Detector Output - vad gör jag för fel?

SM0YWD

Member
På min scanner AOR 8600MKII finns en utgång märkt "Detector Output" som jag kopplat vidare till LINE-ingången på min mixer (Behringer XENYX 302) för vidare input in i datorn. Men inget ljud kommer när jag spelar in i Audacity :confused:

Jag började med att lyssna på 433,920 MHz via vanliga högtalaren i scannern. Det låter som en samling grodor som kväker kring en damm. Alla väderstationers sändare och också andra apparater brummar och kväker hela tiden. Jag vill försöka se och avkoda signalen från vädersensorer m fl, som jag förstår sänder med OOK modulering på 433,920 MHz för det mesta. En del kanske sänder ASK/FSK.

Vad jag förstått av AOR bruksanvisningar och lite Googlande, så finns det i scannerns blockdiagram ett "audio band" block som sitter efter "detectorn" och som innehåller ett filter för talområdet och förstärkning för högtalaren. Så ut ur "detectorn" borde komma avmodulerad signal fast med högre bandbredd.
Ur mixern kommer nu ingenting; jag kan höra tal om jag byter till andra frekvenser men hör/ser inte de signaler som finns på 433,920. Utgången är angiven som 50mV@100k OHMS, kanske signalen är otillräcklig?

Om någon kan upplysa mig mer om "detector output" eller ge något tips på att förändra uppsättningen vore jag mycket tacksam. Kanske har jag missförstått vad "detector output" är ?
 
det är din mixer som filtrerar bort för mycket av de höga frekvenserna, koppla bort mixern så bör det fungera.
 
Här står mycket info om din scanner.
Review: AOR AR8600 Mark2

Another problem is that most signals in the UHF are digital. The 8600 doesn't do digital, so you would need additional equipment to demodulate them. Even in the HF, digital signals have been around for many years. It's puzzling why manufacturers don't sell radios to the general public that can handle them.
 
Last edited:
Ja visst är det märkligt att det inte tillverkas apparater som demodulerar och avkodar allt digitalt på nätet. Ett och noll - hur svårt kan det vara? :rolleyes:

Ang demodulatorutgångar brukar dessa vara en ofiltrerad lågnivåsignal från radion, ofta behövs därför rejäl förstärkning innan den hörs på line-in. Börja med P3 och att få till en bra odistorderad signal på ljudkortets mic-in innan du försöker med avkodningsprogrammen.
En mixer för audiosignaler är inte anpassad för digitala signaler.
 
Last edited:
På min scanner AOR 8600MKII finns en utgång märkt "Detector Output" ...


Om någon kan upplysa mig mer om "detector output" eller ge något tips på att förändra uppsättningen vore jag mycket tacksam. Kanske har jag missförstått vad "detector output" är ?

först måste man fråga sig vad du ska göra med audiosignalen i datorn?

detector output kan betyda att det handlar om "NFM discriminator output", dvs. ofiltererad audio,
en mottagares inbyggda audiofilter gör ju sitt jobb genom att filtrera bort frekvenser t.ex utanför +/-2.5kHz, skulle man vilja ha ofiltrerad audio för t.ex avkodning av nåt modulationssätt med t.ex fyrkantssignal så använder man discriminator output/detector output.
Dom flesta (inte alla) amatörradiomoduleringsmetoderna klarar sig med filtrerad audio, dvs. via hörlur/högtalar uttaget.
 
först måste man fråga sig vad du ska göra med audiosignalen i datorn?

Tack för tipsen, kanske för svag signal är grundproblemet (LINE-ingången). När väl signalen är i datorn vill jag göra en bild, ungefär som en radarskärm som sveper ett varv på en minut och där avståndet från centrum representerar hur länge sedan signalen hördes och färgen styrkan. Man får då en tidsmässig bild på "omgivningen" av 433,920-apparater som sänder. Visualisera "grod-dammen" alltså (se första inlägget).

Jag tror den modulering som väderstationer använder är OOK, dvs bärvåg på- bärvåg av. Men det är lite skräpig frekvens, det är många prylar som sänder.
 
Tack för tipsen, kanske för svag signal är grundproblemet (LINE-ingången). När väl signalen är i datorn vill jag göra en bild, ungefär som en radarskärm som sveper ett varv på en minut och där avståndet från centrum representerar hur länge sedan signalen hördes och färgen styrkan. Man får då en tidsmässig bild på "omgivningen" av 433,920-apparater som sänder. Visualisera "grod-dammen" alltså (se första inlägget).

Jag tror den modulering som väderstationer använder är OOK, dvs bärvåg på- bärvåg av. Men det är lite skräpig frekvens, det är många prylar som sänder.

troligen fyrkantvåg, dvs. NFM discriminator är rätt uttag

LF nivån verkar vara för låg, line-in spec. har mer mV än vad AOR uttaget tycks ge.
 
sveper ett varv på en minut och där avståndet från centrum representerar hur länge sedan signalen hördes och färgen styrkan.

Det kommer inte att funka eftersom alla omgivande stationer sänder utan synkronisering d.v.s. relation i tiden till varandra.

OM dom hade "samma" tidslucka i förhållande till varandra samt givet att du hade en sveptid ut från centrum som startade vid synk så skulle du få varje station som i en ring med samma avstånd från centrum. Till slut skulle du ha ett antal olikfärgade ringar med tjocklek motsvrande väderstationernas sändningslängd i förhållande till din sveptid.
 
Det kommer inte att funka eftersom alla omgivande stationer sänder utan synkronisering d.v.s. relation i tiden till varandra.

OM dom hade "samma" tidslucka i förhållande till varandra samt givet att du hade en sveptid ut från centrum som startade vid synk så skulle du få varje station som i en ring med samma avstånd från centrum. Till slut skulle du ha ett antal olikfärgade ringar med tjocklek motsvrande väderstationernas sändningslängd i förhållande till din sveptid.

Mja, jag kanske uttryckte mig slarvigt.

Om man lyssnar på 433,920MHz hör man korta blipp; väderstationers sensorer sänder en signal på mindre än 1 sekund, ofta ännu kortare. Tidsintervallet mellan sändningarna varierar - ibland varje minut, ibland var 30:e sek, någon sänder var 3:e minut. Jag hör nog en 5-6 olika där jag bor (därav groddamms-analogin).

Med en "årsring" som växer till varje minut utåt från centrum, och med ett svep runt ringen som en klocka med ett varv på en minut, så kommer t ex den som sänder varje minut bilda en linje rakt ut från centrum, på den sekund "på klockan" som den sänder. För den som sänder var 5:e minut bildas det prickar på var 5:e "årsring" i en linje osv.

Väderstationernas sensorers klockor har dock lite onoggrannhet (jag har mätt detta med en exaktare klocka), så strecken kommer böja av lite. När strecken korsas blir det kollision - just detta händer ibland och temperaturen uppdateras då inte på mottagaren (som får trasiga paket).

Hoppas detta förklarar bättre hur jag tänkt.
 
Om du är intresserad av trafiken på 433 bör du kanske istället köpa en Tellstick Duo/Net. De kan avkoda det mesta på bandet såsom termometrar, väderstationer och trådlösa switchar...

Tack för tipset. Jag har en RFXtrx433 från http://www.rfxcom.com, en USB-baserad mottagare kopplad till en Raspberry Pi och loggandes i MySQL på ett NAS. Vad jag vill åt är signalerna såsom de ser ut innan RFX-en avkodat dem, vissa skippar den eftersom de är trasiga (pga kollision/störning), för svaga eller av okänt fabrikat/protokoll. Så avmodulerad signal från en radiomottagare in i ett ljudkort känns rätt - men få det att funka var problemet som sagt...:eek:
 
Back
Top