dk7zb 2m 70 cm design

SM0YDO

Well-Known Member
Hej vart får man tag i dom där plastisoleringarna som dk7zb använder
för att isolera spröten delvis ifrån bommen?

mvh Lasse sm0ydo

Attachments

• vormast+ref.jpg
    vormast+ref.jpg
    11,9 KB · Views: 76
Hej jag kan ingen tyska och måste man ladda ner katalogen ifrån wimos hemsida för
att hitta artikeln eller?

mvh Lasse sm0ydo

Tack för hjälpen nu hittade jag fästen för 20mm fyrkantrör popnitar man dom i bommen
och sedan sätter fast spröten på plastfästet eller?

mvh Lasse sm0ydo

dk7zb kör med genomgående skruv, dvs elementet är i kontakt med bommen.

dk7zb skriver så här:

The elements are mounted insulated with Polyamid- clamps (Konni), the screw in the electrical "zero-point" has no influence to the length of the element and is connected to the boom. "Insulated" means, that no part of the element is "short-cut", e.g. by the metal of the boom.

Sen pekar han på en alternativ isolator, fast jag har inte sett den dimensionen i SM på rören.

Antenna insulators

jag har en dk7zb klon 7el på 144Mhz men inte dom "isolatorerna"

Om du bara ska experimentera lite så har biltema en sorts klammer för elkablar
8mm 20676
10mm 20677

dessa går bra om man tar bort metall byglarna och vänder ryggen mot bommen.
Kanske inget för permanent bruk men det duger för experiment
borra hål i bom och element skruva i hop lite lägg en klammer rad på varje sida om skruven dra åt och bryt av.

Troligen inget för permanent bruk :)

Rolle SM6IPL

Hej nej jag tänkte inte experimentera jag tänkte ta och försöka att göra
rätt på en gång tänkte jag jag har köpt aluminiumrör och fyrkantrör jag har också
en Ritall plastlåda jag ska också köpa på mig plastfästen komplett med skruvar och muttrar N kontakt osv och så behöver jag ett maströr.

mvh Lasse sm0ydo

Förlåt en okunnig, men om man ändå skruvar i bommen så blir det väl kontakt på samma sätt som utan plast isolatorn? Jag fattar inte vad som är skillnaden här, varför kan man inte skruva direkt i bommen istället?
Om någon vill vara snäll och förklara för mig så blir jag glad. :)

DE/SA4BLN

dk7zb kör med genomgående skruv, dvs elementet är i kontakt med bommen.

dk7zb skriver så här:

The elements are mounted insulated with Polyamid- clamps (Konni), the screw in the electrical "zero-point" has no influence to the length of the element and is connected to the boom. "Insulated" means, that no part of the element is "short-cut", e.g. by the metal of the boom.

Sen pekar han på en alternativ isolator, fast jag har inte sett den dimensionen i SM på rören.

Antenna insulators

jag har en dk7zb klon 7el på 144Mhz men inte dom "isolatorerna"

Hej om man skruvar spröten direkt i bommen så blir den delen av spröten som kommer
i kontakt med bommen kortsluten och därför måste spröten förlängas har jag för mig.

mvh Lasse sm0ydo

Min dk7zb-klon har alla passiva element monterade direkt på bommen med enkla plåtbleck samt en annan diameter. För att få ut den beräknade prestandan på yagin gör man en korrigering pga att elementet är monterad i direkt kontakt med bommen, samt bommens bredd samt den nya diametern på elementen. Med dk7zb orginalutförande med passiva element monterade en bit ovanför bommen mha. distanser (även kallats för "isolatorer" gäller lite andra mått. En skruv har en lite annan påverkan på elementens längd ijfm om man monterar direkt på en metallbom.
Om man nu vill ha just de prestanda en viss yagi-modell har, så försöker man hålla sig på den beräknade specifikationen med tanke på det material man använder och hur man monterar materialet.

Och visst - det går ju att få riktverkan utan att följa måtten....;) men hur blir då resultatet för lobens utseende, fram/back förhållande samt anpassning till det aktiva matade elementet...

Last edited:
Ok, så beroende på hur bred bommen är så måste sprötet anpassas, bredare bom längre spröt. Liten kontaktyta (skruv) kortare spröt. :)

Mvh Magnus

Hej om man skruvar spröten direkt i bommen så blir den delen av spröten som kommer
i kontakt med bommen kortsluten och därför måste spröten förlängas har jag för mig.

mvh Lasse sm0ydo

Ja jag gör så i allafall med längden på spröten.

Jag beställde plastfästen och rostfria skruvar ifrån Nuxcom i helgen och jag var och hämtade ut paketet igår så nu går det åt rätt håll med byggandet.

mvh Lasse sm0ydo

Back