Dipolmaterial

SM7I

Well-Known Member
Om man nu ska bygga en halvvågs tråd/wiredipol med en 1:1 balun för kortvågssändning. Vilket material bör man välja för tråden/wiren och vilken diameter bör den ha ?
 
Får man tag på grov fosforbronswire (2 mm eller grövre) så är det perfekt.

Detta material är numera mycket ovanligt, så 1,5 - 2 mm hårddragen koppartråd är
en fullt användbar kompromiss.

Annars är den militära telefontråden 1000DL (stål/koppar-wire) också att rekommendera
p.g.a. sin mycket stora draghållfasthet.

Diametern på antenntråden är annars synnerligen okritisk, ingen märkbar elektrisk skillnad finns
mellan t.ex. 1/10000 våglängd och 1/100000 våglängds diameter.

Man bör dock dimensionera antenntråden så att den säkert håller för vind- och isbelastning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag använder aluminiumtråd avsedd för elstängsel till mina trådantenner. Den är lätt, och tillräckligt stark (åtminstone för mina behov), finns i 1,6 mm eller 2,0 mm diameter och på 400 m rullar. Den grövre tål drygt 100 kg draglast om jag minns rätt. Kör med klämhylsor i skarvarna och har funkat utmärkt under de år mina antenner suttit uppe. Jag har hittills inte behövt skarva om/renovera något anslutning. Se bara till att vattentäta ordentligt. Kolla t ex http://www.bole-produkter.se/ och sök på aluminiumtråd.

73
Classe
SM3GSK
 
Jag har använt polytråd till elstängsel. Den består av ett polypropylenrep med inlagda koppar- och rostfria trådar. Försök få tag på lågohmig lina. Använd klämhylsor! Med olika våghastigheter (rostfritt, koppar, polypropylen och luft) blir den mer bredbandig än med oblandat materiel. Elrep är dessutom otroligt billigt att använda och väger nästan ingenting.
ze FUR
 
Back
Top