Digitala moder med Kenwood TS-50 !? HLP PSE!

oby1

Well-Known Member
Hej!

Jag står i köptagen för en Kenwood TS-50 och det viktiga för mig är att man kan köra digitala moder med den. CAT-delen är nog inga problem, det bör funka med den medföljande IF10D adaptern och CAT kabeln till min TS-850S (som ersätter original IF-232 boxen).

Frågorna hopar sig däremot när det gäller den viktiga delen; nämligen att överföra ljudet från datorns ljudkort till radion. Jag har tittat i pdf-manualen till radion och där står i stort sett bara att man kopplar TNC kabeln från MIC-ingången på radion till datorn och så kan man köra RTTY m fl digitala moder (PSK31 m fl var väl inte uppfunnet när radion kom antar jag).

I alla fall så tycks det inte som att någon TNC kabel medföljt radion, enligt säljaren. Inte heller kan jag hitta en ritning på en sådan på Internet.

Så min fråga är: Hur 17 köra man enklast digitala moder med en TS-50?

Tips, länkar och eg allting ni har att bidra med är av intresse!

Kan tillägga att en kompis i föreningen jag är med i står i ung samma läge som jag, med sin TS-50:a. En "pekare" i rätt riktning hade uppskattats.

PS. Jag har ett Digimaster ljudkorts-interface till min TS-850S, med en 13 pinnars DIN kontakt. DS.

73 de SA7ARV
 
Godmorgon,

Här hittarde jag någon som resonerar runt digimode interface och kenwood: Soundcard Interface withTone Keyer  for PSK31, SSTV, RTTY, AGW Softpacket

Men för att backa några steg.
Rigar som inte har rätt signaler i en speciell kontakt kan man alltid ansluta på det gamla sättet.
Då tar du audio out från rigens högtalarutgång som du kopplar till datorinterfacet. Samt kör in TX-audio från datorinterfacet in på vanliga mic-kontakten.
PTT ordnar du med ett par transistorer från datorns serie eller parallellport (funkar med de flesta USB-serieportar också)

Nackdelen med en sådan koppling är bara rent praktiska, det blir precis lika fina PSK-31 signaler.

Det blir lite rörigare i shacket eftersom du måste dra ur micen när du ska köra PSK. Du måste också slå av eventuell mic-kompressor eftersom PSK inte trivs med kompressor. Justera signalens styrka för att undvika att ALC'n förstör signalen måste du alltid göra, oavsett inkopplingsmetod.

På min FT-817 kör jag PSK i ett speciellt uttag, bekvämt.
På min K2 kör jag mic/speaker kontakterna, lite råddigare men lika fina PSK signaler.

Lycka till
73 SM0RVV
 
Ja, det är klart att man kan köra så som du beskriver SM0RVV. Hade riggen varit från 70- eller 80- talet så hade jag inte förväntat mig annat. Men just att det står i manualen "Data communication is easier and more fun than ever"... "Connect your Terminal Node Controler (TNC) signal cable to the MIC connector...". Det låter ju som en medföljande kabel som man bara kopplar in till datorn.

Det hade varit smidigt om det fungerat som på min TS-850, d v s med en 13-polig DIN, till mitt Digimaster interface. Så kör jag i Schacket, men den här TS-50 radion är tänkt mestadels för buskbruk.

Jag får väl se om jag kan googla fram lite mer information, men jag hade hoppats det skulle dyka upp en TS-50 ägare här i tråden som kunde sprida lite ljus kring den här TNC kabeln. Annars får man väl försöka bygga sig ett interface om det finns några ritningar att finna.
 
Jag brukar köra PSK31 med ett "headset modem", dvs jag tar datorns headset som jag normalt kör skype eller liknande med. Jag stoppar in mikrofonen från radion mellan lurarna och spänner fast med ett gummiband. (Kolla att PTT-tangenten sticker ut och kan manövreras så att ett gummiband håller tangenten nere.)
Sedan lägger jag datorns mikrofon nära radions högtalare och startar lämplig programvara.

Funkar helt OK i all sin enkelhet, enda nackdelen är att det skall vara hyfsat tyst i omgivningen. Det är alltså fullt möjligt att bygga sitt egna modem utan lödkolv eller avbitare, bara gummiband är extra... och galvaniskt gränssnitt får man oxo. :cool:
 
Jag snokade rätt på ett kopplingsschema över min 13 poliga DIN kontakt, kopplad till Digimaster interfacet. Nu vet jag vilka fyra trådar som ska kopplas till MIC-kontakten i TS-50. En extra mick-kontakt får jag med till radion och PS2 musar har jag liggande överallt. Det borde gå att få ihop kabeln på egen hand och använda tillsammans med ljudkortsinterfacet jag redan har.

Är det någon som ser några problem med att göra så? Man vill ju inte förstöra radio och/eller interface.
 
Kolla för säkerhets skull att du inte har någon potentialskillnad mellan apparaternas jord.
De andra ledarna kan du ju koppla via kondingar.

/Ingvar
 
Kolla för säkerhets skull att du inte har någon potentialskillnad mellan apparaternas jord.
De andra ledarna kan du ju koppla via kondingar.

/Ingvar


eller linjetransformatorer som ger galvanisk frånskiljning.
 
Hamradio deluxe och psk31 med kenwood 850

Jag har en fråga angående att köra digitala moder med hamradio deluxe.

Är det så att man måsste ha ett radiointerface för själva riggstyrninen också för att köra tex psk-31. Har ett signalink. Programmet verkar vilja ha kontakt med radion.

Radio Kenwood TS-850
Signalink sl1+
 
SM5YNG. Ham Radio Deluxe är inte bara ett enda program, det är flera program sammanfogade till ett interface.
Själva HRD styr rigen (och kan inte köra PSK alls)
PSK-programmet som startas innifrån HRD är det programmet som verkligen kör PSK.

Det finns andra program än HRD för att köra PSK, alla med varierande mängd rigstyrning.

För att köra PSK-31 behövs ingen rigstyrning, men det underlättar. Utan rigstyrning låter du VOX'en ta hand om T/R omkopplingen. Det fungerar, men det är inte "klockrent". Tidsfördröjningar mm ställer till det.

Signalink tror jag har inbyggd VOX för att styra rigen, men jag har aldrig jobbat med det interfacet så jag vet inte exakt hur det funkar.

Enklaste rigstyrningen är att ta en enda pinne i serieporten och koppla den via ett motstånd och en transistor till PTT-input på rigen. I det fallet kan du bara växla T/R, inte byta frekvens eller liknande.

73 SM0RVV
 
Ja det stämmer numera att Ham Radio deluxe är flera program under ett "tak". I tidigare versioner av programmet var allt kodat i ett program , men efterhand som det växte och funktionerna blev allt fler, gick det helt enkelt inte längre. Detta står att läsa på Ham Radio Deluxe hemsida. Man brukar dock referera till enbart Ham Radio Deluxe eller HRD, när man inte vill gå in på detaljer med programpaketet.

Hur som helst så även om det finns många andra program som gör jobbet, så vet jag inget annat som är så rikt på funktioner som Ham Radio Deluxe - att det dessutom är gratis, har snyggt gränssnitt och hela tiden förbättras (fortare är de flesta kommersiella diton) gör inte saken sämre.

Vad jag tycker är lite synd, är att alla är så väldigt upphakade på PSK31, när det finns så många andra spännande moder (nu skrev jag ordet igen ;-)) att utforska.

Ett mycket bra interface hittas här: ZLP Electronics. En fördel med detta interface är att man inte behöver bygla om det inuti eller krångla med olika inställningar på interfacet. Det är bara att tuta och köra. Dessutom kan man lätt byta ut kabeln som går till radion, så man kan använda interfacet till olika radior. Visst kan man bygga sitt eget interface också, men för nybörjaren innebär det ofta problem, då de komponenter man måste beställa ofta kostar minst lika mycket som ett "köpe-interface". Då har jag ändå inte räknat med kunskap i lödning, kunna tolka ett komponentschema, risken för felkoppling mm.

Med det vill jag inte säga att man ska låta bli, tvärtom (lite beroende på till vilken radio). Men man kanske ska börja med ett lite lättare elektronikprojekt om man är nybörjare.
 
Back
Top