Dmr

SM7EXB

Well-Known Member
Har läst om DMR och undrar vad som hindrar att man kör duplex. All synkronisering sker ju i början på respektive tidslucka? Borde väl då vara möjligt att betrakta tidsluckorna som separata självständiga kommunikationskanaler?
 
Med reservation för att jag inte *vet*, jag bara gissar.
Man kan inte sända och ta emot på samma frekvens samtidigt, om man körde på olika frekvensband med en kompatibel radio så skulle det nog vara möjligt.
 
Tror att du har helt rätt. Om jag har fattat dmr rätt, gissar jag med, så undviker man detta genom att hacka upp i korta delar, man sänder under ett kort ögonblick och lyssnar lika länge. Det verkar då som duplex, men som du påpekar, så är det inte det.
 
Ja just det ja, hmm... I och med att det är tidsluckor så sänder man ju inte hela tiden...
Det borde ju i så fall innebära att om radion är snabb nog att växla mellan att sända och att ta emot så borde full duplex fungera. Har du läst någonstans att detta inte går? Jag gjorde en snabb sökning på det och jag fick en del referenser till duplex DMR så kanske är det möjligt!
 
Olika bud om deta, det jag läst tycker jag talar för, samtidigt finns det en viss skepsisi bland en del personer, har läst något om att ev hytera har sådan utrustning som funkar. Tänkte att det borde funka, men om inte varför.
 
Back
Top