Direktsändning från Bin ladens hus till Presidenten

Hade SSA stått på sig gentemot PTS, vore sådant inte omöjligt, men bredbandig amatörradio står ju varken på SSA:s eller PTS:s dagordning.

73 de SM6VYF/Arne
 
Det finns inget som hindrar dig från att använda "hela bandet" för att testa ett nytt mode. PTS ställer bara krav på att dina signaler finns inom bandgränserna, övriga delar är bara frivilliga överenskommelser. Så testa på bara...
 
Vilken mod vill du testa?

bredbandig amatörradio

Vilken bredbandig mod är det du vill testa, som vi på SR inte redan har testat?
Vad tänker du sända för innehåll?
Hittar du på ett analog sätt att skicka 5.1 ljud som inte redan är patenterat, då jag mycket intresserad.
:)
73 de SM0LRU/Kenta
 
Det finns inget som hindrar dig från att använda "hela bandet" för att testa ett nytt mode. PTS ställer bara krav på att dina signaler finns inom bandgränserna, övriga delar är bara frivilliga överenskommelser. Så testa på bara...

2,3GHz?

73 de SM6VYF/Arne
 
Det gäller alla våra amatörband Arne. Du kan köra en enda bredbandig kanal på t ex 80m. Digitalt, bredbands-FM, smalbandsvideo etc. Bara du håller dina signaler mellan 3.5-3.8 MHz. Finns inga begränsningar längre. Allt är fritt. Tuta och kör. Du blir snabbt en kändis på bandet.

/Bengt
 
Det var ingen som märkte när jag körde bredbandigt på 3,6 - 3,8 MHz.
Spread spektrum.
Men kul var det.
Dålig räckvidd men ändå.

Oftast bygger ju amatörradio mest på så smal bandbredd som möjligt. Lite enkelspårigt.
Så varför labbas inte med breda sigs. Ingen märker det.
Bara en svag brushöjning.....
Dessutom har ju alla ändå så mycket störningar så det kvittar ju om det blir mer bredbandigt brus.
Och mer bnrus blir det med vaje nya eleketronikprylar i husen. Så varför inte som radioamtör ta saken i egna händer och "fylla" banden ordentligt på en gång.
Hur funkar bredbandig FM över området 3700 - 3800 kHz, säkert fint ljud.
Det finns mycket at tprova som radioamatör.
Varför egna organistationerna begränsar möjligheterna för enkilda radioamatörer är för mig svårt att förstå.
I värsta fall får man väl ta till ett annat icke amatörband, ex 8,5 - 9 MHz som, verkar rätt trevligt.



Men hur utvecklades den här tråden egentligen?
Jag ville ju bar visa ett exempel på hur man kan överföra bild från en hjälmkamera på en soldat inne hos en person i ett annat land, till vita huset. En lång väg med flygburna relästationer sateliter etc.

de
FPD
 
>>>Varför egna organistationerna begränsar möjligheterna för enkilda radioamatörer är för mig svårt att förstå.

Det beror med stor säkerhet på att contestfolket tagit över på alla ledande och styrande nivåer. Å ena sidan kräver man att IARU bandplan måste respekteras när det gäller att begränsa bandbredden (läs förbjud gärna AM på 80 m) men å andra sidan tycker man det är helt OK att köra fonicontest på CW-delen på 160 m och i övrigt breda ut sig på banden med sina ändlösa CQ Contest och gärna med betydligt högre effekt än vad som är tillåtet. Vi fick ju höra IARU Reg 1 Presidenten PB2T tala sig varm för att SSB på CW-delen måste accepteras eftersom det annars blir för trångt i SSB-delen. Detta sa PB2T på SSA:s Årsmöte i år. SSA:s styrelse nickade instämmande.... bra förslag... Välkommen till verkligheten Roy.
 
Last edited:
Jag inser verkligheten och fick den kommentar jag väntade mig.
Vad gör man då när det blir för trångt för test med CW delen?

de
FPD
 
Vet ej, Jag blev ordentligt chockad när jag hörde PT2T försvara telefoni på telegrafidelen. Med det uttalandet så faller ju IARU:s trovärdighet platt till marken. :(
 
Vad jag har hängt upp mig på är, att SSA har inriktat sig på smalbandiga moder, när de hanterar frågan om 2,3GHz. Först när försvaret kom på att placera viktig utrustning på detta band (ett band med en otroligt stor mängd icke-licensierad utrustning på - man undrar hur/om försvaret tänker...) och tvingade på oss andra en närmast löjlig effektbegränsning, samt därpå, när PTS vill rensa bort allt och alla från bandet, då tar SSA åter enbart strid för smalbandig trafik. Det är synd, eftersom tillgången på billiga sändare för IEEE 802.11 på 2,3GHz är så stor och fältet borde ligga öppet för egna experiment.

Men PTS sorterar ju under NÄRINGSdepartementet, så vad kan man vänta sig?

"En lång väg med flygburna relästationer satelliter etc." Vi amatörer har ju faktiskt tillgång till alltihop (fast en del gillar inte det flygburna i vissa sammanhang) - "Yes, we can!".

73 de SM6VYF/Arne
 
Back
Top