dipol med stubb?

Låter underligt detta, är SWR-mätaren verkligen OK?
Är RG213-kabeln frisk?

Har du provat och jämfört med andra SWR-mätare om sådana finns?
Exakt var är mätaren placerad, eller använder du den som är internt i riggen?

73 de -KRI
 
hej
nu handlar det inte om en bra antenn

alle vet väl hur en normal dipol funkar

även en multibandsdipol

jag har en del bandkabel över så ville jag testa hur den funkade som stubb på en dipol

här har jag bygd balluner av alle sorters ferrit materialer

så tala om att jag blev förvånad ang swr

vist kan man tycka det ar någon form av dummy load

hur det ar med den saken vet inte jag men funkar gör det

swr meter ar rx-200 till detta har jag en kenwood ts870 med swr indbygd

antennen har ingen balun

jag jämnför med min L-antenn som også går på alle band

tack för ditt fina inlägg sm0gld
 
Jag har konstruerat antennsystem som del av min försörjning sedan början av 80-talet, och bland det första som man lär sig inom den tillämpade antenntekniken är impedansförloppet när den elektriska längden hos en tunn dipolantenn förändras med frekvensen.

När antennen är "för kort" blir realdelen i impedansen högst något 10-tal ohm samt imaginärdelen hundratals ohm kapacitivt.
SWR uppgår till minst 20 redan när antennen är 20% "för kort".

Den första halvvågsresonansen ger en lågohmig matningsimpedans på 40-60 ohm realdel, som snabbt får en imaginärdel på +/- 100 ohm när frekvensen avviker några procent. SWR (50 ohm) ligger inom 2:1 cirkeln för frekvensavvikelser av i runda tal +/- 2%.

När antennen blir en hel våglängd blir impedansen åter reell, med ett belopp av c:a 4000 ohm. Detta motsvarar ett SWR (50) på runt 80:1.

Förloppet upprepar sig sedan, när dipolen är ett udda antal halvvågor lång blir impedansen lågohmig, medan jämna antal halvvågor ger högohmig matning.

Inga parallellkopplade "stubar" eller förlustfria anpassningsnät med ändliga antal komponenter kan ge SWR(50) inom 2:1 cirkeln på mer än ett fåtal frekvensband och dessutom inom små relativa bandbredder.

Särskilt blir uppgiften att samtidigt få lågohmig anpassning på både 3,5 MHz och 14 MHz till en 2x10m dipol omöjlig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
God morgon,

SM7EQL skrev en gång på ham.se (tror jag det var) att "den största förtjänsten med G5RV är, att den minskar QRM:en på banden". Som den näst största förtjänsten med den antennen skulle jag då vilja framhålla "egenskapen att decennium efter decennium förse världens ham-fora med något att diskutera".

Och då är vi snubblande nära denna diskussion, alltså runt en antenn med stub. Jag upphör aldrig att fascineras av mänsklighetens förkärlek för att välja en mer komplicerad lösning framför en enklare, förmodligen i tron att något med flera delar är bättre än något med få.

Karl-Arne refererar till Rothammels klassiska Antennenbuch. En uppenbarligen "outslitlig" multibandantenn. som hängt med i alla upplagor är en dipol matad med stege. Bara just det för "alla" band, inget mer - kan det bli enklare än så? [i hans böcker f ö kallad "Multiband-Dipol (Doppel-Zepp)]. Den inte bara fungerar utmärkt på alla KV-band, helt utan stubar, traps och mystiska plastklumpar märkta "Pat. pending" o dyl, ja t o m allmänt vedertagna teorier bekräftar att den fungerar.

Eftersom den sällan förekommer i diskussioner, befarar jag att den kan bli bortglömd - alltså därför att teorierna stämmer och det således inte finns mycket att snacka om. I objektivitetens namn skall jag väl "erkänna" att den kräver en ATU i shacket, men det är ju en pryl som man har användning för även i andra sammanhang.

Ursäkta det smått elaka inhoppet i en lärorik diskussion, som säkert fortsätter att vara intressant!

73,
Rolf
 
Last edited:
Jag håller med dig, Rolf.
Men samtidigt är det roligt att experimentera med antenner om man har utrymme.
 
hej igen

alle inlägg ar välkomna

nu ar det inte en fråga om en specifik antenn

utan om man möjligen kan använda stubben till ex vis en vertikal, dipol eller annan antenn

jag menar den funkar på dipolen utan tuner

hos mig ar tuner inte välkommen

jag håller med om att verkningsgraden kan bli tveksam på vissa band

du som använder tuner balun spoler koax kabel m.m har ju förluster du med????

ESR det ar vi alle

jag tackar för fina inlägg
 
hej
den skal inte funka teoretisk

men idag har jag kört usa thailand indien samt asiatsk russia på 20m 15m

och warc band funkar det med så jag ar nöjd med den

tror den ar lika bra som min L-antenn

till sommar skal jag testa stubben på en vertikal

jag tyckte mycket om den tyska stubb som du beskrev tidigare sm0gld

temp i Skåne idag var runt 17plus 73 ha en bra kväll
 
Hur vet man då när en antenn fungerar!? - Jo, när man får många DX på den och ofta en "pile" på sig, utan användande av slutsteg och trollerilådor..

PS: Men sluta för den skull inte med ert labbande.

/Sven.
 
ang stub

1/hos mig finns ingen skillnad på öppen eller kortsluten stub under test

2/att rulla ihop bandkabeln sparar plats funkar bra

senaste swr kurva på 5m10cm
40 1-1.1
30 1-1,8
20 1-1,8
17 1-1.8
15 1-1.4
12 1-1.4
10 1-1.4
 
Hej! 12 M koax är ca 3.44 kvartsvågor på 14.200 Mhz... att tänka på för de som vill räkna! stubben har betydelse i sammanhanget e.g. parallellt med högohmig antenn = 2x10 M på 20M bandet.( även ändarna på antennen påverkar za = koppling,liksom höjden ger zo) ..ungefär sådär!.........73 e Rune -MZY
 
Last edited:
Back
Top