspänningen och ytter-ledaren/manteln utgör den egentliga pifilterspolen som då bär HF. Isolationskravet begränsas nu till dielektrikumet förkoaxialledningen. Jag använder kopparrör för den del av pifilterspolen som används för 3,5–28 MHz och har,innan jag lindar den, trätt i innerledaren från en RG-58 i kopparröret. Passformen är god och vad jag kunde finna så skulle isolationen klara upp emot 16 kV DC. I den del av pifilter-spolen som utgör förlängning för 1,8 MHz har jag använt teflonisolerad koaxialkabel med ytterdiametern 3 mm,
som lindats på en keramisk stomme. Parallellt med C2 sitter en kraftig skyddsdrossel som DC-jordar C1, L1 och C2 i det fall det skulle bli överslag mellan inner- och ytterledare i den koaxiala pifilterspolen. I detta läge utlöser säkringarna i DC-aggregatet.

ESR Resonans nr 3/2012
Föreningen Experimenterande Svenska Radioamatörer (
ESR)
Startsida - ESR


Iden med att mata HSP till rörets anod genom tankspolen kommer från mig, SM6APQ.

Jag, i min tur, uppmärksammade en liknande lösning från W6SAI, Bill Orrs handbok där han beskrev ett grounded grid för 50 MHz. För att "lyfta" katoden - glödtråden - från jord föreslog Orr ett kopparrör med en grov innerledare där kopparröret utgjorde ena polen och innerledaren andra polen till rörets glödtråd.

Jag introducerade denna HSP-matning på ett hemmabygge med ett 3-1000z år 1974! Jag använde teflonisolerad tråd från slaktad koaxialkabel som innerledare i cu-röret. För att centrera kabeln i röret använde jag en plastspiral som passade i röret.

Innan jag fullföljde projektet fick jag många varningar och mothugg. En känd amatör som tvivlade på lösningen yttrade: "Bengt, hur man än vänder sig har man alltid ändan bak..."

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
@APQ:

Precis Bengt! Du förtjänar all kredit för det som blev den slutliga lösning med placering av blockeringskondensator etc!

Principen som sådan har som SM0AOM skriver gamla anor, både här och annorstädes. Man kan t ex se många ryska konstruktioner där högspänningen matas från pi-filtrets lågohmiga sida. Dock har jag inte sett några ryska steg med koaxialspole i pifiltret.

Karl-Arne, -AOM, som har varit ett värdefullt bollplank i projektets olika delar, visar även exempel på kommersiell tillämpning och omnämner i samma veva en elegant lösning med semirigid koaxialkabel som pifilterspole, vilket vi kan läsa om i tråden som länkas till.

Efter alla bekymmer genom åren med anoddrosslar, ska detta hädanefter bli min melodi! :)

73/Lasse
 
En språkfråga...

... tränger sig på...
Varför säger och skriver vi DC-spänning, 230V AC, 16kV DC, osv ?
Det blir ju att blanda äpplen och päron; likströms-spänning, 230V växelström, etc?

Lite off topic men TS lär inte klaga...;)
 
... tränger sig på...
Varför säger och skriver vi DC-spänning, 230V AC, 16kV DC, osv ?
Det blir ju att blanda äpplen och päron; likströms-spänning, 230V växelström, etc?

Lite off topic men TS lär inte klaga...;)

Om vi tar bort C som i Current lär 2kV AC bli 2kV A,
vilket felaktigt kan läsas som 2kVA och det är ju något helt annat :)
 
... tränger sig på...
Varför säger och skriver vi DC-spänning, 230V AC, 16kV DC, osv ?
Det blir ju att blanda äpplen och päron; likströms-spänning, 230V växelström, etc?

Lite off topic men TS lär inte klaga...;)

Vill du införa begreppet AV/DV utan någon som helst tanke på de komplikationer som hårdrocksvärlden skulle drabbas av? (;))

Ytterligare en språkfråga, TS är det TrådSkaparen?
 
Back
Top