Digitala QRM på 30m?

SM6WET

Well-Known Member
Hej!
Självklart får man köra digitalt på 30m, i den övre ändan men jag lider nästan dagligen av digitalt i den absolutaste botten på 30m bandet.
Jag känner inte igen trafiksättet och jag ifrågasätter om det verkligen är ett QSO, det verkar mera vara enkelriktad sändning.
Trafiksättet låter som om man skulle kunna tänka sig morse i 4-500 takt med oregelbundhet.

Det kan skifta lite var man hör signalen i QRG men just nu ligger det konstant mellan
10,10018-10,10147.

73 de Magnus
 
Digitala QRM

Lyssnade alldeles nu på detta otyg, det finns alltså fortfarande kvar. För några dagar sedan fanns liknande på 14.050 och då anmälde någon detta till DX Summit som varande en militär signal, har glömt vad vdb angav för typ av trafiksätt.
73
Kurt / SM6BZE
 
Digitala QRM

Nu ligger samma (?) på 7.030, tycks ha en förkärlek för CW-delen av våra amatörband!
73
Kurt / SM6BZE
 
Hmmm, den verjar ha det. Men den verkar också sända konstant, det verkar inte vara någon slags QSO för i så fall har den väldigt långa sändningspass.
 
För fullständighetens skull kan det påpekas att 30 m (10100 - 10150 kHz) fortfarande har delad
status mellan fast trafik och amatörradio. Det finns åtskilliga former av PSK- eller QAM-modem i användning som kan låta som det beskrivna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top