"diy" högspänningstrafo..

Det borde fungera.
Jag har tittat på en sådan kärna och kommit fram till samma som LA8OJ, nämligen att man måste öka på primärlindningen med 50-60 varav och att sekundären då hamnar på 1500-1600 VAC. Men man måste slå bort en järnkärneshunt som sitter i trafon och jag hade tänkt öka på primärlindningen med ca 60 varv i hålet där glödströmslindningen vanligtvis ligger. Jag har inte färdigställt projektet men det borde funka.
Det nya för mig här är ju att såga sönder originalkärnan och skaffa en ny passande E-kärna och återanvända enbart lindningarna. Samtidigt se över och öka på isoleringen mellan lindningarna om det behövs. Det är troligen den smartaste lösningen. Jag har för mig att Svebry säljer kärnor.
Det borde fungera!
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
det är väl la8ak (sk) som gjort ombyggnationen. men det finns andra LA som använt mikrotrafos i t.ex Gi7B steg. dvs. priserna i texten är "optimistiska"
 
Last edited:
här är bild på min skrotade "MOT"
E-kärna och locket samt 240v primärlindning samt den ena av shuntarna.
högspännings-lindningen har jag kastat då det inte gick att linda av 3 lager
ety allt var doppat i lack eller lim och helt inkappslat .
glödströmslindningen är heller inte med .
Frågan nu är "Går det att använda en sån här kärna igen då den är hel eller
ska det vara en ny och måste den "bladas" ? "

Jag har delat 3st och alla är gjorda på samma sätt tänkte isolera lindningarna med isolationsmaterial med en genomslagsspänning på > 4kV borde väl räcka
och sätta ihop delarna igen .

Är jag ute och "cyklar" eller verkar det rimligt

/ roy
 

Attachments

  • Bild0026.jpg
    Bild0026.jpg
    104,5 KB · Views: 131
  • Bild0029.jpg
    Bild0029.jpg
    99,1 KB · Views: 131
  • Bild0028.jpg
    Bild0028.jpg
    103,2 KB · Views: 122
Hej jag har också hållit på och krånglat med två MOT trafos fast dom var på 2.1 kV per st
vill jag minnas jag har dom inte kvar jag slängde dom.Det var ett elände att slå ur
shunten som sitter inne i kärnan men det gick sen så är ena tampen ifrån HSP lindningen
jordad så den måste tas bort. Plåt kärnan i trafon var svetsad så den gick inte att
ta isär vill jag minnas.

mvh Lasse sm0ydo

http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mot/index.html
 
Last edited:
har oxo en MOT på grovlabbbänken, den ger 1.9kV och det var enkelt att lossa på sekundärsidan från kärnan. Den går hårt och är kraftigt magnetisk. Att dela e-kärnan innebär att man får slipa ur två svetsar, ta ur bobinerna och slå ur shuntarna, öka isolationen på sekundarsidan mot kärnan, sätta ihop den igen och addera två vinkelprofiler som håller ihop kärnan. Det finns en tredje svets på e-delen som gör trafon lite knepig fortfarande. Att öka isolationen på sekundären är baserat på en misstanke då sekundären normalt är ansluten till kärnan och därmed är det kanske bara lacket på tråden som isolerar mot kärnan på nån punkt man inte ser utan att ha delat på trafon.
 
Last edited:
Jag tycker inte det är speciellt svårt att dela en mot, går fortare att dela den än att ta ur den ur microvågsugnen, ca 20min jobb.
I min sista mot som jag delat så var primärlindningen av kopparöverdragen aluminiumtråd, hur spelar det in i den tänkta hsp-trafon enl. ovan?
Det blev diverse skador vid urtagning av shuntarna så kan det bli så att en extra lackering över skadan inte räcker när kopparlagret är bortskavt?

/roy
 
Alla MOT kärnor jag sett är svetsade men några av dom har borrade hål för fästvinklar andra inte, den jag ska försöka använda är denna:

Ekärna med lock och hsp-lindning med 3 lager borttagna samt primärlindningen av alu-tråd.
Kolla primärlindningen den har en klixon-kontakt som ligger innanför sekundärlindningen . vet inte temperaturen på denna men verkade lite finurligt.

/roy
 

Attachments

  • IMG_13061.JPG
    IMG_13061.JPG
    54,7 KB · Views: 141
Intressant tråd!
Jag håller själv på och samlar delar till ett projekt och högspänningstrafon är
ju den överlägset dyraste komponenten och också den svåraste att få tag på,
så jag följer med stort intresse ditt projekt.

Ungefär hur många VA tror du att trafon kommer att lämna efter ombyggnad?

M v h
Emil.
 
Svetsade kärnor låter som det blir mycket virvelströmmar, även utan shunt?
Nu verkar de inte vara växelbladade - eller vad det nu kallas, så det blir väl
inga helt slutna loopar i kärnan.

mvh
Bengt / KBW
 
Är det EI-135/72 eller vad heter deras största ?
Nej när jag söker på den på internet då ska det vara en 700VA
/roy
 
Last edited:
Som någon påpekade så brummer denna trafo. Det känns som den går "hårt" även i tomgång. Jag har kollmätt och den drar ca 1A dvs 200 watt! Den blir varm av bara tomgångströmmen ...det känns ju inte bra!
Såvitt jag förstår beror det på att tillverkaren vill spara pengar och gör en så liten primärlindning som möjligt. Dessa trafos går ju bara någon minut eller så så den klarar av att vara "feldimesionerad". Tomgångströmmen är ca 1 A dvs trafo drar 200 watt i tomgång! Testar man en vridtrafo så blir tomgångsströmmen rimlig vid ca 180 VAC på primären. Antingen får man linda på primären i något av de tomma hålen efter glödströmslindningen eller använda 2 trafo och seriekoppla primärerna och koppla mellan 2 faser dvs 380VAC. Då hamnar man ju ganska nära rimlig tomgångsström och får många kombinationsmöjligheter på sekundärerna. Det är naturligtvis bra om kärnorna inte är strömförande!
Tore SM7CBS
 
Är det EI-135/72 eller vad heter deras största ?
Nej när jag söker på den på internet då ska det vara en 700VA
/roy

den största dom har idag är 105, 135/nn har utgått och 135/72 klarade mer än 400VA - skulle ha fungerat bra för mitt projekt..men tyvärr.

jämför jag min MOT med storleken på en annan icke-MOT e-kärna märkt TE150, så har rätt lika ytterdimension, vet ej om bobinmåtten matchar.
 
Last edited:
Hej jo det var det jag också tyckte när jag provade en MOT för länge sedan

att den drog mycket ström på tomgång jag hade ett instrument inkopplat för strömmätning fast då hade jag inte läst någonting om dom och en vridtrafo för
spänningsjustering.

mvh Lasse SM0YDO
 
Hej Tore och Lasse !

Menar ni att den gick så "hårt " efter ombyggnad enl. länken
VHF/UHF teknikk som jag hänvisade till ?
Tyvärr har jag ingen vridtrafo utan jag har provkört min orginal MOTpå SK4AO (tacksam för tips var man kan köpa en vridtrafo till vettigt pris ) och den gick också väldigt "hårt",
drygt 1,5 A vid 180V in .
Men efter ombyggnad så ska den ligga på ca 200 ma i tomgång och 1600-1700 V ut( enl LA8OJ )
 
Hej Tore och Lasse !

Menar ni att den gick så "hårt " efter ombyggnad enl. länken
VHF/UHF teknikk som jag hänvisade till ?
Tyvärr har jag ingen vridtrafo utan jag har provkört min orginal MOTpå SK4AO (tacksam för tips var man kan köpa en vridtrafo till vettigt pris ) och den gick också väldigt "hårt",
drygt 1,5 A vid 180V in .
Men efter ombyggnad så ska den ligga på ca 200 ma i tomgång och 1600-1700 V ut( enl LA8OJ )

nja,
efter ombyggnationen är tomgångsströmmen mer som för en vanlig e-kärna.
orginalförfattaren (LA8AK) har lagt till ca.100varv på primärlindningen vilket gjort att tomgångsströmmen har gått ner radikalt och sen gjort en ny sekundärlindning enligt det anpassade omsättningstalet.
Resten av MOT'n är nog förpassat till skroten, primärbobinen med ca.100nya varv är återanvända.
 
Last edited:
Nej nu måste jag protestera, det står att all info kommer från LA8OJ och vidare

Att MOT från microvågsugnar har normalt ca 2300V ut men hög primärström(tomgång) 0,9-1,1 A, han använder inte EI-kärnorna då dessa går att köpa nya billigt (inte för oss längre tyvärr).
Men han använder båda lindningarna ,primärlindning med ett tillägg av 60-70 varv 1mm isolerad koppartråd (för att sänka tomgångsströmmen på primären) och sekundärlindningen används efter att man tagit bort dom 3 innersta lagren (för att få plats med bättre eller mer isolation mot järnkärnan)
och sekundärspänningen blir då ca 1600-1700V och tomgångsström ca 200ma

Så vill iallafall jag översätta hans info.
Och om jag förstått det rätt så borde detta vara ett relativt enkelt och billigt sätt att få tag i en högspänningstrafo allt som behövs är isolationsmaterial och ca 25m 1mm lackisolerad koppartråd

Men då jag inte förstör orginalkärnan så tänkte jag återanvända även denna och sätta ihop allt igen får vi se vad som händer svårast blir väl att skarva på
den isolerade koppartråden till alu-tråden i primärlindningen .

/roy
 
Back
Top