Digimoder: Applikation som "automatiskt" kör ihop ett DXCC ?

Fördelen med FT8 rent allmänt är att banden har dränerats på den mesta CW- och SSB-aktiviteten. Det har aldrig varit så få stationer igång på icke contestdagar som nu. Det ger större möjligheter för svagsignalkommunikation och för mer fria tekniska experiment där vi kan breda ut oss på banden, t o m med Hi-Fi AM på dubbla sidband om vi vill det. Störningsnivån från andra stationer är också mycket lägre än förr i tiden då det knappt gick att finna en ledig frekvens.

Dock kan det ju vara lite påfrestande för tålamodet att behöva ropa CQ långa stunder utan att få svar. Ibland är det extra trögt t o m på 14 MHz med kW och 4 ele Yagi. Kollar man sedan på Reverse Beacon Network så har signalerna översvämmat hela världen med bra signalstyrka dessutom. Konditionerna är bevisligen bra för det mesta men var håller folket hus. Gör dom annat viktigare medan datorerna kör FT8 i automode tro? :)

Det skall bli mycket intressant att se hur lång tid GXVs dator behöver för att köra ihop ett DXCC. Borde klaras av på en dag.

Inte bara FT8...Folk har inte tid. Finns så mycket annat. Hur många kollar på Rapport 19:30 ? Jag slutade för flera år sen att kolla på linjär TV. Play när man har tid istället. Facebook, Twitter, mm tar tid från folk. Även amatörer. Sen, 20m är kanske inte det mest roliga bandet. Personlig åsikt :p . 100 DXCC kör man lätt på en dag på 20m om inte kondsen är alltför dåliga. Vad "roboten" klarar vet jag inte...
 
Mycket som påverkar. Ju fler nya band vi har fått ju mer utspridd har aktiviteten blivit, samma med alla nya digitala moder där de allt färre aktiva sprids ut allt mer i olika intressenicher. Störningsproblem som sätter käppar i hjulet. Ökande medelålder och svag återväxt. Huvuddelen av de som idag är aktiva var aktiva redan på 60- och 70-talen men har sedan länge "kört allt" som behöver köras. De som för 50 år sedan körde ihop vad som behövdes för de vanliga diplomen DXCC, WAC, WAS började om med DXCC på alla band och sen alla moder på alla band. Jagade rutor och kommuner och naturområden och bergstoppar och möllor församlingar. Sen när det var färdigt, så kom FT8 som likt ett flugpapper drog till sig många CW- och SSB-operatörer som hade slut på de egna initiativen. Aktiviteten minskade snabbt som i sin tur gav upphov till ännu mindre aktivitet. En nedåtgående spiral.

Vi som är kvar och inte kör contest eller fastnat i flugpappret lyssnar lite förstrött över bandet, ropar några CQ en liten stund men får ibland inga svar. Man hör inte så värst många idag som verkligen är aktiva längre stunder dvs hela kvällarna, varje kväll i veckan som var vanligt förr. Det körs radio en timma eller två. Mer aktivitet i morgonringarna än på DX-delarna. Färre har stora antenner och allt spelar in.

Lägger man sedan till det faktum att tidstjuvar som FB, Twitter och forumen etc kämpar om timmarna så kan man väl förstå att det går lite trögare på radion än förr särskilt för de som inte kan prioritera och inte bestämmer över sin egen tid.
 
Inte bara FT8...Folk har inte tid. Finns så mycket annat. Hur många kollar på Rapport 19:30 ? Jag slutade för flera år sen att kolla på linjär TV. Play när man har tid istället. Facebook, Twitter, mm tar tid från folk. Även amatörer. Sen, 20m är kanske inte det mest roliga bandet. Personlig åsikt :p . 100 DXCC kör man lätt på en dag på 20m om inte kondsen är alltför dåliga. Vad "roboten" klarar vet jag inte...
Ja jo, ska men sen renovera hus och hålla igång fordon och och och...

Men visst är det generellt så att människor är så himla upptagna nu för tiden. Som för 25-30 år sen, då åket vi runt och spontanbesökte folk och fikade (jag är uppvuxen i liten håla så fika var en av få grejor man kunde göra). Nu om ngn kommer spontant, vilket händer jättesällan så blir folk arga för dom har inte tid, och det sociala livet lever man i fejkvärlden Facebook ...

73 de "grinig gubbe" :)
 
Av svaren att döma förstod jag att det tydligen förekommer, även om få hakat på denna bedrövliga metod. Men nu har jag sagt "A" så får jag säga "B" och lyfta fram någon gammal dator, installera och se om det fungerar. Jag kan inte förstå hur någon kan tycka sådant är kul annat än som "Proof of Concept".

Men det får vänta tills det blir sämre väder.
 
Mycket som påverkar. Ju fler nya band vi har fått ju mer utspridd har aktiviteten blivit, samma med alla nya digitala moder där de allt färre aktiva sprids ut allt mer i olika intressenicher. Störningsproblem som sätter käppar i hjulet. Ökande medelålder och svag återväxt. Huvuddelen av de som idag är aktiva var aktiva redan på 60- och 70-talen men har sedan länge "kört allt" som behöver köras. De som för 50 år sedan körde ihop vad som behövdes för de vanliga diplomen DXCC, WAC, WAS började om med DXCC på alla band och sen alla moder på alla band. Jagade rutor och kommuner och naturområden och bergstoppar och möllor församlingar. Sen när det var färdigt, så kom FT8 som likt ett flugpapper drog till sig många CW- och SSB-operatörer som hade slut på de egna initiativen. Aktiviteten minskade snabbt som i sin tur gav upphov till ännu mindre aktivitet. En nedåtgående spiral.

Vi som är kvar och inte kör contest eller fastnat i flugpappret lyssnar lite förstrött över bandet, ropar några CQ en liten stund men får ibland inga svar. Man hör inte så värst många idag som verkligen är aktiva längre stunder dvs hela kvällarna, varje kväll i veckan som var vanligt förr. Det körs radio en timma eller två. Mer aktivitet i morgonringarna än på DX-delarna. Färre har stora antenner och allt spelar in.

Lägger man sedan till det faktum att tidstjuvar som FB, Twitter och forumen etc kämpar om timmarna så kan man väl förstå att det går lite trögare på radion än förr särskilt för de som inte kan prioritera och inte bestämmer över sin egen tid.

Yes, problemet är egentligen inte nya moder verseus gamla osv. Problemet är att vi får så många valmöjlighter och det är för få radioamatörer så då blir det tyst på andra modes eller band.
Ta repeaterfenoment, alla nya fräsiga grejor har gjort att en del försvunnit eftersom vi blir uppdelade och det är för lite folk igång. Jag t.ex uppskattar gamla 2m FM med 1750-ton, jag lyssnar numera bara på en repeater som inte kan nåt annat, det är sällan man vaknar till av att squelchen öppnar upp på den. Jag vet andra som gått QRT på FM, då man lyssnat i SM7 på lokal-QSO mellan SM3or. Det är fräsigt med nya saker/funktioner men det kan ha en baksida också. Om man kom på ett gyllene sätt att föröka oss radioamatörer på så skulle vi nog ha lösningen på aktivitetsproblemet.
 
FT8 har sina förtjänster: Detekterar svaga signaler och dokumenterar SNR.
Vi är några stycken som i stort sett dagligen, året runt kör ZL långa vägen på 60m. Ofta är SNR för ca 2 kHz bandbredd runt -20 dB. Gränsen för telegrafi går runt -15 dB och då är det svagt. Jag har provat. PA2S för noggrann statistik över SNR minut för minut när bandet är öppet och försöker förstå hur signalerna har gått. Det krävs skymningsförstärkning i båda ändar för att QRP-signalerna ska komma fram. G8CVS drar ibland ned effekten till 1W. Det ligger nära dämpningen i fri rymd när man tar med störnivån på 60m.
Ibland funkar telegrafi och några enstaka gånger t om SSB, men det är mycket svårare att dokumentera transmissionsdämpningen.
Eftersnacket sköter vi på Internet.
Efter 60m-sessionen brukar jag QSYa till 40, 30 eller 20 för lite vanlig CW DX-trafik.
 
Det är fräsigt med nya saker/funktioner men det kan ha en baksida också. Om man kom på ett gyllene sätt att föröka oss radioamatörer på så skulle vi nog ha lösningen på aktivitetsproblemet.
Det som vi ser är en konsekvens av "balkaniseringen av amatörradion", alltså att en uppdelning av hobbyn till ett stort antal inbördes konkurrerande och inkompatibla fraktioner har skett.

Jämför vi med hur det var under "guldåldern" så hade de flesta amatörer "ett ben i varje läger" och utnyttjade bredden inom hobbyn fullt ut. "DX-jägare" , "VHF-amatörer" och "söndagspratare" kunde samverka och umgås under relativt städade former.

Man hade i stort sett samma referensramar, och utbytte kunskaper samt erfarenheter.
Det går att ta innehåller i QTC från, säg, 1960 jämfört med dagens som exempel.

Tidningen innehöll en ganska balanserad blandning mellan olika intresseområden, dock med tekniken i förgrunden.
Tekniska artiklar och byggbeskrivningar upptog lejonparten av sidorna, och sedan fanns spaltredaktörernas domäner där
specialintressen behandlades. Sedan inpräntades "tukt och förmaning" i läsekretsen via ledarsidorna, där man hela tiden tryckte på vikten av enighet, att arbeta mot gemensamma mål och av att sköta sig i allmänhet.

Dagens QTC har ett mycket utslätat innehåll, där man medvetet strävar efter att tona ner de tekniska aspekterna.

Allmänt sett så har resultaten av kravsänkningarna på radioamatörer blivit de rakt motsatta till vad som man avsåg från början.

T-certifikatet skapades därför att man på fullt allvar trodde att det skulle finnas "tiotusentals missförstådda radiotekniska genier, vilka endast telegrafikravet avhöll från att bli radioamatörer", och att inflödet av dessa skulle "höja amatörradions tekniska nivå".

Det blev visserligen ett ökat inflöde av radioamatörer, men istället för att höja amatörradions nivå kom den istället att börja sänkas till den minsta gemensamma nämnare som utgjordes av "privatradioamatören". Visserligen finns det undantag, men i det stora hela stämde det.

Sedan kom andra former av kravsänkningar som ett resultat av rent tjat från de som inte ville lära sig något och påhejat av SSA som vill ha fler medlemmar, men i ett nytt läge, där intresset börjat avta rent allmänt. Ingen av kravsänkningarna har resulterat i ett bestående ökat inflöde av nya radioamatörer, och ännu mindre i något bestående ökat antal av aktiva.

Man kan därför ganska säkert fastslå att sänkta krav varken leder till fler eller bättre radioamatörer.

Eftersom "marknadsorientering" har blivit ett sådant modeord, kanske man ska försöka begrunda amatörradions "marknadspotential".
För närvarande erbjuds en produkt med låg kvalitet på en marknad utan efterfrågan.
Det är svårt att nå framgång under sådana premisser.
 
FT8 har sina förtjänster: Detekterar svaga signaler och dokumenterar SNR.
Vi är några stycken som i stort sett dagligen, året runt kör ZL långa vägen på 60m. Ofta är SNR för ca 2 kHz bandbredd runt -20 dB. Gränsen för telegrafi går runt -15 dB och då är det svagt. Jag har provat.
Bra exempel på hur digitala moder kan användas som verktyg för mätningar och vågutbredningsstudier.
 
Om man kom på ett gyllene sätt att föröka oss radioamatörer på så skulle vi nog ha lösningen på aktivitetsproblemet.
När jag frågar nya amatörer varför de inte är igång på KV och 2 m så brukar svaret bli nåt i stil men -ja men vad skall man prata om?

Det är en bra fråga. Håller man inte på med något inom hobbyn själv så kan det nog kännas lite motigt att hitta på samtalsämnen bara för att munnen skall gå.

Det är nog därför en stor del av trafiken är tomgångsprat om inget särskilt.

När man från tid till annan träffar någon med samma intressen så finns plötsligt mycket att prata om och också dela med sig av sina erfatenheter. Mer vanligt för 50 år sedan än idag.
 
Jag har väldigt svårt att tänka mig att även en dramatisk ökning av antalet "stickproppsamatörer" per automatik
skulle generera mängder av aktivitet. Att prata om något med behållning för båda parter förutsätter gemensamma intressen
och någon form av gemensamma referensramar.

Vi som blev amatörer för 50 år sedan hade kommit in i hobbyn via ett starkt intresse, och hade dessutom lärt känna
våra medamatörer via klubbaktiviteter och liknande. Det fanns alltså mycket att samtala om.

Dessutom förekom det ofta tekniska diskussioner på i synnerhet 144 MHz. Ofta kunde timmar fördrivas
i samspråk över t.ex. om hur mycket bättre LA1VHF hördes på en TIS88-konverter jämfört med en som bara hade E88CC.
 
Det skulle vara intressant att veta hur många på detta forum som INTE är stickproppsamatörer, dvs amatörer som byggt sina transceivrar själv med data som föreslagits i annan tråd och som kan bidra med systemering, konstruktionsdata, bilder på byggen, mätresultat som visar på bra prestanda osv.

Och som är aktiva...

Eftersom DL7QY's otroligt ambitiösa bygge "SSCW702" från mitten av 80-talet kom på tal lekte jag med tanken på att återskapa i alla fall RF-delarna men med moderna CAD underlag. Hittade byggbeskrivningen i DUBUS. Halvledarna finns förmodligen att få tag på om än i andra kapseltyper men anar att det är värre med kristallfiltren och andra komponenter för olika filter. Den enda leverantör jag själv handlar av är Coilcraft när det gäller oscillatorbyggen. DigiKey är annars en bra leverantör av obskyra komponenter men deras lagerhållning av äldre prylar har minskat eller upphört helt. Antar att det handlat om kvarvarande lager som inte nytillverkas. Jag har fått flera mail om LTB de senaste månaderna. Hålade komponenter. Spänningsreferenser och annat. En del typer som finns kvar kan levereras i september. Men då 2023.

Skulle - mot förmodan - RF-delarna vara "återkonstruerbara" blir det ett elände med samköp. Troligtvis inget större intresse och för små volymer.

Dessutom: Den gamla TS770 som jag har som "nödfallsrigg" har en noiseblanker som faktiskt klarar mopedknatter och andra repetitiva störningar från switchagg som går i nätfrekvenssynkad 50/100 Hz burst mode. Men ingen sådan noiseblanker klarar den sorts RFI som kommer från grannarnas LED-slingor. Här är det endast DSP'er som i viss mån hjälper upp situationen.

Och appropå FT: I riktning SV har jag en granne som gödslat hela tomten med LED-skräp. Utan NB/NR ligger störnivån på S3-S5. Med NB/NR optimerat så gott det går klarar FT att avkoda stationer i den annars totalt oanvändbara riktningen.
 
Jag har XF9A i junkboxen om du behöver. Skulle väl egentligen vara B men veckopengen räckte inte till då 1971 när DJ9ZR SSB sändare byggdes.

Nu 50% stickproppsamatör. Jobbar mig sakta neråt och målet är en 100% hembyggd radiostation på alla band dvs 0% stickproppsamatör. Svårt mål att uppfylla!
 
Jag har XF9A i junkboxen om du behöver. Skulle väl egentligen vara B men veckopengen räckte inte till då 1971 när DJ9ZR SSB sändare byggdes.

Nu 50% stickproppsamatör. Jobbar mig sakta neråt och målet är en 100% hembyggd radiostation på alla band dvs 0% stickproppsamatör. Svårt mål att uppfylla!

Någonstans i systemet behövs väl trots allt en stickpropp?
Men att börja där o bygga sig utåt ger väl åtm 99% ;)
 
Stickproppsamatör nämndes av SSA i QTC redan på 60-talet då styrelsen till stor del bestod av ingenjörer och tekniskt kunniga som värnade om hobbyn som den egentligen var tänkt att bedrivas sett med dåtidens teleförvaltningars ögon.

Stickproppsamatörerna var inte intresserade av det tekniska och saknade all kunskap som behövs för att bygga ihop något eget. De köpte sig fria och hade dålig koll på sina egna appater och hur de fungerade. Skrevs en hel del om detta i QTC.
 
Den som ingen STICKPROPP har
han får stå med sladden bar
och sätta sladdarna direkt i el-uttaget
men det tillåter inte el-bolaget
Så fråga dem om vem som är de "riktiga"
och vem som bara spelar viktiga
 
Bengts initiativ att designa och bygga en optimerad 144 MHz station är lovvärt och borde efterföljas.
Att få en uppfattning om hur spektralt ren en sändare kan göras är av högsta intresse, och
med tanke på att utvecklingen av dessa egenskaper hos amatörradiomateriel faktiskt gått bakåt
är sådana initiativ speciellt intressanta.

Sedan kan man i viss mån ifrågasätta det berättigade i att lägga stora pengar och många mantimmar på
något som ingen utom en själv uppskattar. Den som vinnlägger sig om en ren signal på amatörbanden idag
strör, i överförd bemärkelse, "pärlor för svin".

Även mottagarprestanda är något som kan diskuteras i dagsläget. De emissioner som kommer ur
dagens "köpemateriel" är såpass dåliga att de gör riktigt goda mottagarprestanda till något av en illusion.

Utrustningsstandarden konvergerar mot någon form av "minsta gemensamma nämnare" vilken avgörs av de apparater
som plastradioindustrin släpper ut, och vilka har data som bedöms som "acceptabla" av majoriteten hos användarna, som dessutom knappast har "en susning" av vad specifikationerna innebär.

På något sätt saknar jag SM5MN, SM5AGM och SM5BSZ framställningar om radioprestanda i QTC "från forntiden".
 
Last edited:
Jag tror -AOM är inte på fundamenta - hur har vi (radioamatörer) fått tillgång till vårt utrymme. Det är nog viktigt att ha det i åtanke.

Hur vi ska behålla privilegierna kan vara en annan sak, det är nog inte möjligt att återgå till startläget, liksom. Däremot kan det säkert så småningom bli fråga om att det ska redovisas hur privilegierna (frekvensutrymmet) används, och motivera att de inte stryps, och då känns det tveksamt att hänvisa till automatiserade procedurer, där en del av volymen av trafik är "självgående" till viss del.

Jag har ingen lösning eller liknande att presentera. Det känns dock som om det skulle kunna finnas en vinst i att (exempelvis) konsolidera kunskapen om hur och på vilka frekvenser det går att upprätta ett samband mellan vissa givna punkter. Det skulle (i ett längre perspektiv och, troligen, en smula hårddraget) kunna vara till viss samhällsnytta, om amatörer kunde (frivilligt, anonymt) rapportera QTH, frekvens, tidpunkt, trafiksätt vid ett QSO, till nån form av databas, som senare vore tillgänglig för samhället för analys. Inte för att jag kan ange nån explicit användning, men det skulle åtminstone vara ett "resultat" från amatörernas verksamhet, som potentiellt kunde vara av intresse för andra. Man kan tänka sig att folk, som studerar jonosfären, norrsken, jordens magnetfält, solstormar etc etc kunde ha intresse av data för spinoff-forskning eller nåt. ("Aha, 30 minuter efter den protuberansen blev det ändrade konds på 20m-bandet!"). Typ.

Det viktiga är om/att vi kan ge nåt tillbaka till samhället. Inte bara samband vid rallytävlingar (vilket iofs är kul), men nåt som skulle kunna vara till nytta vid ett obestämbart tillfälle framöver, inte nåt omedelbart lönsamt.
 
För en mansålder sedan var radioamatörer faktiskt inblandade i just sådan verksamhet som beskrivs.

ITU utfärdade ett diplom "Contributed to Propagation Research" vilket delades ut mellan 1960 och 1974 till de amatörer som regelbundet skickade in loggutdrag för statistisk bearbetning. Hur vanligt detta var har jag ingen direkt uppfattning om, kan bara erinra mig att ha sett ett enda sådant, och det var troligen hos SM4AWC.

Snedjonosonden eller "Chirpsoundern" vilken utvecklades i mitten av 70-talet kom att automatisera sådana insamlingar, samt amatörernas intresse avtog, så diplomet upphörde i mitten av 70-talet.

Jag tror uppriktigt sagt inte att det går att motivera amatörradions tillgång till spektrum i dagens ekonomstyrda värld.

Att dessutom amatörerna sågar av den gren man sitter på genom att ta fram "moder" med allt högre spektrumeffektivitet eller "trunkingfaktor". För samma mängd contest-kontakter eller DXCC-länder per timme eller dag, skulle amatörbandens bredd kunna minskas med grovt räknat en faktor 20.
 
Last edited:
Tankeexperiment; Om man tar bort all verksamhet som handlar om tävlingar, skapade jippon och sociala trivselkontaktet inom hobbyn. Vad blir kvar då?

De av oss som är mer intresserade av det radiotekniska att mixtra och bygga tillbringar den huvudsakliga tiden i labbet. Knappt någon tid ägnas åt radiokörningen mer än när apparaterna provas.

Om nu myndigheterna skulle få för sig att reducera våra privilegier så drabbar det nog främst de grupperna som står längst ifrån det egentliga syftet med amatörradio så som den definieras av ITU etc.

Inget vi kan påverka dock. Gäller att ta tillvara möjligheterna och pyssla med sådant som är intressant för en själv.

Utan spektrumtillgång skulle ändå en hel del radiotekniska experiment kunna göras framför mätinstrumenten.
 
Last edited:
Det har varit för bra väder de senaste dagarna för radiopysslande
men i morse efter att en åskcell passerat installerades WSJT-Z
på en maskin. Efter att ha konfigurerat mjukvaran för HF-Transceivern
startades installationen upp.

Två automat-val finns: "Auto-CQ" och "Autosvar".

I det första fallet visas en liten pop-up som meddelar att
om man väljer det alternativet kommer helvetet att bryta lös,
antikrist ta över, jorden implodera och mänskligheten
upphöra att existera. Det andra alternativet visade ett liknande
meddelande. Programmeraren verkade medveten
om vilka reaktioner som skulle följa...

Jag provade bägge alternativen och visst - dom fungerar.
Det hela resulterade i ett tiotal kontakter innan jag tröttnade.
Med litet justeringar för max antal försök och/eller acceptabla
nivåer för att mjukvaran skall genomföra ett QSO kan man
nog köra längre perioder "un-attended".

Som "Proof of Concept" är det intressant men inget mer.
 
Back
Top