Dipool antenn

Allbands Dipoolantenn köpes
Nybliven ägare till en ic 718.
Och snart cert.
Som jag kan ha och leka med i början.
Har bra spännvidd mellan A och B.ca 50 m.
Sen ska vara stackad och klar så det ska vara princip att sätta upp den.
Skicka mess vad ni vill avyttra.
Men betalar inte fantasi priser.
 
En stackad (?) dipolantenn för alla amatörband lär du inte kunna köpa. Läs i en antennhandbok om hur du tillverkar en stege till en mittmatad tråd och köp eller bygg en variabel impedansanpassare till den.
 
Jag kanske blandar ihop orden.men jag menar att den ska vara avstämt mot stående våg.
Är nybörjare inom dessa områden
Håller på ta cert.
 
Det du önskar dig Berra är nog drömmen för alla radioamatörer, något sådant finns inte.
Men du kanske kan se något likande om du åker till Grimmeton.....
Välj vilken frekvens du vill börja med radio på, exvis 3,75 MHz (80 meters bandet kallades det förr)
Och gör en halvvågsdipol.
Med den kan du lätt få trevliga kontakter inom 1000 km, de andra svarsfrekvenserna kan du lyssna på med god behållning.
När du sen lärt dig hur de andra frekvenserna beter sig gör du en dipol för den frekvensen.
Är du intresserad av utomlandskontakter, och även långdistans, (DX), så är vi på god väg in i ett solaktivitetsmaximum, vilket gör att 28 MHz kan ge trevliga kontaker med en enkel dipol på 2 x 2,5 meter.
En mittmatad tråd som DFF skriver kan om du skaffar eller bygger en antennavstämare ge en rätt bra möjlighet för att kunna vara aktiv på den största delen av kortvågen.

SM4FPD
 
En "dipol" som kan funka är en stegmatad (typ 600 ohm stege ) dipol som är en halvvåg på den lägsta frekvens man vill använda.
Dessutom krävs en balanserad avstämningsenhet med tillräcklig kapacitans och induktans.
Då kan man köra alla band utan några höga förluster.
Strålningsdiagrammet påverkas mer och får fler lober med ökad frekvens.
 
Allbands Dipoolantenn köpes
Nybliven ägare till en ic 718.
Och snart cert.
Som jag kan ha och leka med i början.
Har bra spännvidd mellan A och B.ca 50 m.
Sen ska vara stackad och klar så det ska vara princip att sätta upp den.
Skicka mess vad ni vill avyttra.
Men betalar inte fantasi priser.
Isf är det väl en drygt 40m lång Windom, m.fl namn den kan ha som du frågar efter. Det är en tredjedelsmatad dipol för t.ex 80m och ett halvdussin band över det du kan köra med direkt ifall budgeten inte räcker till en avstämmare.
Den har en hel hög brister men inte värre än att du kör hela europa på den med konditionerna på din sida.
En sån hade jag uppe 7-8 år o den funka hur fint som helst - tyckte jag då…o det va innan jag riggat ngn vanlig dipol seriöst..

Enbart två fästpunkter blir nog lite klent pga tyngden det blir med balunen och koaxen hängandes. En tredje fästpunt vid matningen får du ha. Den mäter alltså ca 13,5m+27m. Här löste jag det med att sätta balunen i en björk.
Långa benet till ett träd tvärs över tomten 30m bort och det korta benet i 90 grader vinkel till ett maströr i häcken.
Min sån satt på i snitt 8m.

Den dög för mej då och den kanske duger för dej nu?
 
Last edited:
Om du har utrymme och fästpunkter att spänna upp en dipol på 30+ meter, så kan det kanske vara idé att se om du kan komma över en FRA 1530A eller liknande till ett rimligt pris. Det är en trådantenn av typen TFD, så det finns invändningar om att den har låg effektivitet, men den fungerar bevisligen. Finessen är att den är c:a 50 Ω över i princip hela kortvågsbandet och behöver inte någon avstämmare. Personligen tycker jag den funkar fint och för min återkomst i hobbyn efter typ 30 år var det avgörande med ett enkelt system som inte kostar alla skjortorna.
 
Berra Hallberg
Ser att du inte bor mer än ett par mil från mej. Om du vill kan du komma härom o kika på nära håll hur jag löst det med att få med alla band med blott en feeder. Tuner ej nödvändig.
En enkel dipol för ett enda band som Roy föreslog är inte alls dumt det heller. Känner du dej osäker kan jag sno ihop en gratis vid intresse. Kolla din PM låda.
 
Back
Top