Diamond CP22E

SM4POT

Well-Known Member
På Diamond hemsida står det: Factory tuned, no adjustments required
Men medföljer ett kapningsdiagram, det är bra i sig då det kan finnas behov finjustera till favoritfrekvens. Men min fråga i detta följer:
Bifogar kapningsdiagrammet och undrar om någon kan antennteori bättre än mig och känner igen formeln använd, eller kan härleda den ur diagrammet.
Längderna stämmer som synes inte riktigt med rätt längd när man räknar vanlig 5/8 på 145MHz.
Sitter en spole i mastfästet och gissar då spröten är tvådelade att fästet som håller ihop dessa två delar också är en spole. Därav att elementdelarna är olika långa och att mattematiken inte håller för mig. Spolarna är obekanta.

Orsak till denna fråga är att Postnord skrotade antennspröten i frakten och jag börjar fundera på att använda delarna på ett kortare band istället. Istället för att hiva delarna på tippen.
Länk till aktuell antenn på Diamond http://www.diamondantenna.net/cp22e.html
 

Attachments

  • CP22E smaller.jpg
    CP22E smaller.jpg
    887,8 KB · Views: 26
Är det en sprillans ny antenn, i orginalförpackning, som du köpt och blivit förolyckad i leveransledet!?

/Sven.
Stämmer bra det.
Reklamation fraktbolaget avklarad och antennen ersatt av leverantören. Däremot tyckte jag det kändes som slöseri att kasta övriga delarna. Kan visserligen behålla antennfäste och jordspröt som reservdel till min nya. Men känns som det är något som bara blir liggande. Som den är, är den helt oanvändbar.
35cm av de båda antennspröten är skrot, resten är rakt och bra.
 
Fäste och hela spröt i reserv är väl bra. I övrigt med spolar och design så är den just för detta band.

/Sven.
 
Fäste och hela spröt i reserv är väl bra. I övrigt med spolar och design så är den just för detta band.

/Sven.
Absolut, men alltid kul med projekt. Som minst går det att rensa bort spolarna och korta det grövre röret till 70cm bandet.
Men ännu roligare om jag kunde få den till 2x på samma sätt som den är på 2m.
Eller behålla den på 2m och göra om till 2x1/2vågs istället för 2x5/8.
 
Hej,

Ja har använt just en sån antenn i flera år, och det är en mycket bra antenn, med bra gain.

Mitt förslag är att i det fall bottenfästet och mittspolen är intakta, så går det ju alltid göra nya spröt.

Spolarna i mittfästet och bottenfästet är anpassade för 2m-bandet, så de kan sannolikt inte nyttjas på andra band.

73 DE Hans SM3PXG
 
Har haft en sådan.

Jag hade nog gjort nya spröt. Vill minnas att jag svepte antennen en gång och att den hade en resonans
på 70 cm, men kolla för säkerhets skull själv. (Strålningsdiagrammet är nog knas men duger nog att lyssna med)
Något som man bör göra är att vrida ett antal lager
eltape runt spolen i mitten av matarsprötet efter att skruvarna dragits åt. Jag bytte fixeringsskruv från insex
till vanlig (mycket kort) skruv för att kunna demontera antennen i framtiden.

Tunnflytande rostskyddsspray i alla gängor och utanpå är en annan rekommendation.

Och när framtiden kom, var den lätt att ta isär.
 
Ok, får se vad jag hittar på med den. För tillfället har jag knäckt tillbaks spröten till raka. Håller inte i längden då det alltid blir sprickbildning i aluminium.
Jag har redan antenner för 70cm, så denna får ligga i förrådet ett tag.
 
Back
Top