Digital mode???

SM0IKR

Well-Known Member
Vad är det för något mode som spelar vackert på 10.140 nu?

Skickar med ett ljudklipp.

73 Göran
 

Attachments

  • 10140.zip
    82,6 KB · Views: 69
Domino, Olivia eller SSTV låter lite melodiöst. Det är en ganska kort sampling du lagt med, så det är lite svårt att avgöra.

Jag brukar titta på vattenfallet också i Ham Radio Deluxe. Det är nästan lättare att lära sig hur sinalen ser ut och vilken bredd den har. Jag rekommenderar HRD om du lätt vill komma igång med digimodes.

Det finns också många sample-sidor man kan lyssna på, t ex: Digital Mode Sounds - kc0tks.org
 
Tack för länken. Det är Domino.
Har kört en hel del olika digimodes men Domino är nytt för mig.
Jag använder HRD samt Multipsk oftast. Domino finns i Multipsk, konstigt att jag inte "hittade" det igår.
Jag är så nyfiken av mig att jag bara MÅSTE se vem som är på bandet.
100kB blir inte mycket ljud. ;)

http://www.kc0tks.org/digitalsounds/domino.mp3

Lyssna själva och hör hur vackert det låter.

vy 73 Göran
 
Jag älskar också digtala moder. Har aldrig kört Domino själv, men däremot börjat en del med SSTV. Med senaste betan av HRD är SSTV en barnlek. Man kan sköta ALLTING (inkl bildeditering) utan att ens lämna programmet. -Och det jobbas visst riktigt intensivt med fler digitala moder. Det ska visst t o m finnas planer på att lägga in stöd för Hellschreiber, en "fuzzy mode" som fascinerar mig en hel del p g a sin enkelhet och historia.
 
Inte för att jag vill vara en gnällspik, men SSTV är ju inte digitalt........ Så, nu har jag fått gnälla lite..... :)
 
Vad säger du "oby1", ska du börja träna, så att vi kan köra digitalt till våra fieldays?...:cool:
 
Hmm.....
Jag har inte uppdaterat min HRD på flera månader inser jag nu. SSTV med HRD. Jojo. DigitalMaster.
73 Göran
 
Träna??? Det är ju bara att tuta och köra! :). Jag får tänka på att ta med mig några extrabatterier till datorn.

-Fast först måste jag bli klar med med min antennkanon. Det blir att åka upp till Biltema och handla en tändkabel i eftermiddag. Sen kan jag ju "träna" genom att skjuta ner det där skatboet i trädet utanför ;-).
 
Jag kör med en koppling liknande denna.

ft817

Kör utan trafo och med en IBM T42 laptop i "docka" som har line-in och ut samt en serieport. Har inte kopplat in rigstyrningen ännu men det kommer nog när jag tröttnat på att luta mej fram och manövrera radion. ;)

73 Göran SM0IKR
 
Back
Top