DM780 och Olivia

SM4GRP

Active Member
Hej,

Finns det någon som använder DM780 och kör Olivia?
Jag har kört ett par QSO men har flite frågor runt mottagning. Jag förstår inte hur man synkar till en station man ser på vatenfallet. Har provat lite olika inställningar utan framgång. Kanske vi kan pratas vid på 80m eller 600Ohm?

MVH
Kjell-Göran SM4GRP
 
Jag kör Olivia ibland. Självklart måste man välja rätt bredd till att börja med. De flesta kör Oliva 500 (250 för långsamt och >1000 för brett), men nu efter HRD 5 som har både Contestia och RTTYM (varianter på Olivia), kan det såklart vara lite svårare. Man hoppas folk ska börja använda RSID och video ID lite oftare så man får besked om de exakta inställningarna och slipper prova sig fram.

Framför allt tyckte jag Olivia var svårast i början, eftersom man måste vänta upp till 40 sekunder innan någon avkodning sker. Denna fördröjning upplevs ofta som ytterst irriterande i början. Under den tiden har många hunnit ge upp och "rattat vidare". En annan sak att tänka på är att Oliva avkodas endast med USB. Kör man med LSB på och ser en Olivia signal, rattar man ner ett par kHz i frekvens och så på med USB. Signalen syns nu lite bättre och bör avkodas fint efter 20-40 sekunder.

Hoppas dessa tips kan hjälpa någon.

Olivia är kul på det vis att många Oldtimers (och även vissa yngre förmågor) använder moden för att skriva långa "romaner". Här kör man sällan 30 sekunders QSO:n. Olivia missar sällan några tecken - felkontrollen är outstandning för denna mode.
 
Back
Top