DIY-hörna

Tjena

Mitt shack som förnärvarande är under ombyggnad. Men såhär såg det ut när allting fungerade. :)
 

Attachments

  • Catbox_Mar2012.jpg
    Catbox_Mar2012.jpg
    80,4 KB · Views: 197
  • 404.jpg
    404.jpg
    44,9 KB · Views: 107
Last edited:
Inte mycket till DIY-hörna :)

Saknar drivorna med komponenter, halvfärdiga byggen och alla surplusinstrument som ingen (vettig) längre vill använda ;)
 
Inte mycket till DIY-hörna :)

Saknar drivorna med komponenter, halvfärdiga byggen och alla surplusinstrument som ingen (vettig) längre vill använda ;)

God poäng. Men du har inte sett baksidan av bordet. Där finns min min hembyggda powerpole (sockerbitar.... sockerbitar... sockerbitar) samt kablering för att kunna leverera ljudet från samtliga radios till en högtalare. För att inte förglömma ett tjog buntband till alla el- och ljudkablar och sist men inte minst den gemensamma jorden. Glöm inte USB till serieomvandlarna, en mängd isoleringstrafos och 12 stycken jordkärnor...

Under bordet hittar du en dator som kör remotestyrning och en APRS-nod som till och med fungerar. Drivorna med saker ligger i översta lådan och verktygen finnes i annat rum.
 
Last edited:
Lödstationen ligger på sin plats i vardagsrummet. Där bor den medan jag använder radioburkarna, men innan jag kommer på att jag ska bygga in någon ny rolig funktion i racket.

Därefter ser shacket ut precis som du beskriver. Synd att jag inte har någon bild att bevisa det med. :)
 
Själv har jag förmånen att alltid änvända Andersson Power-pole kontakter, till och med när det är två hoptvinnade trådar ;)

Ger dig en vink, gissa mitt efternamn.
 
Ger dig en vink, gissa mitt efternamn.

Mr Andersson, I presume? :)

Jo, du har en poäng. Andersson-kontakter är bättre att använda för detta än sockerbitar. Men det är ju så man lär sig, man bygger grejer och blir långsamt kunnigare och får nya idéer. Jag kände inte till dessa kontakter utan uppfann hjulet i fyrkantig upplaga istället. Men resan är målet.
 
Power-pole kontakterna är förvisso utmärkta men den begränsade tillgången på inköpsställen gör att jag inte använder dessa.

Vad gör man om man är ute i skogen och glömt den där patchkabeln som är nödvändig?
En snabbfix med tvinnade avnypta kablar eller någon liknande osäker/farlig koppling?

Nej, först när dessa kontakter kan köpas i närmaste bensinstation så kommer de kanske bli standard för mina kopplingar!
 
SM0KBW said:
Själv har jag förmånen att alltid änvända Andersson Power-pole kontakter, till och med när det är två hoptvinnade trådar

Power-pole kontakterna är förvisso utmärkta men den begränsade tillgången på inköpsställen gör att jag inte använder dessa.

Hmm... Nu förstår jag inte riktigt...
 
Jaha, här skall man alltså lägga upp en bild på sin arbetshörna.
När jag bytte från pellets till bergvärme så blev pannrummet plötsligen användbart till annat än bränsleförråd. Jag passade därför på att göra i ordning en hörna för att kunna reparera och bygga lite elektronikprylar.
Jag bestämde mig för att bara ha de nödvändigaste prylarna framme, så att det hela tiden är rent, snyggt och prydligt.
Efter två månader är jag ganska imponerad över hur väl jag lyckats....
 

Attachments

  • 20130522_222837.jpg
    20130522_222837.jpg
    90,5 KB · Views: 81
SM0KBW:71850 said:
Ser att du ställt lödpennan närmast i bilden ;)

Jag behöver ha den lite "vid sidan av". Det bränns så fruktansvärt när man knuffar omkull den och sedan skall rädda alla grejor genom att fånga den i flykten.
 
Back
Top