Diamond Cp 6 Vertikal.

bodd

Member
Hej!
Jag har införskaffat mig en diamond cp-6 vertikal antenn som jag ska sätta upp på hyreshuset där jag bor .
Har testat antennen ute vid min sommarstuga lite för att grov justera swr , men på 80 metern blir swr en aning hög på telefonidelen vilket jag kommer och köra mycket.

Fick tipset att korta toppsprötet ca 30-40 cm för att få ner swr på 80 m bandet .

Så jag tänkte höra om det finns någon med erfarenhet av cp-6 antennen ?

Antennen kommer och sitta ca 110m öh. och ca 16 meter från marknivå.

(Jag har även en dipol trådantenn på 2*19.5 m som jag kommer att sätta upp för 80m bandet.
Dipolen fick jag korta en hel del för bra swr när jag justerade den vid mitt sommarställe ca 1,5 meter på varje vajer ? Kan det vara rimligt ? )
Jordning var i stort sett obefintlig och jag körde på batteridrift .


73 de SA7ADV /Kristian.
 
Last edited:
Diamond CP5 och CP6

Det finns två mycket viktiga delar på CPx antennen men det är faktiskt inte toppsprötet som är dert allenarådande.

Om du ändrar toppsprötet så blir de andra frekvenserna lidande men tänk på att antennen kan vara designad med tanke på 75 meter bandet i USA dvs till 3.9 MHz.

Designmässigt:

Täck tuberna på radialernas spolar är i huvudsak täcktuber utan någon riktig elektrisk funktion. Spolarna på mitten sprötet, själva antennsprötet är av en annan konstruktion då dessa spolar har ett mittutttag där täckcylindern skruvas fast. Täck cylindern är således en kondensator.

De viktigaste detaljerna är dock de två alu ringarna med 4 spröt i varje ring som monteras högt upp på det övre sprötet. I manualen står det att dessa spröt är till för att minska statiskt brus. Visst, det är kanske så men de interagerar med antennen och genom att i första hand flytta övre ringen upp eller ner, så flyttas centrumfrekvensen för hela antennen (alla frekvenser).

Testa med att flytta omring ringarna - ta bort ett eller två spröt från topp ringen etc etc.

Antennen går fantastiskt bra på alla frekvenser över 80m för att vara en kompakt verikal.

Dessutom är den lämplig som balkong antenn då radialerna ( som är max 2m ungefär ) kan monteras i solfjäderform.

Den största nackdelen är att bandbredden på 80m är ca 30kHz, vilket är absurt lite!

Det är priset för en kompakt antenn med litet 'footprint'.


Cheers


Dan / M0DFI
 
Tack för infon Dan /MODFI .

Inget man hittar i någon manual eller ens om man frågar återförsäljare av antennen.

Ska testa lite justering här enligt din info.

Bästa 73 /Bodd
 
Back
Top