Djungeltrummor, visslingar, kommunikation i TROPO

SM4FPD

Well-Known Member
Ja nog har vi alla radioamatörer talat (lite nedlåtande ) om djungeltrummor som kommunikationsmedel.
Här på Ny Teknik finns en väldigt trevlig artikel om kommunikation över avstånd, med kultiska signaler.

Ett citat i texten:
"Trummedelanden hörs bäst i skymningen när vinden lagt sig och luften är skiktad. Över lugna vatten‑ ytor kan trummorna höras kilometervis. Meddelandet börjar med en lystringssignal. Därefter kommer trumnamnet på adressaten, den som meddelandet är till. Så kommer själva meddelandet som upprepas åtskilliga gånger för att avsändaren ska vara säker på att meddelandet kunnat uppfattas rätt."

Lystringssignal, da di da di da ditt.... ja det finns även här.

TROPO kör vi ju radiovågor i oxo, (TROPO är atmosfärskiktet 0 - 10 000 m) Nog finns det konditioner när det gäller ljud på avstånd. Ducter etc. Ibland hörs trafiken på väg 61 väldigt tydligt här, på 2 km avstånd, ibland är det stendött.

Artikeln finns här: http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/avstand-inget-problem-med-djungeltelegrafen-6848846 tar även upp visslingskommunikation, jojk, fäbotuta, och hur egentligen signaleringen vid djungeltrummor ser ut, inte Morse här inte. (absolut inte CW).

Jag brukar säga att vågutbredningen för ljud är lika komplicerat i TROPO:n som radiovågor i högre skikt.

Fest i parken sommarkvällar, ljud på avstånd, ibland hörs basen, ibland sången. Ja ett intressant ämne som ju liknar radio.

Och visst finns det radioamatörer som använder ljud för meddelandeöverföring, exvis på ultraljud. Dock lite väl sällsynt....
Och via ljus IR etc.

Rekommenderar i alla fall artikeln för den som vill fördjupa sig lite i andra kommunikationsformer.


de
SM4FPD
 
Inversion är inte alltid så trevligt,
särskilt inte när man mitt i vintern står på exempelvis Villingsberg (Villingsnam...) övningsfält och blir överskjuten med 8cm GRK spränggranater som briserar i samma dalgång som man själv ligger och trycker i :eek:
 
Jag skulle vilja säga att studier av ljudets vågutbredning är en intressant vetenskap, som man kan lära sig mycket av för att i sin tur förstå även radiovågornas utbredningsfenomen.
Men man måste använda sig av sina sinnen, hörsel, fattningsförmåga, ifrågasättande och analyserande förmåga, dvs lie av hjärnan. Dvs hör och försök förstå vad du hör.
Många minnen i livet är förknippade med speciella ljudutbredningsfenomen.
Ta ex vid skogsjön i tält, i ljuva sommarnatten och storlommens spöklika ljud som sprider sig över natten. Både spöklikt och en speciell vågutbredning.

Ja visst var det speciellt ljud på artilleriövningarna oxo, Trängslet i -20 graders kyla.

Ordspråket: "jag ser inte skogen för alla träd".... säger mycket om att höra lite mer på djupet.

Jag brukar försöka beskriva kortvågens vågutbredning för utomstående, och det kan var svårt att förstå att ena dagen talar vi över atlanten och andra dagen hörs inte grannen 3 km på 3,7 MHz. Ofta ser vi då ett startande flyg från Karlstad flygplats, (jag ser dem) men inget ljud, när de sen kommer upp i ett annat luftskikt hörs det plötsligt. (avståndet och ljudets hastighet avräknat). Effekten kan ge aha-upplvelser.

Ännu mer speciellt är när man spränger i ett stenbrott 3 km härifrån. ofta skar marken först, sen hörs ett muller. Dvs vågutbredningen i marken är snabbare än ljudet i luften.... Nära stenbrottet vid sprängning låter ljust med övertonsrikt, ds so en smäll.

Vi var nu inne lite på seismologi, och vågornas utbredning runt hela jorden.......

Lyssna mer och använd hjärnan till att höra vad du hör...... En helt ny värld. Kanske hörs djungeltrummor.....
Hörseln förtjänar att användas och tränas inte minst. (Ja det vi har kvar av hörseln.....)

Undrar hur djungeltrummornas räckvidd skulle bli vid snötäckt mark.... 30 dB reflektionsdämpning.

De
SM4FPD
 
Hej!

Roy, här i Trollhättan tillverkades det djungeltrummor under många år.
Hårdtrimmade sådana hörs hur långt som helst.

Men, när det gäller radiokommunikation, finns det någon nedre gräns i frekvens när man inte behöver ha tillstånd?
 
Man talar väl om 9 kHz som en nedre gräns för vad som är radio.
Men det lär finnas radiovågor som kommer ur jorden på mindre än en Hz. Ex vid Vulkaner.

Jo Djungeltrummor från Trollhättan, jag var lycklig ägare till en sådan, årg 1966, skitkul bil, med nedplanat topplock och 2 tums avgasrör gjorde den skäl för namnet.....
Trots dett höll min motor lika länge som för första ägaren, "en äldre man som körde så försiktigt", dvs 100 000 km. Ja så säger väl alla försäljare om beg bilar.

Frågan är då om radiovågor i området 9 kHz har vågutbredning som liknar ljud? Nja så är det nog inte vi har ju en viss erfarenhet av lång långvåg som Grimmeton etc.

de
SM4FPD
 
Åja... Så värst illa låter SAAB's 2-taktare inte:


Notera rattväxeln. Jag hade rattväxel på min första bil, en Peugeot 504 (M/Y 1971).
Dnna "feature" försvann med tiden och växelspakarna flyttades ner till golvet. De sista
åren har dock placeringen åter blivit "på modet" men nu har man en servomotor
som från rattspaken manövrerar växelföraren nere i golvet. Detta kräver då
ett extra batteri som i en del modeller sitter inne bakom instrumentbrädan.

Den som följer länken får sig några nostalgitrippar. Notera oljeröken.
Allt var inte bättre förr...
 
Ja de var notalgi det. Noter hur han kör med frihjul. Dvs som en cykel drar inte motorn eller motorbromsar när ha släpper på gasen.
Känner igen soundet från min egen 96:a.
Ja rattväxelspak, idag har ju oxo många bilar Bowdenkablar för växelspakens rörelseöverföring, eller dubbla sådana. Varför det inte borde vara något problem att placera reglaget där det passar, eller är på modet att vara placerat kanske är ett bättre begrepp.
Nå, ljuder har i alla all del i trådens ursprung och vågutbredning i TROPON.

SM4FPD
 
Åja... Så värst illa låter SAAB's 2-taktare inte: ...
Du hörde uppenbarligen aldrig min topptrimmade tvåtaktare årsmodell 1964. Den hade trimmats av SAABs tävlingsavdelning för Stig Carlsson ("på taket") men inte behövt utnyttjas i det första Monte Carlo-rally han vann. Gissa hur det ekade mellan husen i Västerås när jag vid några tillfällen drog på för fullt!

... Vad det nu har med amatörradio att göra, förlåt admin!

Göstha, SM5DXU
 
Jag har mycket blygsam erfarenhet av Saabs tvåtaktare. Men en resa tur och retur mellan Skövde och Göteborg har jag gjort. Tidpunkten var hösten 1972, och ärendet var tjänsteresa för Volvos (!) räkning. Fick lifta med en volvoingenjör i hans privata Saab. Mitt intryck var faktiskt att bilen gick överraskande tyst och fint, puttrade bara lite mysigt ibland.
 
För att fortsätta helt OT: Erik Carlsson hette han nog.
Efter att EC haft en liten dispyt med sin kartläsare och bytt sådan, läste nyhetsankaret Lelle Printer i Mosebacke Monarki följande notis:
"Mjölkutköraren Erik Carlsson "på flaket" och hans ko-driver Affe Laval har separerat."
 
Back
Top