Doppler radar

ham-man

Active Member
Hej!

Som radiointresserad vädertok har jag börjar fundera lite om kring doppler radar.
Finns här någon som försökt sig på att experimentera med en sådan?
Min tanke är att om möjligt utnyttja en redan befintlig (stark) sändare typ från en tv/radiomast, ta emot signalen, blanda den med reflekterande och sedan då plocka skillnaden (dopplereffekten)
Att själv bygga är ju också en möjlighet men det krävs väl rätt stora effekter om jag fattat det hela rätt, samt en gedigen kunskap om just detta ämne förmodar jag.
Egna funderingar eller tips är hjärtligt välkommna!
Skulle jag vara helt åt h...e ute och cykla här, så är jag tacksam om någon säger det, så slipper jag ens att fundera över detta:confused:
Vet inte vart jag skulle lägga denna topic, men ligger den helt galen ber jag mod, att flytta den där han anser den passa bättre:)

mvh sm4xso/per-åke
 
ham-man said:
Hej!

Som radiointresserad vädertok har jag börjar fundera lite om kring doppler radar.
Finns här någon som försökt sig på att experimentera med en sådan?
Min tanke är att om möjligt utnyttja en redan befintlig (stark) sändare typ från en tv/radiomast, ta emot signalen, blanda den med reflekterande och sedan då plocka skillnaden (dopplereffekten)
Att själv bygga är ju också en möjlighet men det krävs väl rätt stora effekter om jag fattat det hela rätt, samt en gedigen kunskap om just detta ämne förmodar jag.
Egna funderingar eller tips är hjärtligt välkommna!
Skulle jag vara helt åt h...e ute och cykla här, så är jag tacksam om någon säger det, så slipper jag ens att fundera över detta:confused:
Vet inte vart jag skulle lägga denna topic, men ligger den helt galen ber jag mod, att flytta den där han anser den passa bättre:)

mvh sm4xso/per-åke
Tjena!

Vet inte om det här kan vara av intresse men den radioamatör jag har hört talas om som berört ämnet radar är SM5BSZ.

http://www.nitehawk.com/sm5bsz/aurora.htm

73 Håkan SM7WSJ
 
Tack för tipset Håkan.
Det betyder att jag inte är helt ute å cyklar, även om detta
ligger lite ifrån det som jag tänkt.
Mycket informativt dock.
Tack igen!

Fler tips och ideèr är hjärtligt välkommna:)

sm4xso/per-åke
 
Här:
http://www.tvcomm.co.uk/radio/
har du också något som ligger en bit ifrån det du egentligen frågade efter men som kanske kan vara intressant ändå. Det handlar om att använda bärvågen från tv-sändare på låga VHF-bandet till att detektera bl.a. meteorer.

SA6APZ
 
Jag tror knappast att det är realistiskt att göra en "doppler-väderradar" på detta sätt (använda TV-sändares bärvågor).

Orsaken är att reflektionerna från vädersystem på dessa frekvenser (VHF/UHF)
är så svaga, och dopplerskiftet så litet att det uppstår närmast orimliga krav på
den detektor som till sist ska skilja ut den reflekterade signalen från den utsända.

Det maximala dopplerskiftet för en hastighet av 50 m/s vid en bärvågsfrekvens av 600 MHz är endast 100 Hz. Risken att den extremt svaga reflekterade signalen kommer att maskeras av t.ex. fasbrus eller brum från TV-bärvågen är uppenbar.

Möjligen skulle man genom någon form av digital signalbehandling kunna subtrahera bort bärvågen och dess ursprungliga sidband, men denna behöver då kunna hantera det faktum att bildinnehållet och "synkpulserna" innehåller låga frekvenskomponenter (ner till några få Hz)

På mikrovågsfrekvenser är situationen en annan, där är reflektionsfaktorn från t.ex. åskmoln mycket större och dopplerskiftet, som är proportionellt mot frekvensen, större.
Man får dessutom stor hjälp av antennvinsten i både sändning och mottagning.

Att jämföra "väderradar" med sådan radar som detekterar meteorer eller aurora-reflektioner på VHF/UHF är ganska haltande. En meteor ger upphov till en joniserat spår
som är många 10-tals km långt och brett.

Ett vädersystem är inte joniserat, och ger därmed en mycket svagare reflex.

Slutligen finns problemet att det inom ett par år inte kommer att finnas några analoga
(AM-VSB modulerade) TV-sändare längre...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne för ett utömligt och precist svar.
Jag hade detta lite på känn då jag läst en del om det, men kände att
jag ville ha det bekräftat av någon som var lite mer insatt i ämnet.
Men då kommer genast nästa fråga!
Går det att för en rimlig kostnad bygga en egen "riktig" doplerradar?
Den behöver "bara" täcka kanske upp till 10km eller så, mer är självklart
bättre men behövs ej.
Har letat på nätet utan att finna något direkt konkret om detta.
Kanske finns det något "halvfabrikat" ämnat för annat ändamål som går att modifiera.
Militärsurplus???

sm4xso/per-åke
 
Kanske en begagnad fartygs-radar kan vara något att utgå ifrån, som tips alltså.
/Lars SM3KYH
 
SM3KYH said:
Kanske en begagnad fartygs-radar kan vara något att utgå ifrån, som tips alltså.
/Lars SM3KYH

Ja säkert! Men frågan är bara vad dom kostar, och var man får tag i en sådan.
Som jag sagt tidigare så har jag sökt på nätet utan resultat.
Finns det andra vägar att gå om man vill ha tag i något dylikt?

sm4xso/per-åke
 
Radar

på en välkänd sida för teknikintresserade amatörer finns tips om den här sidan http://www.antus.org/

Under länken Div.Projekt så finns flera trevliga radar experiment.

Håkan SM7WSJ
 
Back
Top