Digitala moder med TS-480 och signalink

Aha! Insikt!

Det förklarar en del fenomen jag sett :)


Så då är det inte orimligt att en stark (FT8 )-signal ger spöksignaler i spektrumet pga mottagaren och ADC:ns egen audiodist. Det bör man nog ha i bakhuvudet innan man drar slutsatsen att det är någons sändare som distar.
Vän av ordning som bl.a. försöker köra lite VUSHF tester då å då.... där radioapparaterna "verkar störa mycket mer än på HF-banden" så att säga, och om denna ibland tvivelaktiga utrustningen sedan används till digital moder så blir kontentan att det är lika bra att gå QRT för en del andra, hela det körbara frekvensspektret för contest-köra slås effektivt ut, även en bra bit bort.

Vad jag vill säga är att det känns (som den blygsam lekman jag är) att det är väldigt viktigt att ha koll på sina grejor, än mer om man ska köra digitalt vill säga. Här är det viktigt att vi alla hjälps åt.
 
Ett sätt att se om övertoner som man ser i vattenfallet beror på ens egen utrustning kan vara att ratta in en fyr i fyrbandet, tänker jag. Ser man övertoner om man lägger fyrsignalen på lämpligt ställe lågt i passbandet, så kan det vara dags att fundera hur ens mottagarkedja fungerar i det avseendet.
 
Så då är det inte orimligt att en stark (FT8 )-signal ger spöksignaler i spektrumet pga mottagaren och ADC:ns egen audiodist. Det bör man nog ha i bakhuvudet innan man drar slutsatsen att det är någons sändare som distar.
Man ska nog dels ha en uppfattning om vilken dynamik som finns i mottagarkedjan, och dels vilka relativa nivåer som varje spektralkomponent har över brusgolvet.

Erfarenhetsmässigt så är linjäriteten i signalkedjorna hos mottagare bättre än i sändare.
Det finns inga begränsarsteg eller klippsteg i mottagarnas LF-kedjan.
 
Även om jag kör med “plast” radios, IC-7300 resp IC-7100 så har jag inte varit med om att ett sådant spektrum uppkommer i mottagaren. Den är ju lätt att bara dämpa och se vad som händer. Skulle man ha ett sånt problem så måste det ju vara fel på AGC:er mm i Rx-kedjan.

Vad jag “tror” oftast är problemet är att man kör LF (analogt) till riggen och inte har koll på MIC-gain, ev kompressorer/klippers mm. Allt sånt man använder när man kör SSB och vill nå DX:en :) . De ställer bara till det om man inte stänger av det när man kör digitalt. Kör man en “modern” rigg med inbyggt ljudkort och dessutom ställer om till “USB-D” så stängs ju allt sånt "extra" av. Och ljudkortet “borde” ju inte kunna ge mer än vad LF-kedjan och modulatorn klarar av. Och Fake-It är en extra försäkring att inte generera audio-harmoner...

Här finns en del i ämnet:

 
Last edited:
Back
Top