Digimoder: Applikation som "automatiskt" kör ihop ett DXCC ?

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Eftersom det ständigt påstås att med digimoder kan man få en dator att utan manuell hantering under egen kontroll "köra ihop ett DXCC" skulle det vara mycket intressant att experimentera och se hur bra det går i verkligheten.

Kan någon tipsa om ett nerladdningsbart program eller script som kan användas för detta ändamål?
 
Det är tekniskt fullt möjligt men är också att fuska.
2019 skrev reglerna för DXCC om något för att förhindra möjligheten att tillgodoräkna sig fullt automatiserade QSO.
Så här står det i den "nya" regeln:
En resolution vid ARRLs styrelsemöte i juli pekade på "växande oro över att helt automatiserade kontakter tas och görs anspråk på" för tävling och DXCC-kredit. Reglerna kräver nu att varje påstådd kontakt inkluderar samtidig direkt initiering av operatören på båda sidor av kontakten. Initiering av en kontakt kan vara antingen lokal eller fjärransluten.
 
Det finns "robotar" som de kallas, men mig veterligen inte i SM. Men finns däremot i Tyskland, UK, PA mfl ställen. Tror det är moddade varianter av WSJT eller möjligen MSHV. Det borde inte vara FT8 unikt. Man skulle lika gärna kunna göra en för CW men kräver kanske lite mer. Oavsett är det ett gissel om man har en i närheten då de ligger o ropar 24/7. Som sagt en avart liksom de som håller på med DQRM och annat på banden...

De som skiver att "datorn" kör ihop ett DXCC är oftast de som själva inte är aktiva på banden men har en förmåga att gnälla på de som är det...
 
Har inget som helst intresse av att låta anläggningen hålla på med automatiska QSO men eftersom det påstås vore ett "Proof of Concept" vara intressant.

Jag får väl leta litet på nätet.
 
Det finns minst en italiensk station som är i gång 24 / 7 på FT8.
Personen i fråga har ställt till mycket orda för för mig, han svarar på alla cq alltid, alla band, alla tider. Är man inte uppmärksam kan man få den i loggen 10 - 15 gånger på en vecka. Han påstår sig ägna sig åt "propagation analysis"

Har i alla fall börjat använda nyckeln mer, och fått ett par nyare amatörer in på cw-spåret. Alltid något.
 
Jag kör ganska mycket FT8 och använder ett särskilt call och särskild logg för enbart det (8S9J). Skälet är att inte blanda ihop FT-qso med övriga QSO i min DXCC-räkning. För det är lättare att köra ihop det på FT8.
En klon som heter wsjt-z kan köras helt automatiskt om du vill laborera.
 
Det finns nog flera alternativ men WSJT-Z gör jobbet under tiden man gör viktigare saker. Möjligheter att sätta filter så att inte samma station eller DXCC anropas två ggr. på samma band. Band-hopping är en annan möjlighet där stationen byter band självt utan någon mänsklig handpåläggning. Med rätt inställningar och bra conds bör man lätt köra ihop 100 länder på en dag. Det är naturligtvis inte OK om man avser använda dessa kontakter för DXCC men med ny teknik hamnar plötsligt gammalt tänk i bakvattnet. Joe Taylor lär ha ångrat att han sjösatte WSJT-x…
 
De som "utvecklar" såna här derivat har nog bara som intresse att förstöra för de som kör och är intresserade av FT8. De är nog själva snarare motståndare till FT8. Sen finns det tyvärr de som ser en möjlighet att köra "ombemannat" av någon anledning. Men i förhållande till mängden amatörer är de nog ganska få. Vanligare är de som orsakar DQRM när "DX" skall köras. Då ligger de där o "duttar" och gärna stämmer av sina slutsteg...
 
Kör inte heller någon FT8 även om det hänt och jag har möjligheten. Däremot har jag inga problem med att trafiksättet körs av oss amatörer.
Orsaken till att jag nu mer undviker det är att jag tycker det blir lite "opersonligt" med den automatik som ändå finns när man kör det.
CW är ju också på ett vis "digitalt" men skillnaden är ändå stor tycker jag då man manuellt sänder fritext och med lite hantverk också.
Speciellt men handpump så blir det lite "närmare" tycker jag.
 
Med rätt inställningar och bra conds bör man lätt köra ihop 100 länder på en dag. Det är naturligtvis inte OK om man avser använda dessa kontakter för DXCC men med ny teknik hamnar plötsligt gammalt tänk i bakvattnet. Joe Taylor lär ha ångrat att han sjösatte WSJT-x…
Jag läste först om "automatisk FT-8" 2018 eller 2019, och SQ9FVE och SV5DKL var signaler som förekom i diskussionerna.
Av beskrivningen av döma så var principen bakom att ett script-språk automatiserade bort de två "mus-klick" som en mänsklig operatör var tvungen att åstadkomma för att initiera och avsluta en kontakt.

Tänkte dock inte mer på detta, utan såg det som en kuriositet i stil med den automatisering som var möjlig redan på 70/80-talen
genom CCIR 476 eller AMTOR, och vilket jag själv provade 1986 genom att skriva en procedur i script-språket för Thrane&Thrane TT1585 ARQ-modem vilket möjliggjorde att två eller flera sådana modem satte upp förbindelser och utväxlade trafik utan något som helst operatörsingripande. Det system som till sist gjorde att en hel yrkeskategori fick gå i land.

Automatisk FT-8 är väldigt långt från amatörradio enligr ITU-definitionen;

Amatörradio kännetecknas enligt denna av:
"Intercommunication" = förbindelser mellan mänskliga operatörer
r"Self-training" = individuell förkovran
"Technical investigations" = tekniska undersökningar

Inget av detta återfinns där man låter datorer skicka korta meddelanden till varandra
med användning av plastradioapparater med programvaror som andra utvecklat.

Sedan finns aspekten med att låta programmen själva ladda upp kontakterna till LoTW, och sedan
låta dem ingå i fordringarna för t.ex. DXCC, trots att reglerna kräver operatörsmedverkan.
Man undrar då i sitt stilla sinne hur man ska kunna se skillnad på en kontakt som har genererats automatisk och
en som inte varit det.

Robert Storm Pedersens ord om "att sälja resårband som metervara kräver en överlägsen karaktär" kommer på något sätt för en.

Tidigare tillhörde radioamatörerna en elit och var gentlemen men sådana produceras inte längre.

Nej, återinför telegrafiexaminationen och personundersökningen samt tvinga alla nya att enbart använda telegrafi i, säg,
två år, innan några andra "moder" blir tillåtna. Detta sorterar ut de verkligt intresserade.
 
Nej, återinför telegrafiexaminationen och personundersökningen samt tvinga alla nya att enbart använda telegrafi i, säg,
två år, innan några andra "moder" blir tillåtna. Detta sorterar ut de verkligt intresserade.

Är det så man gör i Ryssland ?
 
"Tidigare tillhörde radioamatörerna en elit och var gentlemen men sådana produceras inte längre."
Suck!! Vi får hoppas att inga nya amatörer eller blivande amatörer ser detta.
Med den inställningen blir det inte många QSO i framtiden för de som är fast i det förgångna.
De som är eliten inom amatörradio är som alltid de som kan inspirera nya och föra utvecklingen framåt så som det alltid varit.
Samma diskussion som när alla körde AM och SSB var på frammarsch men det har väl inte eliten kört någon gång antar jag.
 
"Tidigare tillhörde radioamatörerna en elit och var gentlemen men sådana produceras inte längre."
Suck!! Vi får hoppas att inga nya amatörer eller blivande amatörer ser detta.
Med den inställningen blir det inte många QSO i framtiden för de som är fast i det förgångna.
De som är eliten inom amatörradio är som alltid de som kan inspirera nya och föra utvecklingen framåt så som det alltid varit.
Samma diskussion som när alla körde AM och SSB var på frammarsch men det har väl inte eliten kört någon gång antar jag.
Jo men det där kan man tänka lite på.... Har man kört och gjort det mesta inom hobbyn så finns det viss kunskap, men vi är rätt så himla dåliga på att göra reklam för oss själva och skapa intresse. Kan bara se till mig själv, sitter här hemma som en surgubbe med alla fina prylar å en massa bra möjligheter att köra både det ena å det andra. Men asså, man skulle bli lite mer advokat för hobbyn, på något sätt.
 
Problemen med helautomatisk radiotrafik uppstår väl först när datorerna deltar i tävlingar där de medtävlande är vanliga levande varelser som genom hörselmottagning i tvättade öron och tjusig teckenformning medels handledens rytmiska rörelser kämpar tappert med sin morsetangent typ LM-Ericsson modell 1887.

En dator som programmerats för att göra jobbet på CW eller FT8 etc har betydligt större möjligheter att vinna tävlingen eftersom uthålligheten är obegränsad. Inom sportens värld påminner det om grav doping och fusk.

Men rent tekniskt kanske det inte är så konstigt att allt mer automatiseras och radioamatörerna utan att kanske förstå det reducerar sig själv till musoperatörer med den enda arbetsinsatsen att starta och stoppa programmen på datorn när viktigare saker skall göras.

När ARQ blev vanligt på 80-talet gick det ju att lämna den slamrande Siemens T-100 fjärrskrivaren och ställa den hembyggda terminalen i auto-läge så motstationerna kunde skicka sina meddelanden och som kunde läsas i efterhand när halva pappersrrullen låg i en stor hög på golvet..

Sen har vi ju WSPR som per definition också är helautomatiskt när man väl startat sin sändare och låter den gå i all evighet. Insatsen för datoroperatören blir att logga in på någon webbsida och se hur många som hört WSPR-sändaren och hur starkt.

Som sagt problemet uppstår nog först när datorerna tillåts delta i tävlingar, jaga DXCC och andra Diplom och sen till råga på allt placera sig högt upp i resultatlistorna. Osportsligt och den värsta sortens fusk tycker jag. :cool:
 
Ska det vara så svårt att förstå att själva orsaken till att amatörradio fortfarande är tillåtet ligger i
att våra föregångare utgjorde en elit?

I att vara en elit ligger att vilja vara mer intresserad, och anstränga sig mera.
Om någon "bensparkare" från division 6 kommer till landslaget och begär att få spela i landskamper,
blir denne, med fog, utskrattad. För att nå sådan status behövs talang samt träning, träning och åter
träning vilket förutsätter envishet och långsiktigt engagemang.

Jag är av den bestämda meningen att amatörradion inte behöver några fler ointresserade.
Rörelsen fick sin beskärda del av sådana på 80, 90 och 00-talen och har ännu inte hämtat sig.

Är det så man gör i Ryssland ?
Hur man gör idag i Ryssland vet jag inte, men principen bakom tillämpades i bl.a. Storbritannien, Tyskland och Norge med framgång.
 
Håller med om det EQL.
Som jag skrev tidigare i tråden så är det inte ok att datorn kan genomföra ett QSO för DXCC utan datorn fungerar bara som avkodare och sändare av kodad info initierad av operatören.
Lite på samma sätt som vid RTTY så avkodas inte meddelandet av operatören personligen.
WSPS används inte som ett sätt att genomföra ett QSO utan mer som ett sätt att se vilka konds och och vilka antenner som fungerar bäst och är inte godkänt för loggförning av QSO. Hur som helst är det jag vänder mig emot är snacket om eliten och gentlemen och vad som är ok att köra, men kritiken gäller inte dig EQL. Med de provkrav vi har idag krävs inte färdigheter i CW och det är upp till var och en att engagera sig i SSA eller PTS för att få till en förändring där. Som sagt får man hoppas att blivande amatörer inte läser en del av de inlägg som är med i den här tråden annars kommer det bli svårare än det redan är att få en återväxt på banden.
 
Ska det vara så svårt att förstå att själva orsaken till att amatörradio fortfarande är tillåtet ligger i
att våra föregångare utgjorde en elit?

I att vara en elit ligger att vilja vara mer intresserad, och anstränga sig mera.
Om någon "bensparkare" från division 6 kommer till landslaget och begär att få spela i landskamper,
blir denne, med fog, utskrattad. För att nå sådan status behövs talang samt träning, träning och åter
träning vilket förutsätter envishet och långsiktigt engagemang.

Jag är av den bestämda meningen att amatörradion inte behöver några fler ointresserade.
Rörelsen fick sin beskärda del av sådana på 80, 90 och 00-talen och har ännu inte hämtat sig.


Hur man gör idag i Ryssland vet jag inte, men principen bakom tillämpades i bl.a. Storbritannien, Tyskland och Norge med framgång.

Jag har fortfarande svårt att se att CW är vägen till en elit o framgång. Jag är själv en "stolt" T-amatör (från 80-talet) som lärt mig CW på egen hand och kört hundratals CW QSO:n. Inte skryter jag med det. Inte heller skryter jag med att jag jobbar med 100 GHz i mitt dagliga jobb och ser ner på de som inte fattar nåt om dessa frekvenser. Allt handlar om "ödmjukhet" vilket verkar saknas hos en del på forumet. Alla är inte intresserade att vara en "elit" o tugga CW på banden hela dagarna. Inte heller höra om krämpor eller vilken mikrofon som låter bäst på 80m. Kan var o en göra det som man tycker e kul istället för att hela tiden bli nerklankad och ständigt höra att det var bättre förr. Gärna strax efter kriget...Det bidrar inte alls till att lyfta hobbyn bland myndigheter o andra. Snarare tvärtom...suck...
 
Last edited:
Ska det vara så svårt att förstå att själva orsaken till att amatörradio fortfarande är tillåtet ligger i
att våra föregångare utgjorde en elit?

I att vara en elit ligger att vilja vara mer intresserad, och anstränga sig mera.
Om någon "bensparkare" från division 6 kommer till landslaget och begär att få spela i landskamper,
blir denne, med fog, utskrattad. För att nå sådan status behövs talang samt träning, träning och åter
träning vilket förutsätter envishet och långsiktigt engagemang.

Jag är av den bestämda meningen att amatörradion inte behöver några fler ointresserade.
Rörelsen fick sin beskärda del av sådana på 80, 90 och 00-talen och har ännu inte hämtat sig.


Hur man gör idag i Ryssland vet jag inte, men principen bakom tillämpades i bl.a. Storbritannien, Tyskland och Norge med framgång.
Hur man gör i ryssland idag har jag full koll på. Riktigt dåligt omdömme på flera plan från dig Karl-Arne tycker jag. Vi tycker helt klar olika så jag går QRKudde innan det blir otrevlig så ha det bra ändå och ni andra i tråden.
73 de SM6POP
 
Just det, min dator körde JX på 6m häromdan. Den fick svar på första anropet. Och laddade upp till LoTW :p . Skönt att alla andra jagade italienare...

1660342245795.png
 
Fördelen med FT8 rent allmänt är att banden har dränerats på den mesta CW- och SSB-aktiviteten. Det har aldrig varit så få stationer igång på icke contestdagar som nu. Det ger större möjligheter för svagsignalkommunikation och för mer fria tekniska experiment där vi kan breda ut oss på banden, t o m med Hi-Fi AM på dubbla sidband om vi vill det. Störningsnivån från andra stationer är också mycket lägre än förr i tiden då det knappt gick att finna en ledig frekvens.

Dock kan det ju vara lite påfrestande för tålamodet att behöva ropa CQ långa stunder utan att få svar. Ibland är det extra trögt t o m på 14 MHz med kW och 4 ele Yagi. Kollar man sedan på Reverse Beacon Network så har signalerna översvämmat hela världen med bra signalstyrka dessutom. Konditionerna är bevisligen bra för det mesta men var håller folket hus. Gör dom annat viktigare medan datorerna kör FT8 i automode tro? :)

Det skall bli mycket intressant att se hur lång tid GXVs dator behöver för att köra ihop ett DXCC. Borde klaras av på en dag.
 
Back
Top