DIYskala till am radio

SM0YDO

Well-Known Member
Hej är det någon som har någon aning om vart man köpa lösa skalor
till diy radio gärna en halvrund Elfa hade sånna på 70 talet om jag minns rätt.

mvh Lasse sm0ydo
 
Gör en själv med något layoutprogram i datorn. Skriv ut på styvt papper eller overheadfilm. Har du en scanner kan du börja med ett blankt papper som du sätter fast i din hembyggda radio och markerar de frekvenser du kan identifiera när du lyssnar alt. sänder. Av intervallerna bör du kunna räkna ut hur skalstrecken ska positioneras. Scanna in och använd som mall och rita en skala.

Alltför täta skalstreck är inte nödvändigt. Man interpolerar hyfsat med ögat från skalan.
 
Hej jag har ingen bra dator och ingen fungerande skrivare och skanner att försöka
att göra det här på ljust nu.

Jag kikade på Antique Radio Supplys hemsida dom har en del artiklar för renovering
av antik radio men inte det som jag sökte.


mvh Lasse sm0ydo
 
Jamen då är det gammaldags hederlig teknik som gäller. Byt ut datorn mot linjal och tuschpennor. Ska du ha en skala som utgör en delcirkel får du lägga till en passare. Siffermallar finns på pappershandeln om du vill ha fin grafik. Lägger du ner lite krut på uppgiften blir det bra.

En gång gjorde jag instrumentpaneler till en buss helt manuellt. Panelerna var av rökfärgat plexiglas och jag använde spegelvända gnuggbokstäver (såna fanns förr..) på baksidan, lackade panelernas baksida med svart färg och pillade sedan bort bokstäverna. Belyste panelen bakifrån med rött ljus vilket gav lysande panelskrift. Det blev kanonbra.

Använd fantasin Lasse. Hemgjort är välgjort, dessutom skänker kreativiteten tillfredsställelse.

Men det är bara ett förslag. Kanske du föredrar att köpa färdiga skalor och då får jag passa vidare till någon annan som kan ge dig tips.
 
Jag ritade en gång en sån där anslutnings fläns till en vedspis där bak på spisen och på
millimeterpapper i skala ett och skannade in ritningen i datorn och emailade över den
till vattenskärningsfirman och dom skar ut två flänsar i fem millimeter plåt snyggt och
fint och så var det bara att hämta ett paket i brevlådan och betala.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top