Diskret antenninstallation på tak

Philipn

SA6AOC
Jag har precis skaffat mig en Yaesu FT-757 och en antenntuner. Köpte en ECO218 antenn efter att ordföranden i föreningen sagt att det inte skulle vara några problem att sätta upp en diskret antenn på taket efter avslutade takomläggningar till hösten.

Problemet är att denna antennen inte är speciellt diskret och jag misstänker att de låga skorstenarna på taket inte klarar vikten vid kraftig blåst om jag t.ex. skulle använda skortensfästen. Jag får inte göra hål eller annan åverkan på plåten. Bor på översta våningen och måste nog dra kabeln genom fönstret.

Jag har ingen balkong utan är låst till taket men behöver tips på montering eller helst en annan antenn som har alla band som ECO218 har. Tacksam för all hjälp jag kan få, gärna bilder på liknande lösningar som jag kan visa för styrelsen. Vill ju inte bli ovän med mina grannar.

Bilder på taket och antennen här http://www.sa6aoc.se

Data om Antennen:
ECO218
10-15-20-30-40-80m
Höjd: 5 meter
Radialer: 1,7 meter
Vikt: ca 4kg
 
Last edited:
Hej Philipn!

Dra kabeln i ventilationskanalen, som väl kommer ut i skorstenen? Då blir det ingen kabel utomhus som syns.

Jag har ju inte sett skortenarna men skulle tro att de håller, åtminstone med antennen nära. Sätter du lite maströr mellan skorsten och antennen ska du nog staga. Du kan förresten staga antennen ändå, med t ex tvättlina med plastöverdrag så de inte suger upp vatten när det regnar.

Nog ska antennen sitta ihop elektriskt med plåttaket på något vis. Störninsgsrisken minskar och antennen fungerar bättre. Med en strömbalun på kablen nära plåten, dvs kabeln lindad i en spole med eller utan järnkärna, så får du ner mindre signal under plåttaket som riskerar påverka grannanrnas och din egen elektronik. Du får även mindre störningar från dem, ganska viktigt med alla processorer som sitter i allting nuförtiden.

En så kort antenn ska vara smalbandig på 40 och särskilt på 80 meter. Är den bredbandig har den antagligen förluster!

Lycka till! /Jan
 
Back
Top