DMR eller D-Star, var är alla

mikael.andersson

Well-Known Member
Jag skrev ut delar en antenn för 434Mhz(eller åtminstone delarna till en) för att använda med min SDR, det blev en trevlig liten dipol, byggd med 15mm kopparrör. Koppar kostar en del, men är lätt att få tag i och lätt att jobba med.

Efter detta installerade jag DSD plus och tänkte lyssna på lite DMR eller D-star, men det är knäpp tyst... Eftersom 2/70 FM är väldigt tyst i södra sverige tänkte jag att det var hit folk hade flyttat, men jag kan inte höra någon.

Har repetertrafiken helt enkelt försvunnit?

1646595157069.png
 
Jag är sådär gammalmodig så jag vill helt enkelt köra emot en vanlig analog repeater och som inte är ihopkopplad med halva Sverige. Så jag sitter bara å lyssnar på en lokal repeater (R5 i Oskarshamn). Det är inte trafik så man måste armbåga sig fram direkt (ironi). Vet inte hur det är på andra ställen i landet, jag ämnar dock sätta i min mobilradio i bilen framöver i alla fall.
 
Snyggt fäste! Hur anslöt du kontakten till dipol-rören, är det skyddat mot fukt till kontakten eller att det rinner in i koaxen?

/Sven.
 
Tack! Antennen är inte vattentät, jag funderade lite på att fylla den med epoxy, och bygga ett litet tak över BNC-kontakten. Bifogar ritningen i STL-format(bilden till vänster är en prototyp, utan rörfästet). PLA fungerar ofta bättre än man tror i utomhusmiljö, den bleks snabbt om den har klara färger dock, väggfäste-delen kanske blir trött efter ett tag och börjar hänga lite.

Skruvarna är M3x20 med brickor och muttrar, kopparrören är 15mm från Biltema. Om man har en rörskärare är det dessutom väldigt smidigt att justera längden på rören. Jag fick använda en 100w lödkolv för att löda fast koppartråd på insidan av dessa. Designen är gjord med tanke på FDM-tekniken, man behöver inte några supports tex. Jag skrev ut min med 50% infill, vilket verkar fungera bra. Skruvhålen har tex en klack för en liten bricka, men på grund av utskriftstekniken fick jag göra ytan 30 grader lutad innåt(för att slippa använda supports inne i hålet), så man får spänna försiktigt.

1646671256537.png 1646671276287.png
 

Attachments

  • Dipol.zip
    62,8 KB · Views: 9
Last edited:
Okej, du skulle kunna skruva fast lödöron i röränden och sedan löda tråd till kontaktanslutningen, det kräver mindre värme vid lödningen. Sedan kan du ta lim, silikon runt skarvarna och kanske vulktejp. Att fylla med epoxi gör det bara jobbigt ifall du vill ta isär. - Lycka till.

/Sven.
 
Frågan är väl egentligen hur mycket man behöver täta , täta på översida och chans för vatten fukt o hitta ut på undersidan är mitt förslag för att slippa fylla allt
 
Man vill ju täta tätt och vatten med hjälp av vind kan krypa både uppåt och sidledes. Det får heller inte rinna in i koaxledningen.

/Sven.
 
Men, av det jag ser så har du kanten runt rören där de går in i fästet, kanten runt fästets halvor och där metallkontakten sitter!?

/Sven.
 
Back
Top