DMR hotspot programmering?

SM7HIA

Active Member
Den här frågan avser riktig programmering, inte konfigurering av färdiga produkter.

På BM's hemsida finns protokoll för "homebrew _repeater_", men var hittar jag motsvarande för _privat hotspot_? Eller är det samma?

Avsikten är att försöka mig på att programmera ett alternativ till bluedv som är (i mitt tycke i varje fall) bättre att använda, kan kompileras för Linux med gcc och är 100% MicroSoft-fritt.
 
Får ta en titt. Det är givetvis Motorola/ETSI DMR det gäller och uppkoppling mot BM. Inte D* eller Fusion. När stridens dammoln har lagt sig är jag hyfsat övertygad det blir DMR som står kvar.
 
Har Du möjligtvis en länk för nerladdnig, alternativt URL för en clone från MicroSoft (tidigare känt som GitHub innan det slukades)?

Fast kkanske bäst ändå att skriva från protokollspec? Antar att om jag tar nämnda källkod, tvättar bort hallonsmaken och kanske transkodar till gcc från något udda sk*tspråk så kan det bli licensproblem?
 
Last edited:
Den här frågan avser riktig programmering, inte konfigurering av färdiga produkter.

På BM's hemsida finns protokoll för "homebrew _repeater_", men var hittar jag motsvarande för _privat hotspot_? Eller är det samma?

Avsikten är att försöka mig på att programmera ett alternativ till bluedv som är (i mitt tycke i varje fall) bättre att använda, kan kompileras för Linux med gcc och är 100% MicroSoft-fritt.

Vilken hårdvara skall det passa till? Det finns ju redan fullt fungerade opensource alternativ i form av PI-star (som är en färdig distro för Raspberry som då använder sig av flera moduler tex ircddbgateway, DMRgateway mfl). Men ja svaret på din fråga är att det finns två olika opensource protokoll som är i princip identiska dels homebrew som du nämner samt MMDVM https://wiki.brandmeister.network/index.php/Homebrew/MMDVM

//TSC
 
Back
Top