Diy labbagregat

SM0YDO

Well-Known Member
Håller på och bygger mig ett dubbelt nätaggregat med en gammal Josty kit byggsats här är en bild
på fronten och den är några millimeter tjock så det var lite svårt att få dit Led displayerna men jag
fick pressa dit dom med en snabbtving
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 28
Ja labbagg var bland det första jag byggde och det var ett Josty Kit med en 723:a
Har dock aldrig byggt ett dubbelt variabelt.
Som kompliment till mitt 0-30V blev det ett med fasta spänningar +-5V, +-15V som passar bra till både digitalt och analogt labbande.

Har du digitala displayer och flervarviga pottar?
 
Ja jag har dubbla digitala displayer med V och A meter och 5 k Ohm 10 Varviga potentiometrar med Beckman
10 varviga skalor hoppas det blir bra när det blir färdigt grejjerna har legat till sig ett tag men nu
kom jag igång på riktigt satt och tejpade fronten igår och ritade med måttband vart jag skulle borra
och displayerna fick man rita och borra små hål och hugga ur med ett stämjärn och fila rent med
en bred plattfil och finputs så displayern gick i precis och sne filade på fronten för att få i lås
klackarna som strejkade och var hårda.
 
Last edited:
Tänkte fortsätta med bakstycket imorgon när folk här är vakna i området borra för kylfläns nätbrunn
strömbrytare och säkrings hållare hade funderingar vart jag skulle sätta strömbrytaren men jag sätter den
i bak för att hålla nätspänningen borta ifrån elektroniken med 50 Hz störningar
 
Här har jag lyckats med att få dit en kraftig kylfläns strömbrytare säkrings hållare och ska
fila upp hålet för en nätbrunn som ska dit snart köpte mig den här filen på Woodie Huddinge
i dag
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 15
Här håller jag på med att ta upp ett hål för att få god kontakt med den eloxerade flänsen
men jag har inte fått tag i dom skruvar som jag vill ha än så det blir en sväng till sifvert skruv
nån dag
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 22
La en bricka mellan flänsen och bakstycket för att få den fri när det blir varmt vid belastning försökte
också med några korta distanser men då tog muttrarna i hålet i plåten så jag ska titta på vad dom
har på skruvafären för dom har också annat än bara skruv tex distanser i olika längder och gänger
 
Funderar på att byta ut nätbrunnen till en som har inbyggt nätfilter i höljet och har ett par
filter i junkboxen enligt bilden här spelar det någon vilket jag tar eller till labbagregatet eller ?
mvh sm0ydo
 

Attachments

  • AD0FEEB2-4A63-4BB9-BD56-CA9E5FEDFA1E.jpeg
    AD0FEEB2-4A63-4BB9-BD56-CA9E5FEDFA1E.jpeg
    1,4 MB · Views: 12
Bra med en Abiko kabelsko tång när man behöver klippa av skruvar med metrisk gänga men
försökte att klippa en skruv som var rostfri M5 eller M6 men det fixade den inte skruven var
för hård annars så är den värdelös att klämma kabelskor med utan moment
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 3
Back
Top