Disciplin på Repeatrar/HF

SM6VTT

Well-Known Member
Ibland börjar man fundera...

Jag har hört en del SM0:eek:r som talar om att disciplinen på Repeatrarna i Stockholms området är dålig.

Jag hörde en SM0:a för ett tag sedan som berömde oss i SM6 för att ha ett trevligt bemötande och bra trafik discilin. Det var visst kaos i SM0. Det lustiga i det hela var att han själv inte direkt hade det. Hoppar in samtal utan att dra sig egna signal m.m....

Det är ju inte så konstigt att disciplinen blir dålig om även dom amatörer som förespråkar det inte skärper sig. Vad ger det för intryck till nya amatörer? Jo, här finns inga regler.... tuta och kör!

Finns säkert en massa anledningar till detta men jag tror att några av dom är tätheten av radioamatörer samt en "dålig" rekrytering. Jag tror att det kan vara framgångens baksida med att rekrytera för många nya radioamatörer på en gång i kombination av att disciplinen har varit dålig innan. Om möjligt dålig utlärning?

Det sistnämda skall jag låta vara osagt men jag har själv varit med i på en del utbildingar och vi har alltid tryckt hårt på trafikdisciplinen. Som jag anser det så är det viktigare att lära sig trafikdisciplin än att lära sig ohm's lag. Det är bara att inse, hur många amatörer bygger idag sina egna stationer?

Detta är också något jag har nämt för SSA som också hade samma uppfattning. Det är något som jag hoppas framförts till PTS när det gäller ändrade bestämmelser/regler.

Nu låter det kanske att jag skulle vara helt felfri, vilket jag inte är men det finns en del saker som man bör följa tycker jag. Det kostar så lite och är för allas trevnad. Det drabbar bara oss själva om vi missköter oss.

Fast vad innebär en god trafikdisciplin? Det är en bra fråga. Om man skall gå efter bestämmelserna finns det väl inte en amatör som inte gör övertramp?

Det finns i mina ögon några saker som jag försöker följa själv:

* Alltid nämna min hela signal med prefix med jämna mellanrum och vid start och slut av samtal.
* Släpp alltid lucka fr ev. break
* Alltid släppa in ett break omedelbart
* Inte breaka i onödan eller någon ställer en fråga till en annan part.
* Inte svära
* Inte prata allt för länge om ingenting. (den är svår *hihi*)
* Ange min signal om jag öppnar en repeater.
* Inte prata relion och politik

Det är en del av det som jag retar mig på att inte andra kan följa. Sedan finns det ju en massa andra saker som är självklara som att följa bandplanen etc. Sedan tycker jag ändå att man skall kunna skoja om saker och inte vara för disciplinerad. Annars blir det ju inget skoj =) Men det får ju finnas gränser. Man behöver ju inte göra "fel" jämt.

En sak som att nämna sin signal. Så enkelt, kostar ingenting.. Jag har hört motiveringen "jag behöver inte dra signalen för du vet ju ändå vem jag är". Intelligent... (fattar du inte så kan du läsa våra bestämmelser). Nu tycker jag att disciplinen är ganska bra i min region (SM6) men det verkar vara olika i olika delar av Sverige.

En svårighet är att man kan ju inte börja hacka på varandra för dålig disciplin heller. Lätt att man blir kallad "radiopolis" och "reglimentsryttare".

Något som jag anser viktigt är att "äldre" amatörer håller uppe kvalitén och att dom som utbildar tillrättavisar nya amatörer som gör fel. Fast det är ju svårt om det redan har gått för långt. När det gäller nya amatörer får man kanske ha lite extra tålamod. det är lätt att göra fel fast samtidigt så tycker jag att nya amatörer oftast har bättre dicsiplin...

Sedan var det där med HF-banden. Jag har aldrig varit intresserad av att komma ut på kortvågen. Varför? Det är ju bara att lyssna! Snacka om dålig dicsiplin... Så för mig spelar det inte så stor roll om CW kravet försvinner.

Fast det klart. Ju mer amatörer som finns inom räckvidd ju mer "skit" hör man. Och det är dom som utmärker sig som märks och hörs. Få förstör för så många.

Nåja, ingen är felfri (inte ens jag *hihi*). Jag gör fel ofta fel men jag försöker följa mina egna punkter för vad jag anser är en bra trafikdisciplin, andra har säkert en annan uppfattning och vissa skiter i allt...

73 de Fredrik SM6VTT
 
> Nåja, ingen är felfri (inte ens jag *hihi*). Jag gör fel ofta fel men
> jag försöker följa mina egna punkter för vad jag anser är en
> bra trafikdisciplin, andra har säkert en annan uppfattning och
> vissa skiter i allt...
>
> 73 de Fredrik SM6VTT

Tar bara med det sista (Gillar inte långa svansar själv)
Kan bara instämma i allt ! Jag tar detta till mig och lär ut detta på kursen som startar här nu i Göteborg. Tack Fredrik

73 De Den där XNO :)
 
Back
Top