Downlights

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag funderar på att inreda ett radio rum i ett uthus på landet .Jag har en del
ideer om att fälla in downligths i taket antingen 230 V lampor eller 12 volts spotlights
med en så kallad elektronisk transformator.Det blir nog en åtta downlights i taket.

Men hur är det med radio störningar ifrån Dimmrar och så kallade elektroniska
transformatorer hörs dom på radio banden eller det kanske är bättre med att
köra med en transformator 230 till 12 V en kraftig på 25 A

Är det nån som vet?

73 de sm0ydo Lasse
 
Min högst begränsade erfarenhet är att elektroniska transformatorer stör. Ganska mycket till och med.

SA6APZ
 
Du menar att jag ska köpa spotlightar med 230V lampor och köra direkt på 230 V
utan dimmer?

mvh Lasse
 
Bor du så till att du är lycklig att inte ha några störningar, se då till att inte skaffa sådana.
Gärna lågspännings belysning men inga eleketroniska trafos.
Livslängden är begränsad, störningar finns alltid från sådana, och blir värre med tiden.
Håll ditt fina störningsfria QTH störnigsrfitt även i framtiden.
 
SM0YDO said:
Du menar att jag ska köpa spotlightar med 230V lampor och köra direkt på 230 V utan dimmer?
mvh Lasse
Det går precis lika bra att köra 12 V-lampor via en vanlig transformator. På köpet får du högre elsäkerhet. Det är en dimmer eller switchad "batterieliminator" som alstrar radiostörningar om den är dåligt utformad (läs billig), inte en transformator. En sådan kan på sin höjd brumma. I och för sig rätt irriterande det också, men med en väl dimensionerad ringkärnetrafo kan du nog slippa ljuddimman på 100 Hz.

Hälsningar
Göstha, SM5DXU

P.S. Visserligen kan en högspänningstransformator alstra radiostörningar via s.k. glimning, men det är det ju inte fråga om i ditt fall, hoppas jag ;)
 
Hålla på och installera downlights får jag göra när jag har semester och ljust nu
har jag begränsad ekonomi.Så det blir nog till att jag får jaga billiga saker eller
spara på hyllan när jag hittar prisvärda saker man kan ju börja med att leta
efter en kraftig trafo kabel 6mm2 två ledare
gula isolerade abika flatstifthylsor.fördelningsblock att använda för vidare koppling
till nästa spotlight
aluminium burkar som ska sitta infällda i undertaket etc

så det blir nog en hel del prylar

mvh Lasse
 
Back
Top