Diamond X-50N

En väl fungerande antenn som täckte mitt behov när jag kunde köra både VHF och UHF.
Du måste kanske specificera vad det är du vill köra, är det bara lokal trafik på FM så räcker den utmärkt.

Den är okänslig för vind eftersom den bara är 170cm lång. När jag sätter upp VHF antennen till våren blir det dock min Diamond F-22 som får tjänstgöra.
 
Ja, främst lokal trafik på 2m/70cm. Jag bor i hyreshus och har det omständigt med antennuppsättning. Helst skulle jag vilja få upp en 6m-rikt också men det är nog för mycket begärt.
 
Det är en alldeles utmärkt antenn för ändamålet,
se bara upp för kopior om du köper någon annanstans än hos de kända handlarna.
 
eHam Reviews skall man alltid ta med en nypa salt och alltid läsa mellan raderna.

Grejor kan få betyg 5 bara för att förpackningen var snygg eller betyg 1 för att volympoten skrapar på en 30 år gammal radio man köpt på en loppis, förvarad i ett hönshus,
många gånger förstår man också att det rör sig om rena brukarfel.

I det aktuella fallet så får du läsa recensionerna som att KD4TWJ har köpt en begagnad antenn i okänt skick, en antenn som också teoretiskt kan vara en kopia,
sedan kan man väga in att 75 av 76 reviews är rent positiva.
 
Last edited:
Tolkar det som sett horisontalt (E plan) för 2m och 70 cm. Men jag kanske är fel ute?
 
Last edited:
Jo, bilden blir lite lustig utan förklaring, men det är E-planet som visas iallafall :)

Den översta visar ett typiskt diagram för 2m och den flikigare torde då vara för 70cm,
tar man en sådan där långpiska på 7-8 meter så må den ha mycket gain men en försvarlig del sticker ut i flikarna på både 70cm och de blommar ut rejält även 2m så totalvinsten blir aldrig så stor.
 
Jo, bilden blir lite lustig utan förklaring, men det är E-planet som visas iallafall :)

Den översta visar ett typiskt diagram för 2m och den flikigare torde då vara för 70cm,
tar man en sådan där långpiska på 7-8 meter så må den ha mycket gain men en försvarlig del sticker ut i flikarna på både 70cm och de blommar ut rejält även 2m så totalvinsten blir aldrig så stor.

Är strålningsdiagramet sett från sidan (dvs stålningen bildar en torroid), eller är det sett ovanifrån? Med "rundstrålande" antenner, propagerar då strålningen jämt runt verktikalaxeln, eller går de i viss mån rikta genom rotation runt axeln?
 
Det är strålningsdigramet sett från sidan. 3-dimensionellt skulle det i princip se ut som en munk med antennsprötet stickande ut genom hålet i mitten.
 
Med "rundstrålande" antenner, propagerar då strålningen jämt runt verktikalaxeln, eller går de i viss mån rikta genom rotation runt axeln?

Ja, tämligen jämnt om det är så att antennen sitter ostört i toppen på en mast, sitter den däremot på en utliggare från masten så blir det lite dämpat i den riktningen, ju längre utliggare desto mindre inverkan.
 
Vad är det för skillnad mellan Limmareds "X-50N" och "Diamond X-50N"? Identisk spec, men den sistnämnde är 200 kr dyrare. Kopia och original? Har valet ngn betydelse?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Vad är det för skillnad mellan Limmareds "X-50N" och "Diamond X-50N"? Identisk spec, men den sistnämnde är 200 kr dyrare. Kopia och original? Har valet ngn betydelse?


Sent from my iPad using Tapatalk

Klart kopian har identisk spec och ett snarlikt namn, det är för att man skall bli lurad att köpa den istället ;)

Att kopian är identisk har jag svårt att tro, ofta är anpassningskretsarna underdimensionerade.

Köp original och stöd inte de som rider på andras varumärke är mitt råd.
 
Back
Top