detta är ologiskt...

Mushroom

New Member
hej på er!
finns säkert någon erfaren radioamatör där ute som kan skriva några ord till mig angående detta...

har nyligen köpt in en Kenwood TS-140S (modifierad till att kunna TX:a på alla frekvenser). Har en Sirio 2016 (16 GP's, 5/8, 26-29MHz) antenn till den och en SWR-mätare av märket MAAS. (K-SWR 201)

problemet är att om jag kör utan SWR-mätare får jag upp effekten till 100%.
men när jag då kör MED SWR-mätaren, får jag bara upp effekten till 50%.
detta ser jag som ologiskt. och SWR-värdet ligger på cirka 1.5:1.



(och en annan liten snabb fråga. min antenn som har jordplan, jag testade kortslutskolla kontakten till antennen (PL-259) och det var kortslutet där. ska det vara så? verkar orimligt i och med att det är ju så noga med att kabeln inte är kortsluten. då ska det väl inte vara kortslutet där heller?)



jättestort tack om du kunde skriva några ord!
och om någon av er undrar vilken typ jag är så finns det en presentation här på forumet
som jag har skrivit.
/ fredrik (21 rsn 333)
 
Hej,
När det gäller effekten med/utan swr-mätaren. Prova att byta ut kabeln mellan din sändare och swr-instrumentet. Kontrollera också vad du mäter för swr mellan din sändare och swr-instrumentet.
Kabeln eller instrumentet kan vara felaktiga.

Angående kortslutning i antennen. Det är skillnad på elektrisk kortslutning och vad som funkar när det gäller antenner. Om det vore fel på antennen iform av kortslutning som inte borde finnas där så skulle din swr vara MYCKET högre/oändlig. Du kan vara lugn, det är troligen helt i sin ordning att du mäter elektrisk kortslutning där.
Lycka till!
 
Back
Top