Djungeltrumman måste dammas av...

RM2D

Well-Known Member
Mindre än tre veckor återstår....

Innan vadå??

???

The Big Polar Battle 2011 så klart!

SAC 2011 inleds lördagen den 17 september klockan 12.00.00, då CW-delen går av stapeln.

Sverige har haft ett osedvanligt flyt de senaste åren och varför inte spinna vidare på den framgången? Vi vann 2006, vi förlorade 2007-2008, men kom starkt tillbaka 2009 och under fjolåret. Nu är det alltså dags för tredje gången i rad och det är inte alls en utopi. Våra finska bröder har givetvis denna gång satsat minst tre gånger så hårt som under de senaste två nederlagsåren, så det krävs denna gång en OSEDVANLIG svensk satsning i BÅDE CW- och SSB-delen.

Det räcker inte att lika många stationer var aktiva som under 2010! Vi måste öka denna siffra med kanske 10-15%.

Hur ska detta gå till?

Vi vet att det fanns kanske 30 stationer av olika kaliber som av olika anledningar inte alls körde SAC 2010.

Vi vet också att det var många som körde hårt i en del, men som inte körde alls - eller körde i turistklass i den andra delen.

ALLTSÅ: Vi måste se till att skaka liv i de testrävar som tycker sig ha gjort sitt för 30 år sedan.... Bättre kan Ni! Det är dags att skicka XYL på shoppingresa till Berlin, Riga eller varför inte New York? Ungarna kan förnöjas med ett antal nya DVD-filmer, dataspel eller goda böcker. Fiskarna i akvariet kan födas med 14-dagarstablett, hundar och katter kan skötas om av svärmor!

Det finns också en massa nyfikna som aldrig har kört SAC tidigare.

LIKASÅ är det dags att SM spottar bättre i nävarna med mer:

Onlinetid
QSO
Multiplier (och uppmaningar till bandbyten för att öka poängen)

HP och mindre LP och QRP (om det nu finns ett slutsteg - annars funkar en bra LP/QRP-satsning också förstås)

Aktivitet från klubbarna
Information via repeatrar, medlemslistor, hemsidor etc.

Spana efter den nya upplagan av PileUP som kommer runt den 10 september. Jag har fått förmånen att provläsa den och det är en suverän SAC-täckning i denna upplaga!

Finland sparar inte på krutet och det verkar som i stort sett hela CCF är med förarbetet!

Fixa Era antenner, era steg och all annan utrustning. Om det skulle vara så att en antenn eller en rotor inte funkar, strunta i det... Ni har tillräckligt för att ge lillebror i öster en match! Speciellt EKM bör ta till sig denna pik :)


73 de RA/SM6LRR, Mats Sannolikt på SK3W under SAC CW
 
Vad är SAC du får gärna hänvisa till någon länk eller förklara lite närmare vad det innebär. Jag ska ju ingenstans på ett tag (sitter hemma med en bruten fot)
Det är kanske något för mig att titta närmare på.
 
Helt riktigt påpekande!

Ber om ursäkt för litet otydlig information.

Här kommer en liten sammanfattning:

SAC = Scandinavian Activity Contest

En tävling med anor sedan 1959 då den första SAC gick av stapeln. Kort och gått kan man säga att denna aktivitet är skapad för att ge omvärlden möjlighet att köra så många skandinaviska (nordiska) stationer som möjligt under 24 timmar.

Skandinaver tävlar för sig och dessutom finns två internationella klasser, nämligen Europa och icke-Europa.

SAC har en egen hemsida: SAC - Scandinavian Activity Contest

Regler återfinns på denna sida samt mycket annat smått och gott.

Här återfinns en länk på svenska som kan vara användbar hoppas jag: http://qrq.se/sac/wp-content/SAC_FAQ.pdf

Givetvis ska jag försöka svara på ALLA sorts frågor - enkla så väl som mer invecklade. Skriv bara vad Ni funderar över, så reder vi ut begreppen. Inga frågor är dumma!!!

73 de RA/SM6LRR, Mats




Vad är SAC du får gärna hänvisa till någon länk eller förklara lite närmare vad det innebär. Jag ska ju ingenstans på ett tag (sitter hemma med en bruten fot)
Det är kanske något för mig att titta närmare på.
 
Last edited:
Länken till vanliga frågor var litet för inaktuell med tanke på att reglerna uppdaterats detta år. Dokumentet är bra för att förstå hur contest-QSO går till, men jag uppdaterar litet senare då texten skrivits om av SM5AJV för att passa nya reglerna...


Helt riktigt påpekande!

Ber om ursäkt för litet otydlig information.

Här kommer en liten sammanfattning:

SAC = Scandinavian Activity Contest

En tävling med anor sedan 1959 då den första SAC gick av stapeln. Kort och gått kan man säga att denna aktivitet är skapad för att ge omvärlden möjlighet att köra så många skandinaviska (nordiska) stationer som möjligt under 24 timmar.

Skandinaver tävlar för sig och dessutom finns två internationella klasser, nämligen Europa och icke-Europa.

SAC har en egen hemsida: SAC - Scandinavian Activity Contest

Regler återfinns på denna sida samt mycket annat smått och gott.

Här återfinns en länk på svenska som kan vara användbar hoppas jag: http://qrq.se/sac/wp-content/SAC_FAQ.pdf

Givetvis ska jag försöka svara på ALLA sorts frågor - enkla så väl som mer invecklade. Skriv bara vad Ni funderar över, så reder vi ut begreppen. Inga frågor är dumma!!!

73 de RA/SM6LRR, Mats
 
Nu har den äntligen kommit!

PileUP #4, speciellt skriven för den kommande Scandinavian Activity Contest

http://www.helsinki.fi/~korpela/PU/PU4_2011.pdf

Den är proppfylld med intressant information (11 MB) så det tar en stund att ladda ner den...

73 de RA/SM6LRR, Mats


Nu är dokumentet uppdaterat med aktuella uppgifter.
http://qrq.se/sac/wp-content/SAC_FAQ.pdf

Finns det frågor så är det bara att fråga på! Antingen här eller direkt via email till sm5ajv@qrq.se.

73 & Lycka till i SAC - I år tar vi dom igen!!!
 
Hej!

Den finländska uppladdningen inför SAC 2011 fortsätter i oförminskad styrka...

Det skulle vara väldigt trevligt om vi trots allt kunde ge dem en RIKTIG match och fixa TREDJE RAKA SEGERN i landskampen!

Ta tillfället i akt och ladda ner senaste upplagan av PileUP på sidan: PileUp! Lehti | PileUP! Newsletter

SAC-upplagan är 15(4) 2011 med den finska flaggan som förstasida.

Skicka gärna länken runt i Era klubbar och försök få så många som möjligt att deltaga i SAC 2011.

CW-delen går av stapeln den 17-18 september (1200 UTC-1200 UTC). SSB-delen den 8-9 oktober.

Lycka till!



73 de RA/SM6LRR, Mats SK3W M/M i SAC CW



Nu har den äntligen kommit!

PileUP #4, speciellt skriven för den kommande Scandinavian Activity Contest

http://www.helsinki.fi/~korpela/PU/PU4_2011.pdf

Den är proppfylld med intressant information (11 MB) så det tar en stund att ladda ner den...

73 de RA/SM6LRR, Mats
 
Glöm inte den ypperliga möjligheten att också annonsera SAC-aktivitet genom att berätta om SAC under kommande vecka. Jag tar som vana att "väva in" meddelande om SAC CW i avslutningsfrasen av ett QSO. Många kommer tillbaka och säger: See you in SAC!


Hej!

Den finländska uppladdningen inför SAC 2011 fortsätter i oförminskad styrka...

Det skulle vara väldigt trevligt om vi trots allt kunde ge dem en RIKTIG match och fixa TREDJE RAKA SEGERN i landskampen!

Ta tillfället i akt och ladda ner senaste upplagan av PileUP på sidan: PileUp! Lehti | PileUP! Newsletter

SAC-upplagan är 15(4) 2011 med den finska flaggan som förstasida.

Skicka gärna länken runt i Era klubbar och försök få så många som möjligt att deltaga i SAC 2011.

CW-delen går av stapeln den 17-18 september (1200 UTC-1200 UTC). SSB-delen den 8-9 oktober.

Lycka till!



73 de RA/SM6LRR, Mats SK3W M/M i SAC CW
 
SSA Forum och contest

Ni som har möjlighet, kolla oxo SSA Forum under rubriken Contest!

Det finns litet fördelar med det forumet med tanke på att det är mestadels SM som läser det.... så de bästa och mest hemliga tipsen inför SAC kanske kommer finnas där! :)

Nu börjar det närma sig!

Har Ni testat antenner, slutsteg, programvara och annan utrustning?


Ni som enbart har QRP - kör så det ryker med Era 5 Wattar

Ni som inte har slutsteg - kör så det ryker med Era 100 Wattar

Alla Ni som har eget PA eller som kan låna av någon som inte kan köra SAC... välj rätt klass: HP!!!

73 de RA/SM6LRR, Mats


Glöm inte den ypperliga möjligheten att också annonsera SAC-aktivitet genom att berätta om SAC under kommande vecka. Jag tar som vana att "väva in" meddelande om SAC CW i avslutningsfrasen av ett QSO. Många kommer tillbaka och säger: See you in SAC!
 
Jag missade CW-delen, främst pga ringrostig med dåligt CW-självförtroende. Hoppas öva upp mig inför nästa år :)

Undrar om någon har tips på ett enkelt men passande loggprogram för SAC (det finns ju en lång lista på SAC-siten iofs men jag hinner inte testa alla innan ssb-delen).

Vill ha ett enkelt program, det enda jag behöver är lite hjälp att hålla koll på multipliers och att det ska vara snabbt och lättjobbat. Behöver inte riggstyrning mm. Förra året körde jag Sacman, men den kanske är i enklaste laget att använda "live"..
 
Jag missade CW-delen, främst pga ringrostig med dåligt CW-självförtroende. Hoppas öva upp mig inför nästa år :)

Undrar om någon har tips på ett enkelt men passande loggprogram för SAC (det finns ju en lång lista på SAC-siten iofs men jag hinner inte testa alla innan ssb-delen).

Vill ha ett enkelt program, det enda jag behöver är lite hjälp att hålla koll på multipliers och att det ska vara snabbt och lättjobbat. Behöver inte riggstyrning mm. Förra året körde jag Sacman, men den kanske är i enklaste laget att använda "live"..

Log4U FUNKAR KARNSE ....GÅR JU BRA PÅ VHF TESTER 73 LENNART
 
UCXLog brukar jag propagera för... funkar utmärkt också som vanligt loggprogram

Jag missade CW-delen, främst pga ringrostig med dåligt CW-självförtroende. Hoppas öva upp mig inför nästa år :)

Undrar om någon har tips på ett enkelt men passande loggprogram för SAC (det finns ju en lång lista på SAC-siten iofs men jag hinner inte testa alla innan ssb-delen).

Vill ha ett enkelt program, det enda jag behöver är lite hjälp att hålla koll på multipliers och att det ska vara snabbt och lättjobbat. Behöver inte riggstyrning mm. Förra året körde jag Sacman, men den kanske är i enklaste laget att använda "live"..
 
Back
Top