DK7ZB Match 144

Hej.
Jag har gjort en 28ohms match för 5el på 432mhz, den fungerar verkar det som. Jag har ingen reflekterande effekt.
73 de Anders - sm6uuz

Skrevs ursprungligen av SM0NCL
Har satt ihop en DK7ZB 28ohms match för 7el. på 144MHz,
enligt:
http://www.qsl.net/dk7zb/dk7zb-match.htm
Matchen vara wunderbar enligt länken, likaså balunen.

Några som petat med samma match redan, med nåt resultat ?

73 Christer SM0NCL :cool:
 
Har byggd en DK7ZB / 28 Ohm match 10 element för 432 MHz.
Antennen fungera utmärkt och ger > 20db anpassning vid 432.200. Matchen är 2 x 70 Ohm 1/2``TV koax. 4 antenner matchades till en grupp och används sedan ett år.
 
Hej.

2 x 70 Ohm, är det rätt eller menar du 75 Ohm ?
73 de sm6uuz - Anders
Skrevs ursprungligen av SM0FZH
Matchen är 2 x 70 Ohm 1/2``TV koax. 4 antenner matchades till en grupp och används sedan ett år.
 
75ohm, jag använde RG-59or för transformeringen.
Antennen fungerar bra, loben väl sammanhållen, bra f/b vilket visar sig värdefullt i SM0-storstan med många 300W+ stationer inom 20km radie. Tyvärr sitter min antenn lite lågt så man-made-noise letar sig in som en brusmatta och förstör svaga tropo signaler. Au går UFB.

Funderar nu på att byta ut min 432MHz vårgårda 13el mot en nybyggd DK7ZB istället.

73 Christer
 
När jag blir klar med nästa antenn och det är dags att göra matchningen så ska jag prova 75 Ohms M17/94-RG179, 0.70 i våghastighetsfaktor, den är lite smidigare att jobba med då längderna blir kortare.
Hämtade sådan hos Elfa i förmiddags.

mvh Anders - sm6uuz
 
Hej Tommy.

Jo, vid Krokslätts fabriker Mölndal, där har dom en mindre sådan. Har nästan allt annars tas det hem.

73 de Anders - sm6uuz

Skrevs ursprungligen av SM7NZB
Hej, finns det ELFA i Göteborg ?

/ 73 Tommy SM_snart6_NZB
 
Back
Top