Digitala trafiksätt - förutom PSK31/RTTY(M)

SA0EZS

Well-Known Member
Tjena

Det är ju som bekant rätt trivialt att hitta folk som sänder PSK31 och RTTY(M) på kortvågsbanden, men hur är det med andra digitala trafiksätt? Jag har utan att lyckats letat efter SSTV, Hell och andra trafiksätt. Varesig jag manuellt går genom banden eller via den DX-spot jag nyttjar, så lyckas jag hitta några digitala signaler annat än just PSK31/RTTY. Undantaget är på 30 meter, där det finns någon väderstation.
 
SSTV brukar höras på 20m på runt 14,230MHz. Tycker om Mixw som är kunnigt i många moder, man kan provlyssna hur de olika moderna låter genom att sända en sträng utan att koppla in riggen, bara lyssna.

Strax ovanför 80m finns det väderstationer som sänder ut kartor över norra Europa/atlanten. De ser ut som de kartor som de hade på väderleksrapporten i forntiden. Det är en sorts fax och man kör AM har jag för mig.
 
Last edited:
Ja, SSTV brukar det ju finnas en hel del mellan 14,230 och 14,240MHz. Men det är ju inget digitalt trafiksätt så det kanske inte passar in under rubriken.
 
SSTV brukar höras på 20m på runt 14,230MHz. Tycker om Mixw som är kunnigt i många moder, man kan provlyssna hur de olika moderna låter genom att sända en sträng utan att koppla in riggen, bara lyssna.

Strax ovanför 80m finns det väderstationer som sänder ut kartor över norra Europa/atlanten. De ser ut som de kartor som de hade på väderleksrapporten i forntiden. Det är en sorts fax och man kör AM har jag för mig.

Intresant med väderkartorna, hur avkodar du dessa väderkartor? SSTV eller?
 
Strax ovanför 80m finns det väderstationer som sänder ut kartor över norra Europa/atlanten. De ser ut som de kartor som de hade på väderleksrapporten i forntiden. Det är en sorts fax och man kör AM har jag för mig.

KBW de APQ.
Hej. Vilken frekvens ligger väderstationerna på?

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top