DL1000 istället för rep?

SM6VTK

Well-Known Member
Jag tänkte sätta upp min korta G5RV mellan ett träd och husets ena gavel.
Min fråga är:
Kan jag istället för rep från isolatorerna använda DL1000 som jag har gott om, eller kommer den påverka antennen?

Jag tänkte hänga någon form av vikt (som jag sett vid förtöjning av båtar) i ena änden eftersom trädet rör sig. Låter det vettigt? Något särskilt att tänka på?

73
Björn

Förr hade man minst tre isolatorer i serie om man gjorde så.
Själv skulle jag nog spara DL-1000 till andra antenner och öppna plånboken och köpa flagglina. Då kanske jag slipper klättra upp en gång till före pension.

Med en vikt kommer linan att vid blåst och svajande träd att åka upp och ner ständigt, det tar inte lång tid förrän den är utnött och går av. Den skaver mot stammen. Klart att en metallina håller bättre mot skvaningen. Riksken är att isolationen skavs av på DL-1000, den rostar då, och går av.
Fjädrar är bättre. Tycker jag i alla fall.

De
SM4FPD Roy

Jag körde med flagglina, block i toppen av en tall och vikt vid marken under några år i början av 90-talet. Linan slets i blocket, men så länge den var hel höll antennerna, i alla fall vid normala vindstyrkor. Linan ville snurra så vikten, en tegelsten med hål i, fick en meterlång träpinne som knöts vid stammen. Linan gick i en slinga, så även om antennen havererade kunde jag få ner hisslinan. Antennen satt fast med en tunnare tvättlina som gick av före hisslinan, dvs en mekanisk säkring. Att byta säkring var gjort på några minuter, t ex om vikten fastnat på nåt vis.

Lycka till!

/Jan

Jag har sett amatörkollegor efterlysa DL-1000.

Kanske du kan be någon köpa lina till dig i utbyte mot DL-1000?

73 SM0RVV

Kan jag istället för rep från isolatorerna använda DL1000 som jag har gott om, eller kommer den påverka antennen? Jag tänkte hänga någon form av vikt (som jag sett vid förtöjning av båtar) i ena änden eftersom trädet rör sig. Låter det vettigt? Något särskilt att tänka på?

Min erfarenhet är att både kabel och rep till slut nöts av. Använd (plastad) vajer, finns i 50 m längder på Biltema. Det håller. Men också en eller två isolatorer och gärna med 1 m rep så klarar du detta bra.

I stället för vikt och fjädrar kan man med fördel använda sig av trädets grenar som "fjädrar". Eller dra vajern runt grenarna på närliggande träd så har du alltid spänd antenntråd. När det blåsar tar grenarna upp draglasten elegant!

Back