Dipolantenn, roterande?

airikka

Member
Hejsan!

Jag är helt nybörjare när det gäller antenner. Jag har kollat lite på hur man bygger dipolantenner och tycker att dessa är roliga och relativt enkla att bygga. Nu tänkte jag fråga er lite mer erfarna härinne ifall man kan få en mer "oriktad" variant av dipol-antenn om man sätter en motor på den som gör att den snurrar kring vertikalaxeln? Är detta helt onödigt kanske? Finns det något samband mellan rotationshastigheten och frekvensen som antennerna är byggda för i så fall?

Tack och hej!

Mvh,
airikka
 
Hej!

Ja, om inte du snurrat till det verkar du snurra dipolen i alla fall...

Dipolen har i princip riktverkan. Den strålar inget längs med tråden, och sedan mer och mer ju längre från den axeln man kommer, i alla riktningar. Dvs både uppåt, nedåt och åt sidan. På kortvåg och speciellt lägre frekvenser på kv är det svårt att få upp dipolen på så hög höjd att man får någon större praktisk riktverkan. Den har man i så fall på DX.

Ska du snurra dipolen blir det en väldig snurr, ett varv per period. Redan på 137kHz-bandet är det svårt :) Det är enklare att snurra elektriskt. Det gör man genom att sätta upp en dipol till vinkelrätt mot den första och mata den med ett kvartsvåg fasskillnad, 90 grader. På VHF är konstruktionen inte helt ovanlig, och kallas för Turnstile. På VHF brukar de stackas minst två för att undvika strålning uppåt och nedåt, där det inte bor så många. Jag har för mig det är ett exempel på där man vinner mer än 3 dB på att stacka två antenner. Fast ungefär samma resultat får man med vändkorset 1/4 våglängd över en reflektor, t ex biltaket på VHF.

Så för att svara på frågan: Nej, man kan inte snurra på dipolen och få den oriktad. I alla fall inte mekaniskt.

/Jan
 
Sitter med en polsk dator, daerfoer min stavning.

Straalningen fraan en halvvaagsantenn kan liknas med en munkring traedd paa
antennen. D.v.s. ingen straalning i laengdriktningen och max i "bredsidan".

Foer att faa en rundstraalande antenn maaste du ha antennen vertikalt!
Eller ha en hoeg mittpunkt/matningspunkt och sedan laata dipoldelarna luta
neraat/utaat, kallas "inverted V".

Som tidigare skrivits saa blir det paa 80 en NVIS-antenn (naestan vrtikal straalning)
som funkar bra inom c:a 500 - 600 km, men du behoever inte saa mycket effekt foer QSO:n.

Foer att spara pengar kan du koepa en 1kg rulle MIG-svetstraad paa BILTEMA
foer c:a 50kr. Du faar c:a 300m 0.8 tjock foerkopprad traad att leka med.
"Kopparskinnet" goer att de blir liten ytresistans och det blir laettloet.
Kopparn boer oeverleva c:a 2 - 3 aar i en storstad, ute paa landet betydligt laengre.

Proeva en aendmatad DL7AB-antenn foer "de gamla banden": 80, 40; 20, 15 och 10.
Halvvaag foer 80 och med en spole, 5 - 6 varv paa 50mm plastavloppsroer c:a 2,5 - 3m fraan matningsaenden.
Testa en bit av plastroeret, tillsammans med ett glas vatten, i mickrivaagen.
Blir vattnet hett men plasten kall duger roeret fint till radioenergi.

Z = 5 000 ohm, men det fixas med en spartransformator 10 +90 varv paa
ett 50mm plastavloppsroer. coaxskaerm till aenden och coaxinnerledare till spolen
efter 10 varv och antennaenden till spolens andra aende.
Naagon halvmeter in paa coax lindar du en coaxdrossel paa ferritkaernan till en
kasserad hoegspaenningstrafo fraan en Tv.

Lycka till!

73 de SM0ETT / Hans
 
Tack så otroligt mycket för svaren! Det är riktigt intressant med antennteori. Borde kanske gå en kurs ;)

//airikka
 
Back
Top