Digitala moder med TS-480 och signalink

sm4pob

Member
Körde mycket under 80-, 90-tal, qrt i 25 år och börjar på nytt. Tänkte testa FT8 med TS-480 och funderar på en signalink mellan rig och dator. Behöver jag nåt mer än en lämplig kabel mellan signalink och rig för att det ska fungera? Datorn är en Mac men det borde vara ok med wsjt-x.
Mvh
/Per
 
Körde mycket under 80-, 90-tal, qrt i 25 år och börjar på nytt. Tänkte testa FT8 med TS-480 och funderar på en signalink mellan rig och dator. Behöver jag nåt mer än en lämplig kabel mellan signalink och rig för att det ska fungera? Datorn är en Mac men det borde vara ok med wsjt-x.
Mvh
/Per
Jag skall själv strax koppla upp en äldre radio utan inbyggt ljudkort så jag har inte praktiskt genomfört det. Men ja, det skall räcka med t ex signalink - som är en praktisk lösning. Men signalink är inte enda lösningen. I princip räcker det med lämplig enhet för att omvandla analogt ljud till digitalt ljud och skicka till usb.
Mac funkar med wsjt-x.
 
Som -NOR är inne på, har jag kopplat upp en äldre rig (IC-730) med en Signalink USB, styrd av en dator med Linux. Mellan signalinken och rigen sitter ett anpassat kablage som går till 730's "Accessory" -kontakt, där man får audio in och ut och kan styra T/R (bland annat). I signalinken sitter ett byglingsblock för att få ut rätt funktion på rätt tråd i kabeln. Mjukvaran är Fldigi, men vad som finns för Mac vet jag ej.
 
Jag skall själv strax koppla upp en äldre radio utan inbyggt ljudkort så jag har inte praktiskt genomfört det. Men ja, det skall räcka med t ex signalink - som är en praktisk lösning. Men signalink är inte enda lösningen. I princip räcker det med lämplig enhet för att omvandla analogt ljud till digitalt ljud och skicka till usb.
Mac funkar med wsjt-x.
Tackar, vi får se vad det blir. Är lite inne på att skaffa en IC-7100 så eventuellt avvaktar jag ett tag.
 
Signalink USB innehåller ett ljudkort
Jag skall själv strax koppla upp en äldre radio utan inbyggt ljudkort så jag har inte praktiskt genomfört det. Men ja, det skall räcka med t ex signalink - som är en praktisk lösning. Men signalink är inte enda lösningen. I princip räcker det med lämplig enhet för att omvandla analogt ljud till digitalt ljud och skicka till usb.
Mac funkar med wsjt-x.
Det stämmer då Signalink USB innehåller ett ljudkort.
 
Tänkte bara nämna att från början av september så har jag kört digitala moder eller i praktiken FT8 med min TS-480, signalink och en macbook. Det fungerar utmärkt. Har ingen CAT-styrning så jag får byta band på riggen manuellt men tycker inte det är några problem. Hade sån tur att jag fick tag på en begagnad signalink med kablar och allt färdig för 480'n.
 
Har ingen CAT-styrning

En nackdel med detta är att inte "split" eller "fake it" funkar. Överstyr man audio-delarna det minsta får man harmoner över hela bandet om man ligger på en låg frekvens. Så var extra försiktig och helst köra (sända) över 1500 Hz...

Exempel som man tyvärr ofta ser på banden.

1664294933425.png
 
Det här tycks vara ett problem med alltmer amatörradiomateriel, att den harmoniska inombandsdistorsionen bara är -20 eller -30 dB undertryckt. Frågan är om det finns någon form av audioklippning eller talprocessor som ger harmonisk distorsion även vid små insignaler.

För länge sedan, när man började med emission J2B eller "AFSK" i samband med radiotelexmodem och SSB-sändare, var centerfrekvensen 1500 Hz, och många SSB-sändare hade 3 kHz bandbredd. Då kunde andra övertonen från 1500 Hz komma ut ur sändaren, ofta bara 30-40 dB undertryckt.

Man uppmärksammade problemet ganska tidigt, och centerfrekvensen blev därefter 1700 Hz, och då hamnade dubbla frekvensen utanför SSB-passbandet.

Det skulle kunna förväntas att man inom amatörradion kunde lära sig lite av vad yrkesfolk gör, men när IARU RTTY-standarderna togs fram på 1980-talet så valde man AFSK-toner som låg mellan 1275 och 2125 Hz, alltså en centerfrekvens av 1360 Hz för 170 Hz skift.

1664297750201.png

För att ytterligare göra saken värre valdes LSB som modulationsslag, vilket leder till
invertering av Mark/Space-förhållandet.

Jag har inte sett några data för inombandsdistorsion i plastradioapparaternas sändningsriktning, men det finns anledning att anta att de är sämre än de 3% eller -30 dB som proffsmateriel brukar vara specificerade för.
 
En nackdel med detta är att inte "split" eller "fake it" funkar. Överstyr man audio-delarna det minsta får man harmoner över hela bandet om man ligger på en låg frekvens. Så var extra försiktig och helst köra (sända) över 1500 Hz...

Exempel som man tyvärr ofta ser på banden.

View attachment 8639
Intressant. Som det är nu så håller jag koll på alc så fort jag ändrar frekvens men ska kanske skaffa en kabel för att vara på den säkra sidan.
 
Intressant. Som det är nu så håller jag koll på alc så fort jag ändrar frekvens men ska kanske skaffa en kabel för att vara på den säkra sidan.
ALC är helt orelaterat till inombandsdistortion, eftersom
den arbetar på HF-signalkedjan. Det som sker i LF-kedjan före SSB-generatorn kan inte alls påverkas av ALC.

Dessutom är det så att MFSK-modulering med konstant envelopp, som t.ex. FT-8, per definition inte kan orsaka "splatter" eller utombandsemissioner vilka beror på intermodulationsdistorsion. Detta beror helt enkelt på att endast en frekvens i taget sänds ut, och det krävs minst två samtidiga för att kunna orsaka "splatter".

Däremot kan ALC under vissa förhållanden försämra det utsända SSB-talspektrat genom att addera en oönskad modulationsenvelopp, något som kallas "ALC modulation". SM5BSZ har analyserat detta fenomen i detalj.

Vad ALC är tänkt att vara, hur den realiseras och vad funktionen egentligen gör, är bland det allra mest missförstådda inom modern amatörradio...
 
ALC är helt orelaterat till inombandsdistortion, eftersom
den arbetar på HF-signalkedjan. Det som sker i LF-kedjan före SSB-generatorn kan inte alls påverkas av ALC.

Dessutom är det så att MFSK-modulering med konstant envelopp, som t.ex. FT-8, per definition inte kan orsaka "splatter" eller utombandsemissioner vilka beror på intermodulationsdistorsion. Detta beror helt enkelt på att endast en frekvens i taget sänds ut, och det krävs minst två samtidiga för att kunna orsaka "splatter".

Däremot kan ALC under vissa förhållanden försämra det utsända SSB-talspektrat genom att addera en oönskad modulationsenvelopp, något som kallas "ALC modulation". SM5BSZ har analyserat detta fenomen i detalj.

Vad ALC är tänkt att vara, hur den realiseras och vad funktionen egentligen gör, är bland det allra mest missförstådda inom modern amatörradio...
Ok. Tills för en månad sedan hade jag ingen erfarenhet alls av att köra digitala moder. Tog T, B och A-cert i mitten av 80-talet och körde cw och ssb. Sen har jag varit qrt från 1998 tills nyligen. Har letat information på nätet och det finns ett otal lathundar, tips o tricks och beskrivningar om hur man ställer in radio, ljudkort och själva programvaran. Somliga kanske hellre än bra men återkommande är vikten av att ställa ned ALC så lågt som möjligt. Så det är vad jag har gått efter. Vet inte vad jag ska göra i övrigt för att vara säker på att ha en så ren signal som möjligt. Kanske helt enkelt ska be någon titta på hur det ser ut när jag sänder. FT8 i sig erbjuder ju inga möjligheter till informationsutbyte utöver signalrapport och lokator.
 
Det enda som man kan göra är att försöka minska den harmoniska distorsionen i LF-kedjan fram till SSB-generatorn. Många LF-förstärkare i plastradioapparater är inte optimerade för distorsion, och kan även innehålla former av klippning eller kompression vilka kan tillföra harmonisk distorsion.

Metoder som vi yrkesfolk använder för att analysera sådana frågor är att studera det utsända spektrat t.ex. via en SDR eller spektrumanalysator. Genom att reglera förstärkningen i LF-kedjan går det ofta att hitta ett läge där distorsionen är som minst.
 
Det enda som man kan göra är att försöka minska den harmoniska distorsionen i LF-kedjan fram till SSB-generatorn. Många LF-förstärkare i plastradioapparater är inte optimerade för distorsion, och kan även innehålla former av klippning eller kompression vilka kan tillföra harmonisk distorsion.

Metoder som vi yrkesfolk använder för att analysera sådana frågor är att studera det utsända spektrat t.ex. via en SDR eller spektrumanalysator. Genom att reglera förstärkningen i LF-kedjan går det ofta att hitta ett läge där distorsionen är som minst.
Tackar. Kan ju trösta mig med att jag ännu inte köpt en plastradio i alla fall.
 
Vän av ordning som bl.a. försöker köra lite VUSHF tester då å då.... där radioapparaterna "verkar störa mycket mer än på HF-banden" så att säga, och om denna ibland tvivelaktiga utrustningen sedan används till digital moder så blir kontentan att det är lika bra att gå QRT för en del andra, hela det körbara frekvensspektret för contest-köra slås effektivt ut, även en bra bit bort.

Vad jag vill säga är att det känns (som den blygsam lekman jag är) att det är väldigt viktigt att ha koll på sina grejor, än mer om man ska köra digitalt vill säga. Här är det viktigt att vi alla hjälps åt.
 
Där vidrör SM7SJR något viktigt.

Om en sändare har sidbandsbrus som bara ligger 110 dBc/Hz eller så ner vid 100 kHz från mittfrekvensen, och dessutom använder digitala moder med hög kanalbeläggning är risken
uppenbar att andra "svagsignaltalibaner" helt enkelt blir fullständigt utstörda.
I synnerhet om aktiviteten blir koncentrerad till smala frekvenssegment.

Dynamikkraven på VHF är grovt räknat 20-30 dB högre än vad de är på HF, främst beroende på användning av riktantenner samt en allmänt sett lägre omgivningsbrusnivå.

Tyvärr är alltför få radioamatörer i dag medvetna om detta.
 
Om vi pausar diskussionen om fasbrus/sidbandsbrus i en sändare så vill jag påpeka att man också kan ha problem med harmonisk distorsion på audionivå i en mottagare, efter demodulatorn. Dvs det MUY visar ovan skulle kunna skapats i hans mottagare, även om det kanske inte är så troligt.
Vad kan man förvänta sig för harmonisk distorsion från ADC-vägen i ett vanligt ljudkort t.ex.?
 
Har inte sett några sådana specar för audiokedjans THD i en plastradio, men ett ljudkort ger en THD i häraden 0,1 % eller -60 dB om man inte överstyr det. Resten av audiokedjan är ganska svår att uttala sig om, men plåtradio brukar vara specad för en inombands-IM3
av bättre än -50 dB vid nominell linjenivå.

1664385344847.png

Vad detta representerar uttryckt som THD är lite svårt att säga, men sannolikt bättre än
1 % eller -40 dB.
 
Så då är det inte orimligt att en stark (FT8 )-signal ger spöksignaler i spektrumet pga mottagaren och ADC:ns egen audiodist. Det bör man nog ha i bakhuvudet innan man drar slutsatsen att det är någons sändare som distar.
 
Back
Top