Dö-snack

SM7DVO

Well-Known Member
Jag skall dö. Det skall du också! Förr eller senare. Lite svårt ämne...
Vi har ju en ganska udda hobby med lite konstiga apparater och antenner som oinvigda har svårt att greppa.
När vi går SK uppstår lite praktiska problem för de eventuella efterlevande.
Vad skall de göra med de grejor som blir kvar?
I större regioner med klubbar och inte alltför glest mellan radioamatörer kanske det ordnar sig någorlunda enkelt genom att någon amatörkollega förbarmar sig över utrustningen och försöker sälja den åt dödsboet.
För oss som inte haft någon klubbgemenskap eller amatörkollegor som är i livet blir det kanske knepigt för de efterlevande.
De som köper allmänna dödsbon har förmodligen lite/ingen kunskap om värde på grejorna och har säkert svårt att ta ner antenner osv.
Alternativet att köra grejorna till återvinningen medför säkert onödig kapitalförstörelse.
Har någon funderingar på lösningar?
 
Trotts att jag är relativt ung så
"får lokala klubben hämta alla radiopinaler och om möjligt bidra med en liten änke-bidrag." Min sambos egna ord.
Vet flera i andra klubben jag är med som börjat dö-städa , dvs göra sig av med bra o ha saker de inte använder
 
I mitt testamente står att radiomateriel och instrument ska säljas, och
intäkten gå till Läkare utan Gränser.

Ifall XYL, som starkt ogillar amatörradio och radioamatörer,
kommer att följa detta är en mer öppen fråga.

Intresserade får väl bevaka den alltmer omfattande Silent Key-spalten i QTC.

I annat fall elektronikåtervinningen nästa...
 
Jag tror att jag döstädar…men det går sådär. Dumpar saker som står för att de är ’roliga att ha’ eller för att man kanske kan bygga massa roliga saker av dem. Insikten om de olika projekten som ändå aldrig blir ngt, börjar komma krypandes..
En tio år yngre HAM kollega har lovat att ta hand om allt radiorelaterat.

Inuti det nedre skåpet ute vid masten, har jag i taket tejpat dit en byggbeskrivning av masten samt 3 olika alternativ att ta ner den på. Alt. 1 sektionsvis medelst 2:1 talja & 2 personer till Alt. 3 medelst vinkelslip och en knuff i rätt riktning..

Jag är bara 53 år men när jag ser på innehavet och jämför det med när jag vart 43 år så har det dubblats ca. Den utvecklingen måste brytas !!
 
Kasta bort, javisst men hur vet man vilka grejjer man aldrig kommer att behöva?
Min erfarenhet är att just det man slänger behöver man snart igen.
 
En äldre amatör blev SK för skapligt många år sedan. Han hade väldiga mängder "bra att ha-saker" sparade från ett långt liv som amatör. Där gjorde anhöriga det enkelt för sig och beställde en container där allt dumpades. Man kan väl tycka vad man vill om det. Samtidigt kan man väl anta att de hade fullt upp med annat och förmodligen inget sentimentalt intresse för sakerna och insåg att det ekonomiska värdet förmodligen var ganska lågt. Att sälja sådant innebär att det dyker upp folk som rotar runt bland grejerna och tar det gôttaste och det tar tid, någon vill att man ska skicka grejer och kanske kommer en del och klagar över något i efterhand. Mycket av det som finns i gömmorna klassas numera som något som kan innebära att det kostar att bli av med det dessutom, i synnerhet om det rör sig om större mängder.
 
"Min största rädsla är att min fru säljer sakerna för vad jag sa att jag betalade för dem ... "
Jag skall ta rätt på det jag med, vi förlorade en medamatör alldeles för tidigt för några veckor sedan, det blev ett uppvaknande.
Det mesta här är det rätt ringa ekonomiskt värde i, men ska se till att det radiomässiga delas upp bland några goda människor :)

Undrar om man kan få organisten till att avsluta med QSY QRT? :)
 
Jag tycker synd om mina barn om dom ska behöva reda ut all "skrot" jag samlat på mig med tiden. Har som målsättning att göra mig av med saker men även om så sker tycks volymen prylar bara öka.... skumt det där.
 
Har som målsättning att göra mig av med saker men även om så sker tycks volymen prylar bara öka.... skumt det där

Enligt en av generaliseringarna av Parkinsons första lag:

"Gear expands to fill the space available for storage"
 
Jag har anslagit anvisning för nedtagning av antenner och antennmast på väl synlig plats. Inventarieförteckning av mina tekniska prylar finns i datorerna tillsammans med förteckningar över åtskilliga av mina lösa komponenter. Schemor över hembyggen finns i en pärm. Problemet är att ingen i bekantskapskretsen eller den lokala radioklubben har vare sig kunskap eller intresse att se till att materielen hamnar där den skulle uppskattas och inbringa några pengar.

För fyra dödsbon har jag åtagit mig att gå igenom och på min webbplats annonsera ut radioteknisk kvarlåtenskap, jag har sett det som en postum hedersbetygelse åt en avliden amatörkollega.

Lennart
 
Last edited:
Problemet är att ingen i bekantskapskretsen eller den lokala radioklubben har vare sig kunskap eller intresse att se till att materielen hamnar där den skulle uppskattas och inbringa några pengar.
Och detta pekar på kärnan i problemet.
Kunskaperna om sådant här går i graven med oss.
 
Och detta pekar på kärnan i problemet.
Kunskaperna om sådant här går i graven med oss.

Nejdå, jag känner flera yngre förmågor som har rätta andan och intresset. Även om de kanske är färre än önskat så finns det som som kommer att föra vårt arv vidare. Så upp med hakan nu, allt hopp är inte ute.
 
"Pessimister får bara glada överraskningar..."

Det finns dock något som kallas för "realism", vilket är ganska bra att tillämpa,
i synnerhet vid planering för framtiden.

Frågan är nu om detta fåtal entusiaster är tillräckligt många samt
har den uthållighet och dedikation som krävs för att kunna vända trenden.
För 50-60 år sedan var aktivitetsgraden mycket högre, och "halveringstiden" ungefär en 10-potens längre.
 
SM0AOM , de är inte från min sida ett försök att skapa en debatt, men....
Om jag tar i ifrån tårna och försöker göra mitt yttersta att bedöma kunskaper hos dels radioamatörer i min omgivning och dels min erfarenhet ifrån internet samt hörsägen och försöker göra högst ovetenskaplig studie om min upplevelse av nivån:
Jag upplever att de vi tappar och har tappat mycket av spetskompetensen och då pratar jag radioamatörer i kunnig och duktig ingenjör nivå , tyvärr ser jag där att det stora tappet är och väldigt liten tillväxt.
Men om man ser på mer "normal" nivå så är min erfarenhet att de tillkommer både relativt duktigt folk och väldigt intresserade, ett gott exempel är en ganska nykläckt 17 årig radioamatör som inte dragit sig för att plocka fram lödkolven och lyckats laga sina 2 åldriga kortvågsradio (i alla fall relativt mot hans ålder), mer än en gång.
Nu erkänner jag att då de kommer till ren elektronik är jag en ytterst trubbig spade med ungefärlig nivå att jag vet att man inte ska hålla i den varma ändan av en lödkolv, men vart mer intresserad av antennteori och snabbt insett att den ligger skrämmande hög om jag jämför väldigt många radioamatörer i min närhet(vilket ham.se är ett gyllene undantag och en guldgruva).
Med detta sagt skulle jag önska hävda att det ser absolut väldigt annorlunda ut nu, men hopp finns absolut.
 
Såå.. kan vi släppa det där med radioamatörers kunskap etc och fokusera på trådens ämne.
Vad ska man göra av gamla apparater etc? Vem är intresserad? Osv.
Har också våndats med döstädning och försökt få iväg ett och annat till någon som "vill överta vårdnaden".
Det känns som att vissa grejor vill man ska få komma till ett "bättre hem". Annat är det mest frågan om att bli av med.

Sammanfattningsvis:
Var kränger man apparater med "samlar- eller nån slags affektionsvärde"?
Var kränger man rör, rörhållare, vridkondingar och alla andra äldre komponenter?
Jag har också räddat ett och annat från äldre amatörer på väg ut, nu är det dags att passa vidare.

Det finns ju köp och sälj-möjligheter på detta forum, men sätta pris är ju svårt, och diverse komponenter är ju inte ens värda att lägga tid på att annonsera ut.
Kan man få till en sida där man kan lägga ut grejor man har men som man inte behöver och där andra kan scrolla igenom för att hitta det man för tillfället behöver. Ett slags digitalt lagerhotell uppdelat på typ av komponent, anordning, apparat etc.
 
Mycket befogade frågor.

"Marknaden utan efterfrågan" gäller inte bara radioamatörerna som sådana, utan även den "junk" som ansamlats hos oss.

Besökte Jordbro-loppisen i lördags, och jag och mitt ressällskap (60) var bland de yngre.
Ett visst köpmotstånd kunde observeras särskilt när det gällde "tyngre grejor" ,
men vi stannade inte så länge att den eventuella "slutrean" kunde bevittnas.

Många OF:s verkar ha börjat tömma förråden, om detta har blivit någon form av trend är svårt att säga.
 
Mycket av det vi har i gömmorna har ett visst affektionsvärde som gör att det är svårt att slänga och t o m sälja. Har man gott om utrymme så finns ingen anledning att "döstäda". Tänk om man behöver det som slängts! Att slänga saker och ting är inte heller lätt. Dock har det röjts även här från tid till annan och mer än ett bilsläp fullt med med elektronik och skrot har körts i väg till återvinningen. Man får försöka stålsätta sig och blunda när apparaterna slängs ner i containern och de fina apparaterna krossas och knycklas till.

Ett trick när allt för fina saker skall/måste slängas är att ställa ut dem på gården så att vädrets makter kan påbörja nedbrytningsprocessen. Efter någon vecka med regn och rusk blir det sen mycket lättare att köra iväg prylarna till återvinningen. Gäller det fina möbler så buktar sig faneren snabbt och sen finns det ingen enkel återvändo. Samtidigt ger man sig själv en ångervecka om det nu inte regnar för mycket. Det har hänt flera gånger att saker som skulle slängas har burits in igen. Samma på återvinningen. :cool:

Många av oss har samlat på oss utrangerade mätinstrument, professionell radioutrustning a la fartygssändare och gillar gamla tunga åbäken. Vi har prylar på hyllor och i gömmorna som motsvarar ett försäljningspris när de var nya på kanske ett par tre miljoner kronor och uppåt. Bara en sådan liten enkel sak som en gammal HP Nätverksanalysator kostade defakto ca 350 kkr på 90-talet men som vi fått gratis eller köpt för en symbolisk summa för 10-20 år sedan. Idag knappt säljbar.

Utbudet av begagnat är stort och det är inte helt enkelt att prångla ut gamla radioapparater på loppisarna längre. Efterfrågan är låg och snabbt avtagande. Ännu mindre efterfrågan på gamla komponenter och sånt. Detta beroende på att nya amatörer satsar på det nya moderna och att vi äldre redan har ladorna mer än överfulla och absolut inte behöver mer ens om vi får det gratis med hemtransport.

En och annan går in i nån sorts panik-mode och börjar döstäda t o m innan döden inträffat. Jag känner flera som oroar sig och lider av beslutsångest. Det tycker jag låter både ologiskt och onödigt.

Bättre att se sina prylar som tillgångar i hobbyn och försöka ha kul så länge det går. När det väl är dags röjs skiten ut på en dag eller två. Containertransport till återvinningen om nu ingen vill ha bry att sortera och sälja.
 
Har passat gamla instrument från fd arbetsplatsen vidare till ETA (Auktion den 3:e december)
och sålt egna prylar som inte använts på åratal på Tradera. Det största problemet är inte
att få saker sålda. Det är packeriet som är problemet. Att få tag på kartonger
och bubbelplast.

Många objekt som läggs ut på Tradera gör det till löjliga startpriser. De förblir
osålda månad efter månad. Säljarna verkar inte ha bestämt sig för om dom är
säljare eller samlare. Andra objekt går för priser som är högre än de som säljs
på exvs ebay.de även med frakten inräknad.

Jag lade ut en hel hög med Tektronix 7000-prylar. (Riktiga oscilloscope
är 80cm djupa och väger 30 kg.) "Endast avhämtning" pga risken
för glaskross men en entusiast lade ut en lusentapp på att skicka
förpackningsmaterial och bokade transport av lastpall. Märkligt nog kom allt
fram utan att ha blivit destruerat under resans gång. En trasig HP8640B
var även den inte så svårsåld. Jag handlar själv sådant ibland för att
ha som "mulor" likt veteranbilsägare samlar motorer och annat.

Sparar nu endast mindre och modernare saker men riskerna ökar ju nyare
instrumenten är. Storhetstiden var på sent 60-tal, 70-talet och en
bit in på 80-talet innan specialkretsarna gjorde sitt intrång. Ett
modernt instrumentfynd kan vara oreparerbart pga att tillverkaren inte släpper
servicedokumentation eller inte tillhandahåller reservdelar. En större
tillverkare vägrar tom. att kalibrera nya instrument om de köpts
av privatpersoner via oficiella inköpskanaler (!)

ETA skall få en ny batch prylar framöver. Men volymerna har minskat i takt
med att utrymmet i förrådet ökat. Det är inte så dumt att kunna röra sig
utan att slå sig fördärvad där inne...
 
Att bara lyckas sälja till ett vettigt pris i stället för att kasta bort och ge bort komponenter till andra behövande som avser att använda prylarna tar så lång tid att detta i sig blir en verksamhet som jag inte har tid med. Det blir helt enkelt bekvämare att bara kasta bort.
Jag har skänkt bort komponenter som folk vill ha skickade på posten men inte är villiga att betala frakten för. Andra säljer det dom fått.
Näää, det är enklast att spara skiten.
 
Kan man få till en sida där man kan lägga ut grejor man har men som man inte behöver och där andra kan scrolla igenom för att hitta det man för tillfället behöver. Ett slags digitalt lagerhotell uppdelat på typ av komponent, anordning, apparat etc.
Lägg ut en webbsida med sådant och sprid adressen till lämpliga forum där folk kan spara den. Om jag gjorde så skulle den innehålla länkar till mina Excelfiler över radiorör, effekttransistorer, kristaller, transformatorer, drosslar, vridkondensatorer, dioder, ic och hsp-elektrolyter. Dock skulle det vara krav på avhämtning eller frankerad påse.
 
Back
Top