Dipol med stege

SM6FPG

Fritidskonsulent
Dax att börja fundera på en ny allbandantenn.
Jag tänker mig en dipol 2 x 42 m matad med stege från en Smarttuner SG230.
Dipolen blir något inverterad.
Jag tänker sätta en 1:1 balun mellan stegen och tunern.

Är det någon vits att ex. öka längden på dipolbenen till ex. 55 m?
Förutom 1:1 balunen mellan stegen och tunern, skall jag sätta en likvärdig direkt efter tunern koaxex till shacket och en i shacket mellan koaxen och riggen?
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Är det någon vits att ex. öka längden på dipolbenen till ex. 55 m?
Det beror på hur lång stege du kan klämma in.
Jag kör med 2x55m och 50m stege.
Antennen blir nära nog resonant på alla banden.
Jag började med 45m stege men blev tvungen att förlänga med 5m.
2x55m ger ju lite mera gain på vissa band men jag tror inte att det är avgörande.

Min 1:1 balun lindad med teflonkabel (inte koax) sitter direkt på tunerutgången och tunern ligger på vinden.
Därifrån har jag ca 5m koax och kontroll/dc-kabel till riggen.
Direkt vid riggen har jag en kläm-ferrit. Den tillkom då jag mätte upp aningen rf på några av banden.
Kanske var detta CM-ström eller så var det direkt instrålat på koaxen.

Att montera en vanlig koax-choke på riggen kan vara en god ide.
 

SM6FPG

Fritidskonsulent
Det får bli 2 x 42 meter, stegen blir ungefär 15 m stege i dagsläget.

Tänkte mig att dra vardera benen direkt in på stegen, alltså ingen skarv, för att slippa oxid.
I botten antar jag att det är ok att dra ihop stegen och linda tråden parallellt på en FT240-43 x varv i en riktning och sedan vända och ytterligare x varv åt andra hållet även här för att slippa skarvar och sedan direkt in på tunern.

Fyller på med koax-choke efter tuner och innan rig.
 

SM5DRY

Well-Known Member
Det beror på hur lång stege du kan klämma in.
Jag kör med 2x55m och 50m stege.
Antennen blir nära nog resonant på alla banden.
Jag började med 45m stege men blev tvungen att förlänga med 5m.
2x55m ger ju lite mera gain på vissa band men jag tror inte att det är avgörande.

Min 1:1 balun lindad med teflonkabel (inte koax) sitter direkt på tunerutgången och tunern ligger på vinden.
Därifrån har jag ca 5m koax och kontroll/dc-kabel till riggen.
Direkt vid riggen har jag en kläm-ferrit. Den tillkom då jag mätte upp aningen rf på några av banden.
Kanske var detta CM-ström eller så var det direkt instrålat på koaxen.

Att montera en vanlig koax-choke på riggen kan vara en god ide.
Jag antar att ni använder en 1:1 balun efter tunern till stegen för att gå från obalanserad till balancerad ledning? Stämmer det? Själv har jag ingen balun numera utan jag går direkt från en Icom AH-4 tuner till stegen och det stämmer av alla band utan problem. Men ni kanske minskar risken för TVI? Men jag har inga grannar vid torpet.
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag antar att ni använder en 1:1 balun efter tunern till stegen för att gå från obalanserad till balancerad ledning? Stämmer det?
Ja det stämmer. Inte för TVI men för att slippa obalansströmmar som annars alltid flyter på kabeln mellan tuner och rigg.
 

SM5DRY

Well-Known Member
Ok. Kanske jag ska lägga i en sådan 1:1 balun igen. Är det enklast att bara linda koax på en spolstomme?
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Är det enklast att bara linda koax på en spolstomme?
Jag lindar med teflonisolerat försilvrad kabel på en -43 eller -31 toroid.
Koax varianten använder jag där jag tänker fortsätta med koaxkabel.
Att bara linda upp koaxkabel utan kärna ger inte tillräcklig bandbredd för att täcka 160m-6m.
 

SM5DRY

Well-Known Member
Ok. Då blir det en sådan framöver. Jag har gula stora toroider men dom har väl fel frekvensområde?
 

SM4FPD

Well-Known Member
Med såpass lång antenn antar jag att du har för avsikt att köra på våra lägre frekvenser, dvs 1,8 - 10 MHz.
Att linda en balun med koax på ett rör duger inte för de låga banden.
Det krävs ferritmaterial.
Utan balun kommer AH-4:an att ingå i antennsystemet, dess jord och kablage ner till radion är ju ena parten på stegen.
Koxen och kabggaet till riggen är ju anläggningens jord, vilken via strömförsörjningen är sammankoppalt med elnätet.
Även mikrofoen har en skärm som är kopplad till chassijord på radion, detta kan störa mikrofonen funktion.
Störningar som finns ledningsbundna på elnätet kommer att höras i din mottagare.
En RIKTIG balun är absolut nödvändigt.
Finns mängder av appar på nätet bara att Googla på blun och lära sig allt om baluner.
1:1 eller 1:4 är en bra fråga..... går nog bra med vilken som helst.


Att AH-4 klarar detta beror på att den stämmer av med 10 W, och sen kopplar bort alla eleketronik förutom spolarna reläerna och kondensatorerna som utgör avstämningen. Dvs när du sänder 100 W så är "fineleketroniken" bortkopplad.
Annars skulle HF snart förstöra CPU och elektroniken interfacet till sändaren etc.

SM4FPD
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Varför har du en konding där?
Jag fick förlänga min stege för att resonanserna skulle hamna rätt.
Detta medförde att resonansen på 160m hamnade lite väl lågt i frekvens.
Kondingen justerar resonansen på 160m utan att påverka övriga band.
 

SM5MX

Well-Known Member
Hallå,

En dipol med stege är min absoluta favorit som allbandsantenn. Det är därför alltid trevligt när ämnet diskuteras. Jag har sett många argument och idéer under åren, där alla inte alltid hamnat rätt. Efter att ha läst igenom denna tråd vill jag därför bidra med några punkter som jag tror har stöd bland vedertagna uppfattningar och fysikens lagar. Alltså:

1. Man talar inte om att en stegmatad dipol skall vara resonant på banden där den används. Tvärtom finns det längder man skall undvika!

Den enkla grundregeln är att dipolens ena halva plus stegens längd inte får vara en multipel av en halv våglängd på något band. Då kan impedansen i stegens matningspunkt bli mycket hög och helt ohanterlig för det som ansluts där, t ex en ATU.

På ritningar över stegmatade dipoler brukar därför en längd för hela dipolen anges och därefter några alternativa längder för stegen, som då tar denna grundregel i beaktande. Så länge man håller sig till rekommenderade längder, eller värden nära dessa, brukar allt fungera utan problem.

2. De flesta ATU-tillverkare uppger därför vilket impedansområde deras avstämmare kan hantera. T ex MFJ anger för några av sina modeller 6-1600, 12-1600 resp. 12-800 ohm. Trots att en mängd data för SG230 uppges på nätet, verkar just uppgiften om arbetsimpedansområde något oväntat saknas överallt.

Om stegens impedans i matningspunkten ändå hamnar utanför ATU:ns arbetsområde, brukar en Balun med t ex omsättningstalet 4:1 användas. Den transformerar då förhoppningsvis ned impedansen från stegen till ett värde inom ATU:n arbetsområde, t ex 2800 ohm: 4 = 700 ohm. Där duger alltså inte en 1:1-balun, som ju fortfarande bara bjuder på ohanterliga 2800 ohm.

3. Balun är en förkortning av Balanced-Unbalanced. De flesta moderna ATU:er har en obalanserad utgång. En Balun i stegens matningspunkt anpassar således även den balanserade stegen till den obalanserade/osymmetriska ATU:n.

4. Impedansen på ATU:ns ingångssida är vanligen 50 ohm. För att undvika att HF vandrar från antennen och tillbaka in i shacket den vägen brukar man därför i ingången sätta en 1:1 (obalanserad) Balun, som då snarast bör betraktas som en drossel. Några ytterligare baluner av något slag brukar därefter ej behövas.

5. Till sist: om stegen efter justering enligt grundregeln ovan blir lite för lång, brukar det fungera även om man drar den åt sidan och vinklar den något. Så har jag gjort.

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:

SM0GLD

Vänsterhänt
FT140-43. Jag kör max 100W. För högre effekt kan man använda en FT240.
För att maximera CM-impedansen på låga frekvenser är det bättre med -31 material.
 
Top