DIY-hörna

SM7CZR

Old Member
Ibland önskar man att man hade en plats att labba på.
Denna bild är från någon i Brasilien. Fint va? :D
Hur ser det ut hemma hos er? Har ni nåt "eget" rum?

/Ingvar
 

Attachments

  • Luciano_Brazil1.jpg
    Luciano_Brazil1.jpg
    84,9 KB · Views: 376
Haha! Känns som det skulle vara förenat med livsfara att sitta i det rummet!
Bara rasrisken...
// Åke
 
Knappast något att skratta åt riktiga radioamatörer som sätter tekniken framför pedantisk mani... Själv är min hela källare ett enmans radiolab med så mycket som möjligt på armlängds avstånd. :cool:
 
AOM de GLD,
Det enda som skiljer ditt shack från dom andra två är lödkolven.
....har du ingen lödkolv?:D

/Micke
 
AOM de GLD,
Det enda som skiljer ditt shack från dom andra två är lödkolven.
....har du ingen lödkolv?:D

/Micke

Det finns flera, men när bilden togs låg de antingen i min verktygsväska
eller stod på lab-bänken utanför bild.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Intressant att se att du använder den där elbuggen! Jag tycker mig minnas att den var så besvärlig att komma överens med att jag gav upp, men du hade tydligen tillräckligt med tålamod.

73 / Göstha
 
Intressant att se att du använder den där elbuggen! Jag tycker mig minnas att den var så besvärlig att komma överens med att jag gav upp, men du hade tydligen tillräckligt med tålamod.

73 / Göstha

Skaffade en medan jag låg i lumpen, packade sedan ner den i en kartong vid en flytt.

Den kom fram för något 10-tal år sedan.
Kör ganska lite elbugg, föredrar LME handpumpen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Som experimenterande amatör ligger fokus på mät och bygg.
I det här fotot så är det nödåterställning av en kraschad NAS server om gör att det är mer utsprida dator delar än radio i verkstaden.
2011-02-27 16.22.10.jpg

Inte lika snyggt som AOMs men väldigt lätt att möblera om för antenn expriment, microcontroller programering etc. Och ibland blir det kanske till och med ett QSO eller två :)
 
Last edited:
Minns att SK7CE hade en sån.
Var den inte bra?
Såvitt jag kommer ihåg bar den Squeeze Key jag provade sig åt som om en elbugg med Iambic mode B i stil med den klassiska Accu-Keyern. Jag lyckades nämligen allt som oftast inte undvika att åstadkomma en extra prick i slutet på sådana tecken som avslutades med kombinationen prick-streck.

Det "bidde" alltså ingen sådan, trots att jag kunde få köpa den till ett väldigt förmånligt pris.

/ Göstha
 
Last edited:
Trevligt att se Karl-Arne! Min gamla Squeeze Key (Dansk) hade jag i många år. Den tålde dock inte HF så bra. Numera är det handpumpen, kniven eller Benchern jag använder.

Här har jag fortfarande min gamla Squeeze Key
 
En del av mitt förråd står möjligtvis hos AOM vilket enligt inlägget ovan gör att han har svårt att komma in i det (såvida inte prylarna vandrat vidare). Mina förråd är numera rensade och jag känner en lättnad över att ha sålt/skänkt bort.

Fick tag på en kraschad SqueezeKey + ett schema någon gång i mitten av 70-talet och byggde en kopia. Dock placerade jag manipulatorn på ett stadigt aluminiumblock. När den stod för sig själv så åkte den ofta iväg. Den kör jag med än idag. Klarar inte dom där moderna iambiska maskinerna.
 
... Fick tag på en kraschad SqueezeKey + ett schema någon gång i mitten av 70-talet och byggde en kopia. Dock placerade jag manipulatorn på ett stadigt aluminiumblock. När den stod för sig själv så åkte den ofta iväg. Den kör jag med än idag. Klarar inte dom där moderna iambiska maskinerna.
Aha! Det tyder på att det inte kan ha varit en original Squeeze Key jag provade, utan ett modifierat exemplar med ny elektronikdel. Inte alls omöjligt. "Konstruktören" försökte nämligen på alla vis övertyga mig om hur revolutionerande den nya funktionen var.

I så fall tar jag tillbaka mitt påstående om originalmodellen.

/ Göstha
 
Beträffande de första bilderna så måste det förutom rasrisken vara rena paradiset för dammråttorna...

En dansk Squeeze Key har jag också haft, men den tålde inte HF så jag plockade ur paddlarna och monterade dom på en redig stålplatta för portabelt bruk och resten hamnade i junkboxen.
 
Beträffande de första bilderna så måste det förutom rasrisken vara rena paradiset för dammråttorna...
Läste just apropå det:

Bortskänkes

Sugen på keldjur?
Pga tidsbrist måste jag omplacera mina kära dammråttor.
Kan hämtas GRATIS och du får själv fånga dom. Dom är stillsamma och lugna och orsakar inte så mycket bråk, ligger mest i hörnen, är förtjusta i golvvärme. De är alla grå, i olika nyanser. De är könsmogna, översexuella och har en tendens att föröka sig i rasande fart.................

73 / Göstha
 
På tal om råttor...
(en scannad gammal bild från mitt radiorum)
 

Attachments

  • radiokatt.jpg
    radiokatt.jpg
    46,1 KB · Views: 299
Last edited:
Jag kan sitta och leka i en sekretär. Om sådär 20-25 år när det kanske inte bor några barn kvar hemma, kanske jag kan få mer utrymme.. ;-)

simple-direct-conversion-receiver-mrx-80-1.jpg


Eric SA5BKE
 
Back
Top