Dra signalkabel ihop med coax?

SA5VOX

Active Member
Bygger om ett elskåp som snart ska innehålla blixtlås, antenn växel och ev. en tuner mm. men måste även dra ut lite signalkabel för att kunna styra det hela.
Har oskärmad signalkabel som måste gå i samma kanal som 2x RG213 och 2x RG58 ca. 4m från schacket till skåpet.
Funderar på om det räcker med att linda signalkablarna runt en feritkärna i varje ända eller krävs det mer drastiska åtgärder?

Har tillstånd för 1kw men det är tveksamt om jag kommer att köra så hårt någonsin. (Blivit mer biten av QRP.)

/SA5VOX
 
Jag har dragit en oskärmad signalkabel (CAT 5e) längs min coax (M&P Ultraflex 7, ca 30m). Jag har ferriter i båda ändarna och kör max 100W. Jag har inte upplevt några problem med detta.
 
Låter betryggande, CAT 5e var min första tanke, tunna bra ledare att linda om en toroid men det blev en 16 polig ledare med 0,25 i istället.
Är väl bäst att se till att inte ha obalans i antennerna och sätta en choke på inkommande från antennerna. :)
Patrik, har du någon elektronik i någon låda ihop med antenn switchar? Funderar på att montera in en Arduino eller RPi i min plåtlåda men är orolig för att den ska få spunk av ev. RFI .
 
Jag har en LDG RT-100 remote tuner som jag har byggt om en del. Jag har monterat på en extra antennutgång, en 6 pins kontakt för signal. Inuti har jag monterat ett antal reläer för att växla mellan två antennutgångar samt att kortsluta den icke inkopplade antennen. Jag har även en FT-240-43 ferrit (inklämd i boxen) lindad som en 1:1 balun på den inkopplade antennen. Efter balunen har jag gjort så att "jorden/höljet" på utgångarna är separerade.
Jag har också moddat kretskortet på RT-100:an så att den inte tar in spänningen över coax utan att den kommer via signalkabeln. På så vis kan jag kortsluta coaxen utan att bränna bias-T:n. Jag har även en mindre #31 ferrit för signalkabeln. I andra änden jag jag ytterligare en #31 ferrit (FT240-31) som ska plocka bort common mode-strömmar.
Signalkabeln styr jag med ett reläkort (Denkovi 4-kanals) kopplad till en dator. Så jag har reläer som styr reläer...
 
SA4LGZ , Ah, bra med tips på lösningar där, tackar tackar!
Hur löser du det med risken för kondens ute i låddan? Har du något element eller liknande?
Tänker på risken för överslag om det blir för fuktigt och man kör med lite högre effekter eller av någon anledning får missanpassning mm. och en elektroniken i en tuner mår väl sisådär av fukt?
Mitt plåtskåp är oisolerat än så länge men ska isolera med frigolit och funderar på att montera in någon form av värme, funderar på om ett effektmotstånd på 15~20ohm och 24v blir runt 28-40w alt. sätta in en 25w glödlampa eller liknande + en termostat. Matar nog med en extern lågspänningskälla via transformator för att isolera det hela från 230v nätet och förhoppningsvis slippa RFI in i huset.
Ev. kommer det bli lite elektronik även i min låda framöver (autotuner, arduino mm.) så jag tänkte bygga in värmelösningen innan jag fyller upp utrymmet med för mycket annat.
Tar gärna emot funderingar och förslag kring ämnet.
 
Den låda som jag har är i plast och är tätad med en "o-ring". Jag har aldrig riktigt funderat på kondens och har inte märkt några problem med det heller. Men elektroniken jag har avger nog några watt värme så det kanske hjälper något.
 
Back
Top