Distans koll med telegrafi RBN...

SA5VOX

Active Member
Har gjort ett par små qrp och antenn byggen som jag tänkt testa och funderar på att nyttja sk. Reverse Beacon Network för att få lite snabb koll på vart man landar för skoj skull.

Vad jag förstår måste man sända CQ TEST eller liknande men är ju inte intresserad av att få svar, blir visserligen lite motsägelsefullt det där. ;)
Så vad sänder man för att förklara att det är ett test man inte vill ha svar på?
CQ min signal KN? eller bara CQ min signal?
Ska man utesluta 'DE' eller måste det vara med för att det ska fastna hos de cw skimmers som är i RBN?

Är total novis och usel på att ta emot telegrafi, sända är inga problem.
Jobbar mig mot att bli telegrafi aktiv.

(Sen går det ju att lyssna på olika SDR stationer på nätet om man hör sig själv men roligare att få en bild av spridningen indirekt och slippa hoppa runt bland massa mottagare och lyssna.)

73 de SA5VOX
 
Hejsan Karl.
Utan att egentligen riktigt veta vad jag pratar om, föreslås:

RBN DE SA5VOX RBN DE SA5VOX RBN DE SA5VOX + där plustecknet är didahdidahdit.

Lägg ej till något "K" på slutet. Det betyder ju att du ber någon vem som helst att svara, och du ville väl inte ha svar, eller hur? Uteslut inte att du får svar i alla fall.
Du skall heller inte använda KN i detta sammanhang. KN betyder ju att du skiftar över till en speciell motstation att sända.

När du tittar på RBN-websidan så är förmodligen knappen "CQ" aktiv. Dutta i knappen "DE" i stället.

Nu får vi se om någon med bättre vett än jag kommer med andra förslag. Lycka till med telegrafiträningen och välkommen till den bästa av radiovärldar!
 
Bättre vett vet jag inte men...
Om jag vill prova något brukar jag sända t.ex. "vvv testing my antenna". Om man då har råkat störa någon kan man få höra: "test your rx"
:(
 
Mottagarna reagerar både på CQ och TEST, lägg dig på en frekvens där du inte tror dig irritera någon och sänd ramsan "test de sa5vox" under någon minut. Upprepa om du inte efter en stund har fått reaktion via RBN. Bäst är att undvika veckoslut då tävlingar brukar pågå.

Lennart
 
Lennart
Letat som hastigast efter hjälpfil och inte hittat någon.
Vet du om RBN reagerar även på DE, förutom de du nämnde?
 
Bengt
Kollade din länk. Då hade jag fel med mitt förslag tidigare.

Karl
Bortse från mitt förslag o lycka till.
 
Back
Top