Digital strömkondensator

Hmm...digital konding :p Det står inte vilken spänning den tål.
Jag har oxo några kondingar på en Farad, men de tål bara 5 Volt :rolleyes:
/Ingvar


PS. Nyfiken som man är så har jag konstaterat att den häftiga kondingen används till bilstereoanläggningar för att spara batteriet vid mycket hög basåtergivning. Den digitala "biten" ligger i en blå LED-display som visar spänning eller ström. :D
 
Last edited:
Oj! jag trodde att det digitala var en DSP som med programvara emulerade en simulerad kapacistans. Så kondingen består av plattor ändå då???

En kul story om saken med bilstereo. En kompis, låt oss kalla honom "Per", berättade att han en söndagförmiddag fick besök av en olycklig bilägare och granne, som istallerat super duper Stereon i sin bil. 2 x 200 watt etc stora PA i bagageluckan. Men det lät inget vidare. Ynkligtr ljud..
Per tittade på intallationen en stund och tog sedan fram startkablarna, seriekopplade dessa. Nöp fast den ena på minuslednigen på slutstegen, och den andra drogs fram till motorhufven och nyptes fast på batteriets minuspol.
Gissa om de 2 x 200 Wattarna lär bättre nu?
grannen hade används bilens chassi som minusledare, rostig tunnplåt skarvad med punktsvetsar och lim gav ett så stort motstånd att spänningen sjönk.

Skönt nu fick jag säga nåt skit om jordanvändning igen.....

Skulle då denna digitala konding kunna göra att man fick bra ljud utan minusledning, ja det är nog tanken, men en dyr tanke och vad gör man med den digtitala Voltmetens mätvärden? För in dem i en liten grön bok varje dag. Och läser boken när man bli pensionär.

Som, rasdioamatörer gör, för in dagens SWR och Voltmeterindikation i en grön liten bok varj dag.
Jo det går med en svart eller röd bok....
 
Här måste jag absolut protestera å det kraftigaste!!!

Som gammal kondensatorkonstruktör så vet jag att INTE går att föra resultaten i en grön bok, det MÅSTE vara en med svarta pärmar av skinnimitation, resultat som förs i andra böcker må klassas som hörsägen! :rolleyes:

Vi hade aldrig kunnat visa det fantastiska resultaten av antennvaxets påverkan om vi hade använt en grön bok. :D

Tänk bara att förr så förde försvarets signalister sin batteritid i en svart bok, det måste alla förstå att radion hade aldrig fungerat med en grön bok.
Skall jag skicka en svart bok till dig Roy? :confused:

;)
Leif / SM7MCD
 
Jag måste få berätta en sann historia från 60-talets strömslukande TV-apparater. En bekant hade en stor Siemens 21-tummare med dörrar. Då de startade TV:n släcktes ljuset i hallen. Släckte man TV:n kom ljuset tillbaka igen osv. Någon som anar var felet låg?
/Ingvar
 
Felet med TV och hallyset är straffet för att man inte mätte TV i SI enheter. På 60 talet lagstagades ju om SI enheter i SM. Lika förb. används 1700 talets måttenhete mer än någonsin. Och nåt straff måste ju finnas.

Ang boken och pärmarnas färg, Leif, visst har det betydelse, det måste vi ju inse alla, dessvärre måste jag erkänna att jag inte bokför dessa värden, och du behöver inte skicka någon sådan bok.
Blå pärmar duger tydligen till Bilar, och det finns en sådan i bilen på min avatar. dessväre fuskr jag med att föra in km räknarens värden....
 
Felet med TV och hallyset är straffet för att man inte mätte TV i SI enheter. På 60 talet lagstagades ju om SI enheter i SM. Lika förb. används 1700 talets måttenhete mer än någonsin. Och nåt straff måste ju finnas.

:confused: SI enheter? Nu vet jag inte alls vad du syftar på Roy! Nå, var tror du felet låg?
/Ingvar


Nä-hä? Någon annan som kan gissa då? :confused:
 
Last edited:
Jag måste få berätta en sann historia från 60-talets strömslukande TV-apparater. En bekant hade en stor Siemens 21-tummare med dörrar. Då de startade TV:n släcktes ljuset i hallen. Släckte man TV:n kom ljuset tillbaka igen osv. Någon som anar var felet låg?
/Ingvar


Ett ljus brukar slockna pga syrebrist :p

Gissar att nollan inte var ansluten någonstans ..
 
Ett ljus brukar slockna pga syrebrist :p
Gissar att nollan inte var ansluten någonstans ..

Jodå, nollan var ansluten. Däremot satt en säkring i proppskåpet lagom hårt (löst) för att försörja lampan, men då TV:n startades blev belastningen för stor och då räckte inte kontaktytan till. Det intressanta var att man kunde upprepa. Jag inbillar mej att om TV:n fick vara tillslagen en längre tid så kunde det bli rätt varmt vid proppen och så småningom kunna ge upphov till brand. :rolleyes: Snacka om hur viktigt det är med riktig kontakt...
/Ingvar
 
Last edited:
Back
Top