Digitala moder över VHF

SM4YZC

New Member
Hejsan!
Jag har funderat och sökt på internet efter information om digitala moder via VHF.
Jag har endast kört HF sedan jag fick min licens (bortsett från radiosamband).
Jag funderar på om det t.ex. finns folk som kör psk31 och dyl. via vhf, och vilka frekvenser det rör sig om.
Jag är novis på VHF-området och är tacksam för svar och tips.
Sedan undrar jag över hur man utbyter signalrapporter på VHF, är det gamla vanliga 5/9(+) eller?

// Henrik
 
WSJT Home Page

där har du ett program som sköter det hela, EME (earth moon earth)
de som är aktiva håller till på 2m största delen men det används uppåt i frekvenserna

73 Magnus
 
Bland det första du kan göra Henrik, är att kolla SARTG hemsida.
Scandinvaian Amateur Radio Teleprinter Group.
Där finns info för den som vill börja emd Raddio Fjärrskrift, länkar probram och kanske folk att fråga.
På VHF och UHF är en stör del av RTTY aktiviteten APRS, dvs man överför GPS data, postionsdata och pricakr in varandra på Datorkartor.
Man kan följa en massa amatörer på deras resor.

Någon direkt trafik med fjärrskrift vet i katten omd et existerar numera på VHF och UHF.
Förr var det myucket vanligt med Baudot, och sedemera kördes väldigt mycekt Packet på VHF och UHF.

Packet kördes i FM och man ahde relästationer etc.

Packet används idag till exvis Cluster, dvs grupp QSO, där man sändner conditionsvarningar etc.

Hoppas det finns fler med erafarenheter av Radiofjärrskrift i alla dess former på VHF och UHF, och kan berätta vad som händer i ämnet.
APRS frekvenser ?

de
Roy, SM4FPD
 
Hejsan!
Jag har funderat och sökt på internet efter information om digitala moder via VHF.
// Henrik

Är man ute ute efter att köra rutor, dx :
med WSJT är du redo för jt6m på 50mhz samt fsk på 144 mhz.
psk31, tty är vanligt på 28mhz..
Info om hur man kör QSOfinns i resp.. programs hjälpmennyer/förproggade tang.
det finns många psk31program att välja på.

frekvenser:
28.120mhz
50.230mhz

det är vanligt att hänga på en vhf uhf reflektor för att bestämma en lämplig frekvens på vhf runt 144.400mhz

fsk på 144mhz är för meteorscatter, tropo
jt6 på 50mhz är för både Es,eme och ms.
På kortvåg används alla möjliga digitala moder, men rtty och psk31 är enkla att komma igång med.
Har självt kört ovanstående,
samt en del DominoEX, Olivia på kul på kv.
 
Last edited:
Du kan ju titta lite på DOS hemsida (Digital on Six). Där står det både om PSK31, Hell, RTTY o givetvis de olika WSJT moderna. Adressen: Digital On Six WebPage
DOS har de flesta medlemmarna i NA så modes o frekvenserna stämmer inte riktigt - de kör tex random MS på 6m med FSK441 medans man i Europa använder FSK441 på 2m och upp. På 6m kör vi JT6M mer och då på 50230.

Om du vill köra lite nya länder på VHF och jaga rutor så rekomenderar jag varmt att du reggar dig o loggar in på ON4KSTs VHF chat. Där kan du fråga om sked på 6m, 2m, 70cm mm och vara igång på nån minut för att med lite tur 10min senare ha en ny ruta i loggen på 2m. Adressen dit är The low band, VHF, UHF and microwave chats (by ON4KST)

Har själv provat lite FSK441 runt meteorskurarna på 2m, men även fått QSO utanför skurarna.
På 6m är det jättelätt, det kräver mer eller mindre bara att ni riktar antenerna mot varandra så bör ni få QSO om ni är inom rätt avstånd. Mer element o mer pulver hjälper naturligtvis.
Vi har i klubben stående sked med S57RR på 6m NACtesterna, hittils av 9 möjliga tester har vi honom i loggen på 8 tester på random CW meteor/Ionoscatter - då har vi ofta kört honom innan skedtiden och på annan QRG vilket bevisar att det är oerhört lätt att köra MS på 6m.

73 de Magnus
 
Back
Top