Diverse varistorer

SM0YDO

Well-Known Member
Har en påse med diverse varistorer enligt bild både små och stora vad är det för klassning på dom ?
funderade på om nån går att använda till nätfiltrerna som jag håller på med också i en annan tråd

mvh sm0ydo
 

Attachments

  • D01495E0-E9D6-4D46-8A5C-1D60A0B3F452.jpeg
    D01495E0-E9D6-4D46-8A5C-1D60A0B3F452.jpeg
    1,4 MB · Views: 15
Har oxå en påse med sådanna här varistorer enligt bild
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 12
Jo det gör det dom två första siffrorna på beteckningen är inte det diametern på Varistorn eller ?

mvh sm0ydo
 
jag är lite försiktig med vad jag ansluter til nätspänning ifall det smäller liksom Mvh Lasse
 
T.ex S14K250 är 14mm i diameter och avsedda för max 250Vrms. Övriga parametrar får man ta fram ur databladet.
Med tanke på att nätspänningen i Sverige kan vara 230V +/- 10%, dvs upp till 243V, så är kanske 250V i lägsta laget om den skall ligga permanent mellan fas o nolla. Det kan ju läcka mer eller mindre ström, och ge upphov till viss värme ... :oops:

Ett fullständigt datablad från en tillverkare finns här: https://product.tdk.com/system/file...data_sheet/70/db/var/siov_leaded_advanced.pdf

Den gula kinesiska som det står KF300 på antar jag är specad till 300Vrms.

SM7JKW / Greger
 
En liten korrigering. 230 + 10% är 253. 243 V eller + 6% var en övergångsbestämmelse efter byte från 220 V till 230 V. 220 + 10% är 242.
Övergångsbestämmelsen slutade gälla för längesen. Elsäkerhetsverket hade inte koll på det när jag frågade för nåt år sen. Han gissade på 90-talet.
/Jan
 
Varistorer är ju bara till för att "nypa av" spänningstransienter från elnätet.
Man använder dom för att skydda känslig elektronik.
När en varistor har jobbat lite väl ofta så brukar dom börja läcka och det är inte bra.
320Vrms brukar vara lämpligt för vårat elnät.
Det beror givetvis på hur känsliga prylar man bygger.
 
Tack för svar jo jag har oxå hört att varistorer som får jobba mycket kan bli osäkra att ha
Köpte ett överspännings skydd som man pluggar i vägguttaget åt en släkting som bor ute
i skogen där åskan kan slå ner ganska lätt som det stod Luxor Parts på Jag har inte öppnad det
för att titta vad det var för någonting i burken men jag antar att det var en varistor i den eller
något mer jag vet inte men den ligger på permanent hela tiden i vägguttaget.

mvh sm0ydo
 
En liten korrigering. 230 + 10% är 253. 243 V eller + 6% var en övergångsbestämmelse efter byte från 220 V till 230 V. 220 + 10% är 242.
Övergångsbestämmelsen slutade gälla för längesen. Elsäkerhetsverket hade inte koll på det när jag frågade för nåt år sen. Han gissade på 90-talet.
/Jan
Lite fel på huvudräkningen där ja. 253V skall det naturligtvis vara och då är det verkligen utmanande att sätta en 250V varistor. :rolleyes:

SM7JKW / Greger
 
Såg att det finns varistorer som är på 275 V är det ett bättre val eller ?

sm0ydo
 
Back
Top