Dipol- eller ändmatad alantenn

Aguila

Member
Hej,
Helt ny inom amatörradio, ännu ej erhållit signal, har jag en fråga om antenn.

Förutsättningarna är följande:
-Befinna mig på kortvågsbanden och försöka få kontakt med seglande kamrater.
-Bor i Vasastaden i Stockholm 3 tr (av 4) i söderläga.
-Kan dra en horisontell antenn på 12 m, 0,5 till 1,0 m ut från husfasaden.
-Har en ATU, Z-100, äggisolatorer, mittisolator, 1 mm plastöverdragen vire.
-Kör på en 706MKIIG och kopplar ihop med Pactor III.
-Ta emot e-mail.

Frågor:
-Går det att överhuvudtaget få någon vettigt av detta?
-Ändmatad eller dipol?
-Vad är bästa alternativet i min situation?
-Vad finns det för andra alternativ?

Som ni ser är allt väldigt öppet och okunnigt och jag hoppas på svar som hjälper mig att komma igång.

Tacksam för svar

Kjell
 
Hej Kjell,

Det är naturligtvis inte lätt att ge ett enkelt svar. Du nämner inget om dina seglande vänner kommer att befinna sig i Stockholms skärgård eller i The Carribean... Förutsättningarna för att etablera kontakt skiljer sig väsentligt åt. Men vid goda konditioner är det inte omöjligt att med din tänkta antenn nå kontakt över mycket stora avstånd. Du bör se till att antennen inte är en halv våglängd lång om din antenntuner skall må bra. Om du använder telegrafi är det också mycket lättare att etablera kontakt.
Jag utgår ifrån att dina seglande vänner innehar amatörradiocertifikat, om inte kommer trafiken att anses som illegal.

73
Göran SM7DLK
 
Var kommer din kamrat att befinna sig? Skall han/hon segla i Östersjön, eller ute på världshaven. Det avgör vilka band ni kommer att köra på.

Är det SSB som du tänker köra har du antagligen QRN uppåt S9 på 80 och 40 meter så som du bor. Kör du CW och har ett 250 Hz filter behöver det inte vara ett så stort problem dock.

För alla antenner gäller huvudregeln ”så högt och fritt som möjligt”. Framför allt skall din antenn sitta så långt från alla ledande material som det bara går; speciellt ledande material som går parallellt med antennen. 0,5-1 meter från husfasaden innebär troligtvis att du kommer att ha diverse ledningar och järnrör lika långt från din antenn vilket i praktiken bara kommer att göra din antenn till en ovanligt tjusig konstlast. Därför är en liten/dålig antenn högst uppe på taket, eller mellan hustaken, antagligen bättre än en till synes ”bättre” i nivå med din lägenhet.

Om du inte kan få upp något uppe på taket, eller om hyresvärden inte tillåter detta, skulle jag satsa på en provisorisk ”fiskespöantenn” som du låter sticka ut från balkongen och med motvikter inne i lägenheten.
 
Tack för svaren, här kommer mer input/frågor.

Tänkt område att kommunicera med är från Östersjön till Medelhavet. Jag använder mig av SSB och inget CW.

För att få en halv våglängd blir det närmaste 20 m bandet och det går att undvika.

Hur långt ska ett fiskspö vara?
Är det ändmatat?
Vad menas med "liten" antenn i längd räknat?

Ja, mina kamrater har amatörradiocertifikat.

Kjell
 
Till medelhavsorådet är det 20 meter som gäller. Från Kattegatt ner till Engelska kanalen går det nog bäst med 40 meter.

Okay att ni inte kommer att köra CW (tråkigt, men bara att acceptera :( ). Men kanske ni skulle fundra på PSK31. Med den moden kommer man igenom nästan lika bra som med CW de gånger konditionerna är för dåliga för SSB. Vi har solfläcksminimum just nu skall du veta!

Längden på fiskespöet är inte kritiskt. Poängen är att få ut en ändmatad tråd så långt bort från allt annat som möjligt. Du har ju en Z-100 så du kan ju stämma av i princip vilken längd som helst. Det är viktigare att motvikterna/radialerna inne i lägenheten (eller var du vill ha dem) är avstämda för de band som du kör på. Detta för att förhindra krypströmmar, en mikrofon som bränner läppen, SWR som lever rövare och andra konstigheter.

Spön på en sex, sju meter kostar någon hundring och finns i de flesta fiske- eller järnaffärer. Vill du ha längre kan du prova med ett spö från SpiderBeam http://www.spiderbeam.net/sb/index.php?cat=c2_Fiberglass Poles.html

Med ”liten antenn” menade jag typ 3-4 meter. Skulle kunna tänka mig att till och med en mobilvipp uppe på taket skulle funka bättre än vad du tänkte på till att börja med. Om du inte vill tillverka något själv finns det alltid färdigköpt. MFJ-1795 http://www.mfjenterprises.com/products.php?prodid=MFJ-1795 eller MFJ-1796 http://www.mfjenterprises.com/products.php?prodid=MFJ-1796 till exempel. Observera att båda dessa antenner kräver radialer om du inte har turen att ha ett koppartak. Radialerna kan dock ligga jäms med taket så att de inte syns eller stör någon.

Dock tror jag att bara du blir tumme med hyresvärden kommer du att kunna sätta upp en antenn som är lite längre; typ sju, åtta meter hög. I så fall finns det mycket att välja på, både som behöver och som inte behöver radialer.

Själv har jag haft väldiga problem med att få upp någon antenn över huvudtaget. Det var först när huset jag bor i köptes upp av ett nytt bolag som det lossnade. Jag har nu en Butternut HF6V som funkar fantastiskt bra trots att det i princip bara är en ”pinne” på knappt åtta meter. Visserligen kräver den motvikt i form av radialer, men som sagt, de ligger jäms med tegelpannorna och syns inte.
 
Back
Top