Dö-snack

intressant ämne! Själv hamnade jag tidigt i ett retroträsk, eftersom jag fastnade i rörvärlden redan som tonåring och det är många mysko apparater som passerat hemmet under årens lopp. I många fall handlade det om komponentkannibalism (köp en rostig stärkare för 20 pix och få en nättrafo som skulle kosta 500:- ...) och så har det fortsatt. Lite ordning på torpet har det väl blivit till slut, så man får plats med sittmöbler och så, men det står en del hyfsat speciella grejer här och var fortfarande. XYL (fler än en) har haft synpunkter på en s.k. Gravsten, ett tjusigt kombiinstrument från Brüel och Kjaer med en tongenerator, ett variabelt passbandfilter och en kurvskrivare i ett eget kabinett. Eländet väger nog typ 100 kg och används en gång vartannat år, men går inte att slänga av många skäl; det är ett fint exempel på industridesign, om inte annat... pryder sin plats i vardagsrummet :)

Men rent konkret är jag också i beråd vad gäller hantering av en del grejer. Vissa saker inser man kanske har nått sitt livsslut och är kvar av nostalgiska skäl bara, vissa grejer vet man att de var extremt dyra en gång i tiden och därmed svåra att att hantera som skräp, vissa grejer är bara snygga, men opraktiska och vissa, som en Lenco L78 vinylsvarv, är bättre än det mesta som finns annars idag, och används när det spelas skivor, men det är ju inte så att det finns nån efterfrågan inom familjen - det finns ju poddar och streaming och allt vad det heter.

Troligen blir det helt enkelt så att "döstädningen" delegeras till efterkommande, det finns roligare saker att syssla med även i mogen ålder.
 
Som Bengt sa, ge grejorna en veckas eller månads karantän ute innan man kör av dem är bra. Saknar man dem inte under den tiden så undgår man ju det där problemet med att sakna en grej man precis slängt dagen innan.
Man kan släta över förlusten dagen efter man faktiskt kört iväg det med att ’joo, men de stod ju på hög utanför garaget en tid då grejorna inte saknades’

För 10 årsedan gick stora lasset CRT skärmar. Allt från 17 till 20 tummare åkte den gången. Vissa av dem hade jag själv köpt nya 10-12 år tidigare. Det tog emot. Alla 8st fungerade utan anmärkning. De stod en vecka innan de åkte.
Medelst avbitare norpa jag ferriterna på kabeln som hängde ur där bak i samband med att jag lyfte upp dem på släpet. ’Alltid ngt’ och tröstade mej med att jag faktiskt gömt undan ytterligare 2 tjockskärmar…man vet aldrig..
De båda står fortfarande kvar på samma fläck på vinden helt orörda de här åren..
 
Jag vet inte riktigt hur det är nu, men för några år sen hade vi problem att få tag i tjockskärmar till röntgenmaskinerna på jobbet, de vi hade började sjunga på sista versen... Vet inte om det blivit bättre nu, men då var det mycket mer ansträngande för ögonen med en plattskärm, så det fanns ett reellt behov av att lägga på hög...
 
Jag ger heller bort sakerna än säljer och slänger. Dock har jag blivit blåst flera gånger då de saker jag gett bort, ibland mycket fina, direkt hamnat på Tradera eller andra ställen där den närige och gnidne mottagaren gjort big business. Det är ett direkt oförskämt beteende.

Numera är jag därför noga med att påpeka att grejorna skall komma till nytta och om de inte längre behövs så skall de slängas, ges bort eller skrotas. De som fått grejor av mig och sedan gjort business på dom hamnar på en svart lista i mitt goda minne, d v s de får inte mer grejor och ingen hjälp heller. Det är en bra princip som de gamla old timerna SM7PP och SM7XU präntade in i oss gröngölingar på 60- och 70-talen då de förärade oss fina komponenter till våra sändarbyggen. Di gamle förväntade sig att sakerna kom till nytta och inte bara blev hyllvärmare.

Jag tycker generellt att vi som sysslar med en hobby på ideell grund skall försöka hjälpa varandra med grejor, byta eller om pengar är inblandade sälja för ungefär samma pris som vi köpte.
 
Jag ger heller bort sakerna än säljer och slänger. Dock har jag blivit blåst flera gånger då de saker jag gett bort, ibland mycket fina, direkt hamnat på Tradera eller andra ställen där den närige och gnidne mottagaren gjort big business. Det är ett direkt oförskämt beteende.

Numera är jag därför noga med att påpeka att grejorna skall komma till nytta och om de inte längre behövs så skall de slängas, ges bort eller skrotas. De som fått grejor av mig och sedan gjort business på dom hamnar på en svart lista i mitt goda minne, d v s de får inte mer grejor och ingen hjälp heller. Det är en bra princip som de gamla old timerna SM7PP och SM7XU präntade in i oss gröngölingar på 60- och 70-talen då de förärade oss fina komponenter till våra sändarbyggen. Di gamle förväntade sig att sakerna kom till nytta och inte bara blev hyllvärmare.

Jag tycker generellt att vi som sysslar med en hobby på ideell grund skall försöka hjälpa varandra med grejor, byta eller om pengar är inblandade sälja för ungefär samma pris som vi köpte.
Sånt där hatar jag.

Hade en sån svart lista på jobbet, med en svartsvartlista på dem som som dessutom var förtjänta av polisanmälan...
 
Tillämpar samma princip. Skänker inte heller saker till folk där jag anar de hamnar som hyllvärmare.

Prylar från fd. arbetsgivaren som eftertankens kranka blekhet erkänt att jag inte kommer att använda har skänkts till ETA-auktionen.
 
Last edited:
Ingen som behöver 100000st gula 5mm LED?
Jag städar!
:D
Jag har en väggklocka byggd av segment från prisskylt från bensinmack, dioderna börjar bli trötta och jag har bytt de som har slocknat i omgångar.

Har för mig jag räknade ut att det skulle gå åt 2700St för att byta alla

För att inte tala om jobbet att byta ut dem:p
 
Tillämpar samma princip. Skänker inte heller saker till folk där jag anar de hamnar som hyllvärmare.
Här också. Knappt att jag säljer ngt ens ifall jag misstänker att det åker upp i hyllorna. Isf är det bättre grejorna står i min egna hylla.
Mobilstationer och antenner åtar jag mej att installera här ute på gatan…just för att undvika att de hamnar på en hylla nånstans.
Det står t.ex en bilpiska här jag sålt och fått betalt för 2020 där dealen är att jag lämnar den ifrån mej först när jag borrat i taket på dennes bil.
Tyvärr är jag fortfarande för naiv. Jag känner flera ham’s som eg inte är självgående. Dvs om inte jag är där och peppar & löser problem emellanåt så blir det inget.
Förra helgen åkte jag 4 mil västerut med en hf dipol jag fipplat ihop och en äldre men fint fungerande Icom station för HF som vederbörande skall få låna fram till påsk. För ökad inspiration att ta det där certet nån gång.
Innerst inne vet jag att det kommer sluta precis som vanligt…dvs att när dagen kommer…åker jag själv på att åka och hämta resterna av grejorna. Skallampor som slocknat…bortslarvad mikrofon…ngt kladdigt som sitter på locket osv.
Inte dåligt jag hade sinnesnärvaro och sätta ett datum då lånetiden är slut och låntagaren själv på egen bekostnad pallrar sej hit med grejorna.
Det är mkt grejor jag lånat ut på bögd’a men som jag inte har fått tillbaka. Det mesta har jag glömt bort som tur är..
 
Har för mig jag räknade ut att det skulle gå åt 2700St för att byta alla

För att inte tala om jobbet att byta ut dem:p
Å nu ska du äntligen byta till mina gula eller ska vi kanske säga gul-gröna, 545nm :)
Mina är matchade och har samma ljusstyrka för samma ström avsedda för vägskyltar fabrikat Stanley.
 
En större
tillverkare vägrar tom. att kalibrera nya instrument om de köpts
av privatpersoner via oficiella inköpskanaler (!)
Tycker jag du kan outa så de som har möjlighet i det dagliga kan påverka feltänkarna...
 
Kan ju hända att en ham som gått SK nyligen köpt en rig för 20.000 (eller mer). Om den skulle jag gråtit stora tårar om den gick till skrot. Likaså om en välbevarad fullt fungerande Collins s line hade gått till skrot. (som txempel) Kan nog finnas en hel del rariteter hos en gammal ham.
 
Många vill sälja dyrt men köpa billigt! Det kan bidra till att bänken där hemma tillslut svämmar över med diverse pryttlar. Och därmed ökar städfaktorn, vilket i sig kan bli jobbigt i slutänden... - Håll bänken ren över tid så blir det lättare till slut.

/Sven.
 
Mycket läsvärd tråd på EEVblog.

Har ett allmänt intryck av att "andrahandsmarknaden" ses som ett problem av de stora tillverkarna, vilka helst ser att instrumenten inte håller för länge och att kunderna är helt i deras händer i form av supportavtal mm...

Att privatpersoner har deras produkter i sina händer och riskerar att skapa extra arbete utan motsvarande inkomster torde inte passa i deras "affärsmodell" och man gör nog allt som kan göras för att undvika detta.

Slutklämmen i en av inläggen är värd att upprepas;

"If you'd read other threads containing current issues with poor reliability and poor UI issues with modern HPAK instruments, you'd realise the problem is an overpopulation of MBA's, lawyers, and accountants.
It was engineers that made the business, it will be bean-counters that will milk it to death"
 
Jag tror det finns lika många rariteter som måste bevaras till efterkommande i ladorna hos jordbrukare, (bönder)
de är nog mer ekorrar än vi radioamatörer.
En gammal plog från 50 talet, tre olika såningsmaskiner från 50 talet etc i oändlighet, ja en fem tio motorsågar, förstås.
Allt sparas. och gör man ändå en städning kommer skrothögen att ligga ute och vänta på transport i femton år.
För att inte tala om gamla traktorer.....

Så vi kan nog trösta os med att vi (vi som radioamatörer) inte är värst.

SM4FPD
 
Back
Top