DIY S-Match bygge

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag började förra året med att bygga mig en S match på ett träschassi med en 3gangs vridkondensator med en
planetväxel och en skala och en spole med uttag och jag har köpt mig en T200-2 Toroid som jag har skruvat
fast på bottenplattan med nylonskruv mutter och en plexiglasbricka.

Jag köpte några meter teflonisolerad ledning av olika färger på Ebay för att ha och linda på toroiden.

När man har lindat toroiden och ska koppla ihop resten på schassiet är det noga att man gör det symestrikt
att man drar ledningarna på något speciellt sätt eller är det bara att koppla ihop det?

mvh Lasse sm0ydo

Jag gjorde mig en L-match enligt SA0O's recept i QTC 11/2013 och drog tåtarna på enklaste sätt mellan spole, omkopplare och vridkonding utan att lägga ner någon omsorg på ledningsdragningen. Den fungerar alldeles utmärkt på 80-40-20-och 15-metersbanden, så jag tror att det inte behöver vara så noga.
SM0APK
Stig

Du får maila SM7CBS Tore. Han har en hel låda full med hembyggda S- och L- match och har labbat mycket med dem. Han kan ge dig all info du behöver. Dessutom är han en genomtrevlig och hygglig typ så tveka inte att ta kontakt.

Hej SM3ZBB jag mailade Tore för ett par timmar sedan och han svarade ganska omgående med att det inte var
så kritiskt med ledningsdragningen av S matchen men det är ju bra då behöver man inte vara orolig över vad
man håller på med att bygga.

mvh Lasse sm0ydo

Hej jag tänkte ta och ge mig på och linda toroiden i helgen så jag köpte mig för ett tag sedan tre olika teflonledningari olika
färger och i en grövre dimension på ebay och så har jag en påse med buntband för att fixera ledningarna på toroiden som jag har köpt på Elfa

Jag vet att teflonledning kan vara lite besvärlig att hålla på med den är glatt på ytan men den borde gå bra att fixera med buntband ett tag så funderade jag på limpistolen också men jag hoppar över den så länge

mvh Lasse sm0ydo

Last edited:
Back