Digital bar graph panel meter - sökes kit eller DIY

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena!
Är det någon som har koll på om jag kan hitta färdiga bar-graphs, eller kittade, med typ 20 led:ar? T ex något sånt här: http://www.koteq.com/index.php?route=product/category&path=283? Just den här firman har dock ingen lämplig fraktmöjlighet till Sverige, så jag söker någon som gör något liknande i Europa?

Jag skall mäta spänningar och strömmar i ett PA och söker en modern look.

Alternativt kan man tänka sig en fet LCD för all data från PA:et men tyvärr räcker inte mina kunskaper i programming för det :-(. Men om någon redan gjort något liknande och vill dela med sig, så kan jag nog kopiera det... :)
73's Ulf SM0NOR
 
Mmm... Jag har tittat på några sådana där. Frågan är bara hur anpassningsbara de är? Frågan är om jag kan shunta och spänningsdela som till vanligt panelinstrument?
 
Till voltmätare använder man LM3914 som har linjär skala.
Vu-mätare använder LM3915 med dB-skala.
 
Jag inser att jag nog googlat fram alla enkla lösningar redan.... :)

Nån som vet hur man gör med aurdino och vill driva en större display för samtidigt visning av flera spänningar och strömmar? :)
 
Nån som vet hur man gör med aurdino och vill driva en större display för samtidigt visning av flera spänningar och strömmar? :)

1. Du ser till att den nödvändiga hårdvaran finns på plats.
2. Du antingen skriver mjukvaran eller på något sätt får någon att göra det åt dig.

Ledsen, men en sådan allmän fråga går egentligen inte att besvara. De flesta microcontrollers innehåller A/D omvandlare, det kan
finnas färdiga lösningar ute på nätet, annars så kan du låta dig inspireras av liknande lösningar, det finns ju rätt mycket byggt kring
Arduino släkten.
 
Jag byggde en "20-dioders" mha två "seriekopplade" Staplar
i form av DIP-kapslade LED-Staplar till allehanda projekt som vi har på jobbet
som använder LM3914.
Stilen är typ NTE3115 (Farnell) men jag använde HP/Avago (eller vad dom nu heter).
Kan bidra med schema och layout (gerber/borrdata) men inte förrän jag börjar jobba
efter 13-helgen. (Designen finns i databladet på nätet).
 
Jag har sett sådana led staplar som byggsats på tradera men ljust nu så hittar jag inga sådana kit där ?
 
Back
Top